Klackbildning?

devilgod
10 augusti 2014 · 7 Inlägg

DiwraZ skrev:
Jag jobbade ett tag med försäljning av däck. Min chef var då väldigt tydlig med att om jag skulle sälja däck till en Saab 17tum eller större så skulle man alltid tala om för kunden att Michelin är det enda alternativet för att undvika klackar. Gällde det mindre dimension eller annat bilmärke sålde vi det däcket kunden önskade eller BFgoodrich som vi hade bäst förtjänst på. Så Saabar med 17 eller större är tydöigen kännsliga som dom är utan att något är fel. Detta kan ju även var min tidigare chefs fantasier oxå, döm själva

Det lät lite intressant. Det är en 9-3 -07 med 17" på, dock inga Michelin-däck på...än wink

devilgod
13 augusti 2014 · 7 Inlägg

Ingen som har någon höftning att komma med? sad

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
13 augusti 2014 · 3 730 Inlägg

devilgod skrev:

DiwraZ skrev:
Jag jobbade ett tag med försäljning av däck. Min chef var då väldigt tydlig med att om jag skulle sälja däck till en Saab 17tum eller större så skulle man alltid tala om för kunden att Michelin är det enda alternativet för att undvika klackar. Gällde det mindre dimension eller annat bilmärke sålde vi det däcket kunden önskade eller BFgoodrich som vi hade bäst förtjänst på. Så Saabar med 17 eller större är tydöigen kännsliga som dom är utan att något är fel. Detta kan ju även var min tidigare chefs fantasier oxå, döm själva

Det lät lite intressant. Det är en 9-3 -07 med 17" på, dock inga Michelin-däck på...än wink

Ja ska man tro min dåvarande chef (saabstolle) så är det bara att handla Michelin

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
bronco_z
14 augusti 2014 · 604 Inlägg

devilgod skrev:
Ingen som har någon höftning att komma med? sad

Klackar på saab är inte direkt ovanligt. Förekommer oftare på billiga däck än dyra. Aldrig fått en bra förklaring på vad det beror på men dåliga bussningar är ju vanligt på saab.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
dawwe ...has left the building...
14 augusti 2014 · 4 474 Inlägg

Jag kan bara gissa...Min Passat gjorde så mina 205/45/17 (7*17 ET40) fick "klackar", däcken Federal SS595 med LI84, dvs något för lågt då det skall vara LI87. Iaf, nu sitter original 15" fälgar på (6*15 ET35 tror jag...) med 185/65/15. Fram sitter det mycket högkvalitativa märket ITS. Vad ITS står för vet ni säkert allihop (International Tires Sweden), regummering så klart. Bak sitter de Kumho Soulus. Däcken har gått dryga 4000 mil, inga snedslitningar eller klackar, gott med mönster kvar. Jag har INTE gjort framvagnsinställning efter att däcken med klackbildning(17") demonterades. Som jag ser det kan det finnas följande orsaker till "klackarna" i mitt fall: För breda fälgar eller för lågt LI...Så det kan vara läge att kolla fälgbredden samt om däcken har rätt LI.

LI=LoadIndex

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
devilgod
17 augusti 2014 · 7 Inlägg

Om jag frågar så här då: är det "farligt" att inte göra något åt det? Är det så att det bara är däcken som slits snett eller är det något man bör åtgärda omgående så att någonting annat inte förvärras? Jag hoppas ni förstår vad jag menar.

bronco_z
18 augusti 2014 · 604 Inlägg

Rent teoretiskt bör ju klackarna minska kontakten med vägbanan.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang