Överhettat batteri

killercow
16 augusti 2014 · 7 Inlägg

Hej.

Idag märkte jag att det började lukta skit under huven efter längre körning.

Lokaliserade det till batteriet. kom lite rök från batteriet och det var glödhett och det pös å bubblade.

Hade 20 mil hem så väntade nån timma. så det svalnat. kör ca 1 mil å kollar å det är jätte varmt igen.

Drar ur kontakten till generatorn. inte den som går till plusen utan den andra.
Batterilampan tänds så ja antar att inte generatorn laddar batteriet då eller?

Får köra med massa stopp dom 20 milen hem (jätte kul)

Batteriet blev varmt även när ja kopplat ur generatorn

inga säkringar har gått


Så är det batteriet som är slut?
Är det nått annat elfel?

Drönirettab
16 augusti 2014 · 21 761 Inlägg

Om batteriet blir väldigt varmt och "kokar" så kan det tex vara för hög laddspänning eller kortslutning inuti batteriet. Om du har tillgång till ett annat batteri så kan du sätta det i bilen och starta, sedan mäta på batteriet vilken spänning det är både på tomgång och vid 2000 varv. Generatorn ska förstås vara inkopplad vid testet.

Mät vilken spänning det är just nu på ditt ordinarie batteri när bilen har stått ett tag, då kan vi kanske få ett hum om ifall det har varit för hög laddspänning. smile

killercow
16 augusti 2014 · 7 Inlägg

det borde väl inte bli varmt om generatorn typ är urkopplad om de skulle bero på överladdning. eller?

ska till mekonomen imorrn och köpa ett nytt batteri.

killercow
16 augusti 2014 · 7 Inlägg

ska kanske tillägga att ja tror det är original batteri och bilen är 14år

zzr94092
16 augusti 2014 · 4 391 Inlägg

var verkligen generatorn urkopplad,tvivlar på det

killercow
17 augusti 2014 · 7 Inlägg

ska försöka mäta nu på morgonen va den laddar. men ska väl ligga mellan 14,5- 14,8 om ja inte minns fel

killercow
17 augusti 2014 · 7 Inlägg

Kan det överladda dom andra cellerna om en eller fler celler i batteriet är dåliga? och där med göra att de blir varmt?

zzr94092
17 augusti 2014 · 4 391 Inlägg

hela batt överladdas,men du kan ha en "inre" kortis i batt,inte helt ovanligt.Sätt dit ett friskt batt o mät vad du har i laddning,både på tomgång och typ 2000 varv,överladdar generatorn så är det ju stor risk att glödlampor går sönder, vad är det för bil?

killercow
17 augusti 2014 · 7 Inlägg

zzr94092 skrev:
hela batt överladdas,men du kan ha en "inre" kortis i batt,inte helt ovanligt.Sätt dit ett friskt batt o mät vad du har i laddning,både på tomgång och typ 2000 varv,överladdar generatorn så är det ju stor risk att glödlampor går sönder, vad är det för bil?

Är en ford focus första modellen -01 med 1,6 motorn.

Visar inga tecken på överladdning genom lampor.

Ska köpa ett nytt batteri idag.

killercow
17 augusti 2014 · 7 Inlägg

Generatorn laddar 14,2-14,3

Bytt batteri. Kört 2 mil med övervakning av laddningen. Överladdar inte

Så summan av de hela var att betteriet hade gett upp

Melin Trafikledare
17 augusti 2014 · 563 Inlägg

zzr94092 skrev:
var verkligen generatorn urkopplad,tvivlar på det

Även om en generator är frånkopplad på polen till laddningslampan så börjar den ladda automatiskt efter ett visst antal rpm. Alltså om generatorn bara är inkopplad till batteriet så börjar den ladda när man varvar upp motorn.

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang