Slutsteg hög strömförbrukning?

Firetunez
15 augusti 2014 · 282 Inlägg

Hej, håller på med ljudet till min Volvo 940.

Det jag undrar är om kraften från ett vanligt bilbatteri räcker till för att mina slutsteg ska hålla.
Ingen aning om vad jag har för batteri i skrivande stund dock.

Strömförbrukningen med min konfiguration enligt tillverkaren (gladen) är:

Steg 1 (RS 100c4)  4Ω stereo = 43A
Steg 2 (XL 275c2) 4Ω mono = 92A

Det borde alltså bli 135A i, troligtvis, full verkningsgrad så i verkligheten blir det nog något lägre. Ska jag oroa mig om jag bara har 1 batteri?
Har även en 100A generator om det betyder nåt.

Båda steg ger 1348 Wrms tillsammans, vilket är lite på gränsen?
Har hört att man ska ha ett batteri per 1kW men tänkte att man kanske klarar sig med 1 vid normalt användande.
Vad säger ni som kan? smile

Fjong
16 augusti 2014 · 1 494 Inlägg

Beror lite på vad det är för batteri och i vilket skick det är, antar att man får mäta upp hur mycket batteriet kan ge och vad totalförbrukning med alla bilens system igång + stegen på max men tror det blir lite för tungt för ett vanligt batteri. Väldigt dumt att chansa lika bra att köpa ett extra å ha bak så vet man att det finns ström till grejerna tongue

Firetunez
16 augusti 2014 · 282 Inlägg

Fick precis i ordning baslådan och det dippar som fan i spänningen när basen låter trots att jag endast har XL 275c2 inkopplat just nu. Får nog köpa ett extra batteri bak som du säger.

2st av dessa kanske? Så byter jag det där fram i samma veva.
http://www.pmshopen.se/ground-zero-gzbp-122500x/1733-0

Fjong
16 augusti 2014 · 1 494 Inlägg

Vet inte hur bra GZ batterierna är men två såna ska ju räcka och mer därtill. Kolla runt lite innan du köper batterierna för det kan skilja ganska mycket mellan olika märken. tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang