Kan jag få skit för detta?

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
30 augusti 2014 · 3 929 Inlägg

Nästa gång så bygger du in biljäveln i en tegelmur.
Som fortfarande är på din tomt dvs.

Fan ska dom göra? Inte får dom heller riva din mur.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
habomaster
30 augusti 2014 · 463 Inlägg

naak2803 skrev:

Henrik-N skrev:

naak2803 skrev:
Hello!

Det är så att jag har en villa 3000 kvadratmeter tomt (gräs) UTAN staket... folk vill jätte gärna parkera på MIN PRIVATA tomt trots att det sitter en tavla med texten "Privat tomt".

Har även satt upp lappar på bilen när de har parkerat där och uppmanat att de inte forsätter parkera där då det är privat tomt! Men ingen verkar bry sig!

Igår lekte dottern och jag lite brännboll ute på gården och "råkade" slå sönder 3 bilars rutor som var parkerade på min tomt...

så till frågan... ingen kan väl säg något då de stod parkerade på min tomt.... jag har väl all rätt att köra till brännboll på min egen tomt...

Jag skiter i om någon ställt sina bilar på din gräsmatta / mark, gå den lagliga vägen så skonar man sig själv. ditt agerande är ju sjukt, sök hjälp !

Hoppas du åker dit och blir ersättningsskyldig.

Eftersom jag håller på att bygga och inte kan ta in mina hyrda maskiner, skulle lagliga vägen kosta mig minst 7000 kr... (har redan räknat på det!)

Har ingen lust att försena byggande med 1 månad eller punga ut 7000 kr, för jävla nollor inte kan läsa skyltar!?

Då är det en helt annan sak. Börja med att polisanmäla och anmäla till kronofogden. Eftersom du nu inte kan nyttja din tomt som du har planerat blir det helt plötsligt egenmäktigt förfarande från deras sida. Jag tror nästan att de skulle kunna bli ersättningsskyldiga för dina merkostnader om de blir dömda för egenmäktigt förfarande. Detta kan du kolla med en advokat. (Kanske börja i den änden.) Det blir dock en civilrättslig process om du ska stämma dem för dina merkostnader.

Constantine
30 augusti 2014 · 679 Inlägg

Du gjorde helt rätt tycker jag, ett annat bra förslag som nämndes här i tråden var ju att fejka ett oljeläckage från bilen och därefter polisanmäla etc..

horbybonnen
30 augusti 2014 · 1 160 Inlägg

ta betalt. sätt upp en skylt parkering 200kr.

granadadr
30 augusti 2014 · 7 290 Inlägg

jag hade ej sagt något till någon å vips så hade bilarna varit borta en mörk kväll,, å förmodligen trasiga

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Underdog
30 augusti 2014 · 170 Inlägg

Evildan skrev:

Underdog skrev:
Gräva ett dike runt bilen, lämna en liten lucka öppen där dom kan köra ut. (Om bilen är 2m bred, lämna en lucka på 1,8m) När De sitter fast å ringer bärgare så godkänner du inte hämtningen förän du kommer "hem från semestern" en vecka senare smile Är ju inget olagligt, han lämnar ju en lucka för dom å köra ut, sen om dom åker ner i diket är dom ju piss på å köra bil? Han har ju inte rört deras bil sådär, han har rätt att gräva varsomhelst i sin egen tomt...

Sen ger ju vissa bolag rätt att lappa på sin egen tomt utan att du betalar nått. Företagen tjänar ju på att du lappar istället för att lägga soppa på resvägen till dig samt betala personalkostnader. Ring runt å kolla med olika bolag på vad dom kan ge för förslag..

Läs igenom tråden, detta förfarande har redan tagits upp.
Inlägg 28 och 38 är väldigt beskrivande.

Jag har läst hela tråden. Det är inte egenmäktigt förfarande att gräva runt bilen men lämna en lucka bakom bilen där han kan backa ut. För han kan ju backa ut fortfarande, men åker han någon cm snett så sitter han fast, inget jag orsakat ju? För jag han lämnat en lucka åt honom sen om han inte har någon känsla bakom ratten å sitter fast så får han ringa bärgare. Men för att bärgare kan hämta bilen måste jag som markägare godkänna det. Jag vill gärna vara på plats å se till att ingen förstör min gräsmatta smile

Så trådskaparen har ett lagligt alternativ här. Om han som fastnar ringer en vän, stå där å filma, för dom lär förstöra gräset ännu mer, vilket är olagligt iomed att gräset inte är deras.

Men rätta mig om jag har fel...

Senast redigerat av Underdog (30 augusti 2014)

volvoqq Lastbilsmekaniker
31 augusti 2014 · 5 142 Inlägg

Sätt upp ett stacket runt tomten då kan dom inte parkera några bilar där sen.

Evildan
31 augusti 2014 ·

Underdog skrev:

Evildan skrev:

Underdog skrev:
Gräva ett dike runt bilen, lämna en liten lucka öppen där dom kan köra ut. (Om bilen är 2m bred, lämna en lucka på 1,8m) När De sitter fast å ringer bärgare så godkänner du inte hämtningen förän du kommer "hem från semestern" en vecka senare smile Är ju inget olagligt, han lämnar ju en lucka för dom å köra ut, sen om dom åker ner i diket är dom ju piss på å köra bil? Han har ju inte rört deras bil sådär, han har rätt att gräva varsomhelst i sin egen tomt...

Sen ger ju vissa bolag rätt att lappa på sin egen tomt utan att du betalar nått. Företagen tjänar ju på att du lappar istället för att lägga soppa på resvägen till dig samt betala personalkostnader. Ring runt å kolla med olika bolag på vad dom kan ge för förslag..

Läs igenom tråden, detta förfarande har redan tagits upp.
Inlägg 28 och 38 är väldigt beskrivande.

Jag har läst hela tråden. Det är inte egenmäktigt förfarande att gräva runt bilen men lämna en lucka bakom bilen där han kan backa ut. För han kan ju backa ut fortfarande, men åker han någon cm snett så sitter han fast, inget jag orsakat ju? För jag han lämnat en lucka åt honom sen om han inte har någon känsla bakom ratten å sitter fast så får han ringa bärgare. Men för att bärgare kan hämta bilen måste jag som markägare godkänna det. Jag vill gärna vara på plats å se till att ingen förstör min gräsmatta smile

Så trådskaparen har ett lagligt alternativ här. Om han som fastnar ringer en vän, stå där å filma, för dom lär förstöra gräset ännu mer, vilket är olagligt iomed att gräset inte är deras.

Men rätta mig om jag har fel...

Jag vill tolka det som att du ändock förhindrar/försvårar för ägaren att hämta sitt fordon. Vilket inte är lagligt enligt infogad text tidigare.
Men, jag kan givetvis ha fel i mitt tankesätt istället.

Schneeflocke
31 augusti 2014 · 239 Inlägg

Man kan sätta upp vilken skylt man vill, men måste fortfarande hålla sig till gällande lagar och bestämmelser. Tänk t e x på ansvaret man har, om man skaffar pool. Där måste man aktivt hindra att barn som inte äger tillträde till poolen, ändå tar sig in och drunknar. T ex genom poolskydd eller plank runtom. Det är inte fullt lika galet här som t ex USA, men att bara sätta upp en skylt friskriver inte en automatiskt från ansvar.

Putteliten skrev:
Men hur är det om han sätter upp en skylt med tillträde sker på egen risk då?

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
Putteliten
31 augusti 2014 · 9 079 Inlägg

Schneeflocke skrev:
Man kan sätta upp vilken skylt man vill, men måste fortfarande hålla sig till gällande lagar och bestämmelser. Tänk t e x på ansvaret man har, om man skaffar pool. Där måste man aktivt hindra att barn som inte äger tillträde till poolen, ändå tar sig in och drunknar. T ex genom poolskydd eller plank runtom. Det är inte fullt lika galet här som t ex USA, men att bara sätta upp en skylt friskriver inte en automatiskt från ansvar.

Putteliten skrev:
Men hur är det om han sätter upp en skylt med tillträde sker på egen risk då?

Det är ju så det fungerar på byggarbetsplatser här i Sverige. Där sitter det stängsel runt och skyltar med "Tillträde sker på egen risk", då får du skylla dig själv om något händer om du olovligen tar dig in där.

Likadant är det väl med hundar i egen trädgård?

Schneeflocke
31 augusti 2014 · 239 Inlägg

I mitt exempel med poolen hade det inte räckt, om man bara satt upp en skylt, och en unge sen gått in och drunknat. Då hade poolägaren blivit ansvarig. Lite snårigt, för lagen förväntar inte att barn förstår, eller är läskunniga. I praktiken är det som du säger, att barn skulle kunna ta sig in även på byggarbetsplats och förolyckas. Hur det ser ut i ansvarsfrågan beträffande ett företag mot privatperson, respektive mitt exempel med privatperson mot privatperson låter jag vara osagt.

Eftersom felparkering inte är ett brott i egentlig bemärkelse, så är det inte särskilt prioriterat av våra myndigheter, och jag har även tidigare läst massor av forumtrådar om människor som har problem med att folk fulparkerar på deras egendom.

Vad jag förstått finns det inte särskilt mycket att göra, mer än att be Kronofogden om handräckning. Att agera på eget bevåg får man inte, och polisen har man oftast ingen större hjälp av i det här läget.

Putteliten skrev:

Schneeflocke skrev:
Man kan sätta upp vilken skylt man vill, men måste fortfarande hålla sig till gällande lagar och bestämmelser. Tänk t e x på ansvaret man har, om man skaffar pool. Där måste man aktivt hindra att barn som inte äger tillträde till poolen, ändå tar sig in och drunknar. T ex genom poolskydd eller plank runtom. Det är inte fullt lika galet här som t ex USA, men att bara sätta upp en skylt friskriver inte en automatiskt från ansvar.

Putteliten skrev:
Men hur är det om han sätter upp en skylt med tillträde sker på egen risk då?

Det är ju så det fungerar på byggarbetsplatser här i Sverige. Där sitter det stängsel runt och skyltar med "Tillträde sker på egen risk", då får du skylla dig själv om något händer om du olovligen tar dig in där.

Likadant är det väl med hundar i egen trädgård?

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
andreas1
2 september 2014 · 1 020 Inlägg

Åk förbi däckhandlaren o bygg en vall av gamla däck.gratis o fungerar bra.
Erbjud klottrande ungdomar en slant för var bil dom klottrar ner...
Då har du inte gjort nåt olagligt o du kan inte hjälpa att okända klottrar på din tomt.
När jag hade samma problem vid garaget satte jag upp en lapp med texten här parkeras bilar som ska skrotas ner.
Har faktiskt inte stått nån sen...

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
Schneeflocke
2 september 2014 · 239 Inlägg

Stämpling till brott är i högsta grad brottsligt och såväl ungdomarna som beställaren av "tjänsten" kan fällas i svensk domstol. Inget bra förslag med andra ord.

andreas1 skrev:
Åk förbi däckhandlaren o bygg en vall av gamla däck.gratis o fungerar bra.
Erbjud klottrande ungdomar en slant för var bil dom klottrar ner...
Då har du inte gjort nåt olagligt o du kan inte hjälpa att okända klottrar på din tomt.
När jag hade samma problem vid garaget satte jag upp en lapp med texten här parkeras bilar som ska skrotas ner.
Har faktiskt inte stått nån sen...

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
RallyJonas69
6 september 2014 · 78 Inlägg

Om ingen har sett dig eller din tös krossa rutorna, då är det bara att neka. Jag tycker att du har gjort rätt.

Har du inte alla hästar hemma...lugn det fixar jag !
Schneeflocke
6 september 2014 · 239 Inlägg

Tills ägarna av bilarna ser den här tråden på gorg… sen är det kanske inte lika kul längre.

RallyJonas69 skrev:
Om ingen har sett dig eller din tös krossa rutorna, då är det bara att neka. Jag tycker att du har gjort rätt.

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
_______
7 september 2014 · 107 Inlägg

Vi fick en gång en pundare som parkerade sin tattarholkpå klubbens parkering, vi ringde länsman bums, och dom anlände efter sedvanlig väntetid. Och förklarade att vi inte fick röra tattarholken oavsett, trots att den stod precis mitt i vägen för hela parkeringen. Men jag skulle åka hem, så på något konstigt sätt när jag backade så råkade jag snudda till på tattarholken, och den hoppade liasom till och landade mitt på min dragkrok. och den ville inte lossna hur mycket jag än svängde och knixade, förrens efter nå`n kilometer då den på nå`t sätt hoppade loss och parkerade sig självt på en sidoficka vid vägen. Och laglydig som jag var, lät jag den givetvis vara ifred där den stod..

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 september 2014 · 14 058 Inlägg

Blacken skrev:
Vi fick en gång en pundare som parkerade sin tattarholkpå klubbens parkering, vi ringde länsman bums, och dom anlände efter sedvanlig väntetid. Och förklarade att vi inte fick röra tattarholken oavsett, trots att den stod precis mitt i vägen för hela parkeringen. Men jag skulle åka hem, så på något konstigt sätt när jag backade så råkade jag snudda till på tattarholken, och den hoppade liasom till och landade mitt på min dragkrok. och den ville inte lossna hur mycket jag än svängde och knixade, förrens efter nå`n kilometer då den på nå`t sätt hoppade loss och parkerade sig självt på en sidoficka vid vägen. Och laglydig som jag var, lät jag den givetvis vara ifred där den stod..

Hahaha!!!!!! Jättebra att du var laglydig!! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
volvo_245_racing
7 september 2014 · 667 Inlägg

naak2803 skrev:
Hello!

Det är så att jag har en villa 3000 kvadratmeter tomt (gräs) UTAN staket... folk vill jätte gärna parkera på MIN PRIVATA tomt trots att det sitter en tavla med texten "Privat tomt".

Har även satt upp lappar på bilen när de har parkerat där och uppmanat att de inte forsätter parkera där då det är privat tomt! Men ingen verkar bry sig!

Igår lekte dottern och jag lite brännboll ute på gården och "råkade" slå sönder 3 bilars rutor som var parkerade på min tomt...

så till frågan... ingen kan väl säg något då de stod parkerade på min tomt.... jag har väl all rätt att köra till brännboll på min egen tomt...

Du skulle valt kärringracket om du nu är så dålig på att sikta på bollen!

Katastrofalt att en vuxen kan uppföra sig så här..........

Mazda 6 "3000Milaren" (2006)
granadadr
7 september 2014 · 7 290 Inlägg

volvo_245_racing skrev:

naak2803 skrev:
Hello!

Det är så att jag har en villa 3000 kvadratmeter tomt (gräs) UTAN staket... folk vill jätte gärna parkera på MIN PRIVATA tomt trots att det sitter en tavla med texten "Privat tomt".

Har även satt upp lappar på bilen när de har parkerat där och uppmanat att de inte forsätter parkera där då det är privat tomt! Men ingen verkar bry sig!

Igår lekte dottern och jag lite brännboll ute på gården och "råkade" slå sönder 3 bilars rutor som var parkerade på min tomt...

så till frågan... ingen kan väl säg något då de stod parkerade på min tomt.... jag har väl all rätt att köra till brännboll på min egen tomt...

Du skulle valt kärringracket om du nu är så dålig på att sikta på bollen!

Katastrofalt att en vuxen kan uppföra sig så här..........

jag tycker det är katastrofalt att man parkerar på en annans tomt hur som helst,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang