Saab 9-5 vägen till 900whp

Renovering som gick gick snett. 2018/2019 väntas 1000whp+ på drivhjulen!
  • 130 Följare
  • 107 307 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 augusti 2018
flinten
3 juli 2015 · 250 Inlägg

aaah. okey! ska se vad som finns under, ¨återkommer med resultat ;D

Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
flinten
18 augusti 2015 · 250 Inlägg

tjenis, längesen de blev en uppdatering då jag har varit sjuk o jobbat alldeles för mycket.. Jag har blivit med en svart saab 9-5 som jag har lagt upp innan..
Fick en parkerings skada för ett tag sedan och kontaktade mitt försäkringsbolag och fick visa upp bilen på en lokal verkstad där jag bor, det visade sig att jag får en ny front och jag fick en Aero front smile så passar jag på att byta vindrutan på samma gång!
här kommer det lite pics ^^



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-00d33091a9cf96e90a7c52953f9a4253.jpg
nu som den står olackad osv.. Något nytt som jag fick reda på är att listerna i fronten är gjutna? vilket dom inte är på "SE" fronten


https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-8c42993a38e6724e7c1fdf8ee71dfd63.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-1230f6abde7bbe6a2327313cdb339ecb.jpg
så fick jag reda på att jag får skaffa dimljus själv! så om någon säljer insatser till denna front, kontakt mig smile
tack på förhand!

Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
flinten
18 augusti 2015 · 250 Inlägg

såhär ser den svarta ut, har inte lagt ut någon bild på den märkte jag nu!



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-cefec06babb6b19fcd755387d608bd37.jpg
efter hämtningen fick de bli en lååång behandling wink



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-388b40987794f26466f052547601dca7.jpg
blev rent i alla fall ^^



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-6d8e2209dd16593e7eb8425c53df066e.jpg
så från den fronten, till aero smile måttligt nöjd!!

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
flinten
20 augusti 2015 · 250 Inlägg

ja, jag hoppas att det blir lika bra som i mina tankar big_smile
Söker som sagt efter dimljusen, någon som vet vilken lamp typ det skall vara? H3 kanske?

Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
flinten
25 augusti 2015 · 250 Inlägg

Tjenis!
Dags för en mindre uppdatering!
Jag har varit lovad sen fredags att bilen skall vara färdig hos verkstaden men att det har dröjt så länge för att limmet som man ska fästa vindrutan är slut och inte har kommit..
Vilket känns så typiskt.
Men något bra kommer det ut från denna dag!

Jag har fått den kanske snabbaste leveransen någonsin från www.speedparts.se
då jag beställt dimljus sarger och dimljus! Jag lade en beställning på deras hemsida 24/8 kl 07:58 och fick detta idag! Men ett krux, vad är det för skruv man skall använda? Samt lamptypen på dessa? Någon som kanske vet?

Tare lugnt alla monster diggare smile



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-05e4adb2cc0924ccee6583e960bc8363.jpg

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
flinten
25 augusti 2015 · 250 Inlägg

Den limmade takantennen satt med dubbelhäftande.. Så det gick smärtfritt! tog och tvättade av hela bilen ordentligt efter det och tog lite extra avfettning på de platser där antennerna har suttit eftersom det blev lite klister kvar på lacken smile!
Så det är 100% borta big_smile
Kan ta bild när jag får tillbaka bilen från verkstaden, vilket blir imorgon!

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
flinten
1 september 2015 · 250 Inlägg

De låter bra de ;D Det är lätt att det kan spåra ur wink men vad gör de? smile
Tack så mycket!!

Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
flinten
27 oktober 2015 · 250 Inlägg

Halloj!

Det har varit lite tomt på uppdaterings fronten ett tag nu. Jag har som ni vet en svart saab 9-5 som bruksbil som blev krockad för 2 veckor sedan och har haft lite diskusioner med försäkringsbolag hit o dit om inlösen etc.. Det beslutades att den skulle lösas in för att kostnaden skulle vara 4 ganger så hög än vad bilen var värd.
Jag har beställt elsystem nu till bilen via ww.mmauto.se som heter Sportscar Lite. Klart prisvärd för den slanten.

Nu väntar jag på mina 3 sista vevstakar och växellådan som är påväg från mora i raket fart! Har även bokat upp mig på en sellholms diff.. ¨

Någon som har tips på vart jag kan lämna mitt topplock för behandling?
Maptun tar ungefär enligt mina krav (hållbart för 700hk) va cirka 25.000kr.. Är det rimligt?
Panelen åker in på flockning I helgen hos finess, 1.000kr var en bra summa för detta!

Nu väntas bara blocket, tillverkning av grenrör & dp sen är vi på banan!






https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-da5e152ee4833b0117dace6c836e8862.jpg
Såhär ser elhärvan ut så nu måste jag ta kontakterna från orginal härvan och matcha ihop till nya härvan.. Spännande jobb ^^



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-13d7335c6c418da1abfd5e276cf0e4b9.jpg
Så blev det Sellholm Diff istället för Quaife har jag blivit övertalad till! Skillnaden verkar vara som natt & dag med tanke på den effekt jag ska ha och Quaife sags inte ska driva på 2 hjul till 100%  utan mer ungefär 75%-80%. Sellholm går all in på 100%.

Tare lungt alla monsterdiggare!

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
flinten
28 oktober 2015 · 250 Inlägg

jag har fått offert från maptun och deras andra hand som har hand om toppar vill ha 25.000kr då utan kammar/kamdrev. Har ett alternativ kvar, det är Värmdö motorteknik, Vill helst inte ruinera mig på detta fastän det skall bli riktigt gjort!

Man måste ju överleva också!
Nu börjar det röra på sig och har deadline till i påsk o Elmia ;D

Senast redigerat av flinten (9 november 2015)

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
flinten
28 oktober 2015 · 250 Inlägg

Uhm, jadu.. Jag har Inga direkta erfarenheter på toppar så är okunnig på den fronten.. Men fräsa, porta, plana store ventiler osv smile
Men har bara fått offerter på 20.000kr o uppåt mot 35.000kr.. Så är lite fundersam på hur jag ska göra..
Eller vem jag ska kontakta

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
flinten
28 oktober 2015 · 250 Inlägg

Tommy på overboost gav mig en offert på 27.500kr för att ordna min topp.

Okej, men byta ut ventilerna lär jag väll göra? jag gör så att jag kontaktar Görans motorteknik redan nu och hör vad dom sager där! Tack för hjälpen sålänge smile) Det uppskattas!!

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
flinten
29 oktober 2015 · 250 Inlägg

Måste tacka för alla förslag! Jag har fått mer o mer rimliga offerter nu! Bland annat av Görans motor teknik i Hovmantorp. 12.000kr för toppen att ska bli fixad utan Kammar eller kamdrev!

Nu väntas bara att få hem elhärvan o lite så.. Har åkt på ett fruktansvärt ryggskott också så nu måste jag vänta o se tills jag kan röra mig o gå normalt igen för att kunna sitta o klippa alla kontakter från original kabel satsen.. För att kunna modda på det till den nya härvan..

Sen måste jag se också!
Jag ska köra på Holset HX 40 Super. ÄR det en värd turbo att satsa på? Ser att det är sådana sjuka prisskillnader på dem, det är äkta vara genom alla de siter jag varit inne på, priserna är alltså mellan 5.990kr-8.495 kr. För exakt samma turbo..

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
flinten
29 oktober 2015 · 250 Inlägg

Okej, Fick rekomendation av bland annat Maptun att köra Holset Hx40 super, Gtx3071R som jag ville köra innan sa dom bara höll för ca 550hk.. Så blir lite osäker.. smile

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
flinten
30 oktober 2015 · 250 Inlägg

Aah, min flickvän la ut en fråga på saab forum på Facebook igår också och blev ner kommenterad av olika alternativ..
Men ditt är vettigt faktiskt! De får bli en Gtx3076R!
Frågan e om ja ska ha 46mm WG eller 60mm.. Är det skillnad på fjädrarna bara? Liksom Grundladdet?

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
flinten
30 oktober 2015 · 250 Inlägg

Gött! Har pratat med Gidlund också angående turbo o lite så, han sa att jag kan klara mig på en Hx40 För hans pres 6262bb kom laddet runt 4.200-4,300Rpm, o med Hx40 så kommer det runt 4.000rpm.. Så vi får se! Velar fram o tillbaka! :p Räcker en 44mm? De kan vara samma som en 46mm antar jag?
MAC ventil har jag inte hört någonting om! Ska googla på saken smile

Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
flinten
30 oktober 2015 · 250 Inlägg

Såg nu vad du menade med MAC ventil, liksom laddtrycks styrning? Lika funktion som en magnetventil fast ställbar?

Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
flinten
30 oktober 2015 · 250 Inlägg

Så idag kom lådan hem! Skickades igår från Mora och kom till Spånga idag.. De va väldans fort tycker jag för att vara bussgods!

Så kommer liten bild update..



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-9084e3eda01c5e09418a9cab79eda017.jpg
Kan varmt rekomendera att skicka större tyngre skrymmande saker med bussgods, ingen större frakt kostnad billig försäkrings tillägg, mycket trevlig personal!!



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-b00b1f7bb3c9920a96c22e31c06ba056.jpg
Så här stod jag förväntansfull i väntan på min snedskurna Quaife låda big_smile och 3st Verdi smidda 153mm stakar!



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-412a2f3f7df0b494072b66adfa4a31e8.jpg
Så.. Här har vi allt, drev, special kåpan.. Så Inom en snar framtid så kommer denna att monteras i min befintliga låda för att passa min motor osv!



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-9a96cd7c0c89818cb2148816d397e5e3.jpg
Dålig bild men togs i all hast, där har vi i alla fall 3 stakar! Så på måndag/ tisdag kommer block, starkar, kolvar, vev, vevlager och svänghjul att lämnas till Birka racing för att bli till fixat för montering!

På söndag bär det av till Mora för att hämta 4" avgassystem som blir i formen av raka rör utan dämpare wink

Tare lugnt alla monsterdiggare!

Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
flinten
2 november 2015 · 250 Inlägg

Tjenis, ikväll har det inte hänt mycket mer än att min bil blev hämtad av en bärgare som kör den till min verkstad och vidare till skroten så fort den har blivit avregistrerad.

Här kommer några sad pics, kanske hamnar på en skrot nära dig!
Värt att ta på den är i alla fall 3" Jt superflow fullflödes system wink hela vägen utan ändrör!..



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-f9150829cdbbac72d2cb8a9dddeca974.jpg
Heidåå



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-9b767b93bd7d9d099883d91b94d3c238.jpg
De va lite pill att dra ut en pga den gröna focusen till vänster om Saaben.. Förstod inte varför man tog den åt andra hållet där det var tomt..

Mer uppdateringar kommer nästa vecka då det trillat in lite deg efter Saaben.. Då kommer botten in på behandling och elsystem kommer snart hoppas jag!

Tare lugnt alla monsterdiggare!

Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
flinten
2 november 2015 · 250 Inlägg

Jo det var såhär..

Jag kom körandes på en huvudled där det var 50km/h hastighetsgräns.
Så står det en taxi bil i en bussficka cirka 30 meter framför mig och när jag är precis i hans dödavinkel så blinkar taxi bilen vänster och planerar då att göra en U-sväng trots dubbla spärr linjer.. Fastän det finns en rondell cirka 60 meter framåt. SÅ han knäppte min hela högra sida och reparations kostnaderna steg upp till cirka 40.000kr enligt den verkstaden jag lämnade den till då för bedömning. Då valde Folksam då att lösa in bilen och den kommer förmodligen att hamna på Sollentuna bildemontering.
Fick i alla fall det dubbla än vad jag gav för den så något gott kom ur denna sallad ^^..

Och lite mer pengar att lägga på projektet såklart! så det blir en billig brukis nu som jag kan ta mig till jobbet/garaget till i alla fall, så jag får med mig delar osv!
Så det blir en V40 -97 som ja köpt för 3.000kr, rostfri, ny besiktad UA och ny skattad smile

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
flinten
9 november 2015 · 250 Inlägg

Sådär va Blocket, stakar, kolvar, remskiva, vevaxel och svänghjul inlämnat för lite massage!

Blocker ska bli tvättat, planat, borrat & oljekanalerna skall ses over blåsas ur!
kolvar & stakar skall viktas och bli balanserat tillsammasn med allt det roterande på veven.

Förväntas att bli färdigt om 3 veckor.. Mer uppdateringar på karossen kommer I veckan!

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang