Volvo 945 Turbo - blårök i mängder

NaaBeN
21 augusti 2014 · 6 Inlägg

Hejsan!
Som rubriken lyder så har jag upptäckt att min bil blåryker rätt duktigt. Har försökt kolla runt lite bland gamla inlägg på forumet men inte lyckats hitta något jättetroligt**, så hoppas på att nån här kanske kan ha några bra tips eller idéer. Bilen går bra i övrigt, inge ryckigt eller dylikt. På tomgång ryker den blått och det luktar rätt klart och tydligt olja i avgaserna, och gasar man till blir det världens rökmoln bakom bilen (stillastående såklart). Nån som har nån idé? Känns inge kul att riva halva motorn om det visar sig att nån med liknande problem bara behövde rengöra ett rör till oljereturen liksom.

**Det jag lyckats hitta är att folk haft problem med en igensatt oljeretur alternativt dålig turbo, men skulle det bero på turbon så skulle det inte ryka konstant som om röret vore igentäppt enligt vissa.**

Tack på förhand!

//Pontus Shuffelin' Robertsson

Datsun 280ZX "The Black Pearl" (1981)
Volkswagen Polo "Hofele Design" (1998)
PMPerformance
21 augusti 2014 · 2 266 Inlägg

Börja med de lätta och kolla oljereturen tex.
Sen kan du kolla turbon hur mycket glapp den är genom ta bort insugsslangen och känna på axeln ruckla den typ upp ner och in och ut. upp och ner finns alltid ett litet glapp in och ut är sämre.
Är packningarna dåliga i turbo och stopp i retur så vill oljetrycket gärna smita ut nån annanstans

Annars kan ventiltätningarna va slut och då är de att riva av toppen som gäller.

svetsdiff !!!
NaaBeN
22 augusti 2014 · 6 Inlägg

PMPerformance skrev:
Börja med de lätta och kolla oljereturen tex.
Sen kan du kolla turbon hur mycket glapp den är genom ta bort insugsslangen och känna på axeln ruckla den typ upp ner och in och ut. upp och ner finns alltid ett litet glapp in och ut är sämre.
Är packningarna dåliga i turbo och stopp i retur så vill oljetrycket gärna smita ut nån annanstans

Annars kan ventiltätningarna va slut och då är de att riva av toppen som gäller.

Har nu gjort följande:

*Gjort komptest där kompet var bra på samtliga cylindrar.
*Tagit bort laddluftsröret till intercoolern och kollat, ingen olja i röret, så turbon är det ej fel på.
*Stiften såg bra ut iom komptestet.

Däremot noterade jag att efter att bilen gått en stund och blivit ordentligt varmkörd ute på vägen och inte bara vid stillastående så rök bilen inte alls mycket, men luktade fortfarande lika mycket olja. Vet inte om det kanske är nån hint om vad problemet kan vara? Ska kolla vevhusventilationen imorn så får vi se om problemet kvarstår eller ej. Men håller tummarna på att det är problemet.

Datsun 280ZX "The Black Pearl" (1981)
Volkswagen Polo "Hofele Design" (1998)
fredde85
22 augusti 2014 · 1 798 Inlägg

Känt på turbon då kan ju va glapp ändå fast de inte är olja i de tryckröret

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
NaaBeN
7 september 2014 · 6 Inlägg

Inget glapp överhuvudtaget i turbon, gjort rent vevhusventilationen och det utan resultat.. Har skickat efter en ny turbo nu i hopp om att det är den som är orsaken pga kassa packningar eller dylikt.

Datsun 280ZX "The Black Pearl" (1981)
Volkswagen Polo "Hofele Design" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang