Problem efter byte av bromsklossar.


#1
3

2006-12-02 23:17

Bytte bromsbelägg runt om idag på min Passat Variant v6 -02, och efter prvokörning så känns pedalen lite svampig, eller sjunker in lite. Märkte också att det runnit ut en del bromsvätska från där man fyller på, på bromscylindern. Kan det vara pga. att jag pressat tillbaka kolvana när jag bytte till dom nya beläggen eller är det så att det kan vara en packning eller så vid bromscylindern som gått sönder?

Mvh. Mattias

bumpe Lastbilsmekaniker

#2
3877 1

2006-12-03 00:18

fy, så ska man inte göra, kolvarna i oken bak ska skruvas in, annars blir det inge bra, kan vara det som gör svampigheten... Är det nu inte att du våldsfört dig på oken så kan de vara för mkt vätska i lr att huvudcylindern inte riktigt vänder och en packning har gått...


#3
3

2006-12-03 11:10

Jo kolvarna i bak skruvade jag in samtidigt som jag pressade så det är nog ingen fara. Ska ut och kolla lite på skiten nu igen tänkte jag.

#4
2652

2006-12-03 11:20

att det runnit ur vätska är vanligt då du pressar upp vätskan när du tycker in kolvarna .

det kanske du vet men man får inte skruva in dom för långt då får du dålig\ingen handbroms o även vanliga bromsen kan bli sämre då du får tryck mer på pellen innan kolven når bromsbeläggen

mektrollet Reparatör

#5
630 8

2006-12-03 11:53

Steeda skrev:
Bytte bromsbelägg runt om idag på min Passat Variant v6 -02, och efter prvokörning så känns pedalen lite svampig, eller sjunker in lite. Märkte också att det runnit ut en del bromsvätska från där man fyller på, på bromscylindern. Kan det vara pga. att jag pressat tillbaka kolvana när jag bytte till dom nya beläggen eller är det så att det kan vara en packning eller så vid bromscylindern som gått sönder?

Mvh. Mattias

Tror ditt problem kommer sluta bara beläggen slitit in sig riktigt mot skivan . Har varit nervös i bland med när jag gjort stora bromsfix på bilar men det har alltid blivit bra efter någon eller några mils körning/inbromsningar .


Chevrolet Camaro "SS" (1969)
Opel Ascona "Cosworth" (1973)
Volvo 242 V8 "LS 1" (1975)
#6
3

2006-12-03 13:33

Nu när jag kört lite så känns det faktiskt bättre! Ingen mer bromsvätska som runnit ut helle.

_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.

#7
365 1

2006-12-03 18:02

Steeda skrev:
Nu när jag kört lite så känns det faktiskt bättre! Ingen mer bromsvätska som runnit ut helle.

Det tar lite längre tid för dom skruvade oken att justera ut sig än dom som man bara pressar in. Så det löser sig nog.


Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
#8
1893 1

2006-12-03 18:13

Själv justeringen i bakbromsarna gör att det käns lite svampigt ett tag på en del bilar. (Min bla.) När klotsarna slits så måste de längre in, det gör man med handbromsen på en del bilar. På min sitter det en liten kolv (Handbromsen.) inne i den stora kolven (Färdbromsen.) När klotsarna slit och man använder handbromsen (Vars kolv roterar in.) så hamnar färdbroms kolven längre in.

Vet inte ifall det fungerar likadant på en VW som på min Pontiac. Men problemen lät likadana.
Jag renoverade höger bak på min i somras, och det är väldigt viktigt att man rotera in kolven, för fortsat funktion.


#9
4574 21

2007-05-24 10:13

man ska när man pressar in kolvarna på oken öppna luftnippelen samt ha öppen burk till oljan. har inte gjort så tidigare bara öppnat burken men ska byta belägg imorgon på golfen så får väll göra så istället


#10
1893 1

2007-05-24 17:04

jorre83 skrev:
man ska när man pressar in kolvarna på oken öppna luftnippelen samt ha öppen burk till oljan. har inte gjort så tidigare bara öppnat burken men ska byta belägg imorgon på golfen så får väll göra så istället

Skall du lufta broms systemet?
Annars finns det ingen anledning att öppna luftnippeln. När du trycker ihop kolven, åker bromsvätskan tillbaka upp i behållaren.
Släpper du ut den, måste du fylla på med lika mycket.


#11
4574 21

2007-05-27 14:00

Kristian_V skrev:

jorre83 skrev:
man ska när man pressar in kolvarna på oken öppna luftnippelen samt ha öppen burk till oljan. har inte gjort så tidigare bara öppnat burken men ska byta belägg imorgon på golfen så får väll göra så istället

Skall du lufta broms systemet?
Annars finns det ingen anledning att öppna luftnippeln. När du trycker ihop kolven, åker bromsvätskan tillbaka upp i behållaren.
Släpper du ut den, måste du fylla på med lika mycket.

stog så i min reparationshandbok men såklart så öppna inte jag luftnippelen






Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang




Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Lån upp till 500 000 kr

Lånebelopp

150 000 kr

Månadskostnad

1 137 kr/mån

Räkneexempel: Annuitetslån 10 år. Effektiv ränta 7.34%. Ett lån på 100 000 kr till 7.10% nominell ränta (räntan är rörlig & sätts individuellt baserat på dina förutsättningar) kostar 1 166 kr/månad, dvs totalt 139 949 kr. Ingen start-/aviavgift.

Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon