Automatlåda som rycker mellan R o D Saab 95 -02

TuXy
17 augusti 2014 · 2 Inlägg

Hej

Jag har en Saab 95 2,3t 2002 automat (5-växlad).

Växellådan växlar bra när man kör, både upp och ned.

Men då bilen står still och man går från R till D eller tvärt om tar det några sekunder och sedan känner man hur den hugger till när den lägger i växeln. Ibland hugger den väldigt mycket och ibland lite mindre.
Känns inte heller som att kopplingen slirar, för det märks inga sådana tecken då man kör i övrigt.

Hade bilen inne på service för 800 mil sedan och bytte växellådsoljan. Ryckningarna har funnits både innan och efter oljebytet.

Vad för slags olja som är ifylld vet jag inte. Ingen auktoriserad Saab-verkstad.


Mvh

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 augusti 2014 · 14 056 Inlägg

TuXy skrev:
Hej

Jag har en Saab 95 2,3t 2002 automat (5-växlad).

Växellådan växlar bra när man kör, både upp och ned.

Men då bilen står still och man går från R till D eller tvärt om tar det några sekunder och sedan känner man hur den hugger till när den lägger i växeln. Ibland hugger den väldigt mycket och ibland lite mindre.
Känns inte heller som att kopplingen slirar, för det märks inga sådana tecken då man kör i övrigt.

Hade bilen inne på service för 800 mil sedan och bytte växellådsoljan. Ryckningarna har funnits både innan och efter oljebytet.

Vad för slags olja som är ifylld vet jag inte. Ingen auktoriserad Saab-verkstad.


Mvh

Där kan du ju ha problemet. Billigt kan bli dyrt. Har du kollat oljenivån så det inte är för lite olja i lådan?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Evildan
17 augusti 2014 ·

Du har ingen koppling på din bil.


Det kan vara ett motorfäste som är dåligt, då kraften byter riktning kan motorn röra på sig åt motsatt håll.
Alternativt kan det vara någon drivknut som är sliten, samma rörelse skapar då ett "hugg" eller dylikt.

TuXy
20 augusti 2014 · 2 Inlägg

Oljan är godkänd enligt specifikationer och ska vara rätt olja.

Motorfäste verkar inte vara problemet heller.

Däremot har jag hittat att det mycket väl kan vara ventilhuset som behöver bytas. Kostnad ca 10 000.

Någon som vet hur man byter det?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang