Köpråd bmw e30

Alexxandra
20 augusti 2014 · 4 Inlägg

Hej, Är sugen på att köpa en bmw e30 och har kollat runt på lite olika, först och främst är det 320in jag funderar på. Är det något speciellt jag ska tänka på eller kolla efter när det gäller dessa? //Alex

BMW e30 320I "Dolly" (1988)
Volvo 244 "KåtaKarin" (1987)
BMW e36 325i "Dino" (1993)
_Thor_
20 augusti 2014 · 512 Inlägg

Hej,

En E30 är en ganska gammal bil och dem saltade svenska vägarna har ej varit snälla mot dem. Rost är nog det störta problemet, att hitta en just kaross är nog det första du bör tänka på. Lågmilare, norrlandskörda, alt. tysklandsimporter är nog att föredra. Det gäller att kolla under bilen först och främst.

Motorerna (M20) går under smeknamnet "Symaskiner" då kamaxeln ofta är sliten och leder till ett tickande ljud i motorn, som en symaskin. Det är tyvärr så dem flesta E30:s är bara.

M20:orna är också kända för att läcka, annars har dem slut på olja! (= Kolla efter oljefläckar på marken under bilen.

M20:orna har tyvärr kamrem, som behöver bytas cirkus vart 10.000mil, inget stort jobb för den som kan dock.

Läcker växellådan är det ett stort jobb att byta packningar, bättre att köpa en annan växellåda eller titta på en annan bil.

Ljusarmaturerna till strålkastarna blir ofta fuktiga inuti vilket leder till att kromet lossnar över åren och ljusstyrkan blir sämre. Kolla så att inte armaturerna ser matta ut.

Servostyrningen går ofta sönder, har bilen servo (var ett tillval) så kolla att den funkar, annars är det billigare att plugga den och köra utan istället för att laga.

Det finns två stora chassibussningar till bakvagnen, dessa är ett stort jobb att byta. Klonkar bakvagnen i gupp eller vid växling så är dem troligen slut.

Sen är det nog inte mycket mer specifikt för E30 som jag känner till iaf. Undvik alla påbörjade "turbo-projekt", bilar med baslåda, svetsad diff, osv. dem bilarna har levt livet på tvären i rondellerna. (=

Lycka till!

Alexxandra
20 augusti 2014 · 4 Inlägg

tack! ja den har kollat på är fräsch i karossen gått 16*** och är "norrlands" körd, men lite krockad i fronten därför jag tvekar. undertill såg den bra ut inga olje fläckar från varken motor växellåda eller bakaxel efter den varit igång. Så har lite funderande kvar att göra....

Volvo 244 "KåtaKarin" (1987)
BMW e30 320I "Dolly" (1988)
BMW e36 325i "Dino" (1993)
fredde85
20 augusti 2014 · 1 798 Inlägg

beror ju på hur pass krockad den är. En sådan mer eller mindre utan rost o annat skit är svårt o hitta

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Alexxandra
20 augusti 2014 · 4 Inlägg

den e smälld vänster fram ljus mot mitten i en stolpe,  så kyl och allt har ju blivit lite ihop tryckt men verkar inte ha tagit någon större skada. men sen är det ju svårt att säga hur stor skadan har blivit på resten av bilen eftersom det är ju lite svårt att se....

BMW e30 320I "Dolly" (1988)
Volvo 244 "KåtaKarin" (1987)
BMW e36 325i "Dino" (1993)
fredde85
20 augusti 2014 · 1 798 Inlägg

så länge inte bilen blitt nå sne i hjulupphängning eller liknande kan de ju helt klart va värd att köpa o fixa till bör ju va ganska bra pris på bilen i nuvarande skick också.  Bör inte va så svårfixat men svårt o säga när man inte kan se bilen framför sig

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
_Thor_
20 augusti 2014 · 512 Inlägg

Det kan vara värt att vänta också, speciellt nu till hösten då antalet E30 till salu kommer öka markant då folk säljer sina sommarbilar i brist på vinterförvaring.

Är bilen smälld i fram är troligen frambalken böjd, vilket förklarar att kylaren flyttat sig inåt. Har fläkten gått in i kylaren är nog den kass också. Frambalken är inte svår att byta eller räta upp men tar sin lilla tid säkert.

Det är för mig misstänkt när bilar säljs med "småfel" som är enkelt åtgärdade.. Vore det så enkelt varför har dem inte sett till att fixa det själva?

Du kan ju ge ett bud förutsatt att skadan lagas innan köp.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang