Ford Anglia Tudor hotrod

Zeno_ Sladdgalning
1 september 2014 · 297 Inlägg

Tja! Kanske fel del i forumet men isåfall hoppas jag att någon admin flyttar.

Iallafall, har köpt mig som rubriken säger en Ford Anglia Tudor -52.
Den är ett nuvarande projekt som jag ska börja göra iordning karossen och allt runt om till att börja med.
Men jag sitter ändå och klurar på lite alternativ på motor/drivlina.

Sitter en sidventilsfyra på 38hk (1952) så är ju inget att hurra över direkt, men funderar på om man kan skrämma upp den? Eller är det lika bra att bygga om den till ombyggt/Amatörbyggt fordon.

Den har ramlat ur register men har orginalpapper på bilen.


Any thoughts or ideas? smile

Bmw 316 -89
Volvo 244 - 89
Fiat Uno - 88
Bmw 525 - 89
caromania Forummoderator
1 september 2014 · 9 296 Inlägg

"Skrämma upp den" är ju en sak, frågan är vad som blir räddast, du eller bilen? Fordarna trimmades ganska hårt då det begav sig och det finns massor av delar till de där gamlingarna. Fast då kommer ju bilen bli typ max Amazon-snabb och ha livsfarliga bromsar. Är det då inte roligare att äga en ypperligt ovanlig bil som folk vrider på skallen för? Klart du kan ge den 10 hästar till för att den ska bli mer körbar, men nöj dig med det. Jag röstar på originalskick.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Zeno_ Sladdgalning
2 september 2014 · 297 Inlägg

caromania skrev:
"Skrämma upp den" är ju en sak, frågan är vad som blir räddast, du eller bilen? Fordarna trimmades ganska hårt då det begav sig och det finns massor av delar till de där gamlingarna. Fast då kommer ju bilen bli typ max Amazon-snabb och ha livsfarliga bromsar. Är det då inte roligare att äga en ypperligt ovanlig bil som folk vrider på skallen för? Klart du kan ge den 10 hästar till för att den ska bli mer körbar, men nöj dig med det. Jag röstar på originalskick.

ja jag börjar gå mot det spåret med. jag blir inte lätt rädd då jag haft mina små roliga bilar (Uno turbo, smått trimmade...) men jag undrar om man skulle ta och byta till skivor och så? Bilen är ju otroligt smal så vettefan va för axlar och liknande kan passa utan att korta och modifiera allt för mycket.

Tänkte försöka hamna runt 60 kusar iaf, ska inte ha den som busbil utan mer att glida runt med, så amazon snabb räcker bra smile Har kollat mycket på engelska sidor och sett att många kört med Shorrock c75b kompressor (fanns ju kit förr) men dessa tillverkas ju inte längre, och om man hittar ett så är dem inte billiga heller.

Bmw 316 -89
Volvo 244 - 89
Fiat Uno - 88
Bmw 525 - 89
caromania Forummoderator
2 september 2014 · 9 296 Inlägg

Jag tror dina trimmade Unosar kändes säkrare även om de var svindlande mycket snabbare. Jag har ju själv en liten instabil och långsam bil och målet var såklart att toppfartstesta denna. Men även om teoretisk toppfart bara är ca 110-120 så har jag inte vågat köra fortare än 70. Och då går det fort! Denna Ford är säkerligen mer stabil än min men jag är tämligen säker på att du kommer inse att det inte är där nöjet ligger. Däremot är det fantastiskt kul att sidventiltrimma. Läs på om motorn, huruvida ventilerna kan/bör förstoras, finns det annan topp, ska man radiellt jämna ut kanten mellan förbränningsrum och lopp, hur mycket kan man plana toppen... Det där är skojiga grejer, och det du behöver är en hammare, en bågfil och en skiftnyckel. Typ... smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Zeno_ Sladdgalning
2 september 2014 · 297 Inlägg

caromania skrev:
Jag tror dina trimmade Unosar kändes säkrare även om de var svindlande mycket snabbare. Jag har ju själv en liten instabil och långsam bil och målet var såklart att toppfartstesta denna. Men även om teoretisk toppfart bara är ca 110-120 så har jag inte vågat köra fortare än 70. Och då går det fort! Denna Ford är säkerligen mer stabil än min men jag är tämligen säker på att du kommer inse att det inte är där nöjet ligger. Däremot är det fantastiskt kul att sidventiltrimma. Läs på om motorn, huruvida ventilerna kan/bör förstoras, finns det annan topp, ska man radiellt jämna ut kanten mellan förbränningsrum och lopp, hur mycket kan man plana toppen... Det där är skojiga grejer, och det du behöver är en hammare, en bågfil och en skiftnyckel. Typ... smile

säkrare och säkrare, ren definitionsfråga men det spelar ingen roll.

Jag har kollat runt en del och hittade en sida med rätt mycket roliga saker, bla insug för dubbla SU m.m.
Får helt enkelt ta och läsa på vad man kan tänka sig göra med den. Blir att gå igenom bromsar och hela köret iaf, se om man kan uppgradera lite. Är inte jättehaj på det med att trimma och pilla med motorer men nån gång ska man lära sig den delen med. Kamaxlar och hårdare ventilfjädrar för att få den lite rappare är planerat iaf. Sen får du/ni gärna komma med mer förslag, ska slänga upp lite bilder på "vraket" smile

Farsan hade en på 70/80-talet som var trimmad till 100kusar ungefär, han berättade att den gick som ett skott men man fick planera körningen och inbromsningar haha.

Bmw 316 -89
Volvo 244 - 89
Fiat Uno - 88
Bmw 525 - 89
caromania Forummoderator
2 september 2014 · 9 296 Inlägg

Zeno_ skrev:

caromania skrev:
Jag tror dina trimmade Unosar kändes säkrare även om de var svindlande mycket snabbare. Jag har ju själv en liten instabil och långsam bil och målet var såklart att toppfartstesta denna. Men även om teoretisk toppfart bara är ca 110-120 så har jag inte vågat köra fortare än 70. Och då går det fort! Denna Ford är säkerligen mer stabil än min men jag är tämligen säker på att du kommer inse att det inte är där nöjet ligger. Däremot är det fantastiskt kul att sidventiltrimma. Läs på om motorn, huruvida ventilerna kan/bör förstoras, finns det annan topp, ska man radiellt jämna ut kanten mellan förbränningsrum och lopp, hur mycket kan man plana toppen... Det där är skojiga grejer, och det du behöver är en hammare, en bågfil och en skiftnyckel. Typ... smile

säkrare och säkrare, ren definitionsfråga men det spelar ingen roll.

Jag har kollat runt en del och hittade en sida med rätt mycket roliga saker, bla insug för dubbla SU m.m.
Får helt enkelt ta och läsa på vad man kan tänka sig göra med den. Blir att gå igenom bromsar och hela köret iaf, se om man kan uppgradera lite. Är inte jättehaj på det med att trimma och pilla med motorer men nån gång ska man lära sig den delen med. Kamaxlar och hårdare ventilfjädrar för att få den lite rappare är planerat iaf. Sen får du/ni gärna komma med mer förslag, ska slänga upp lite bilder på "vraket" smile

Farsan hade en på 70/80-talet som var trimmad till 100kusar ungefär, han berättade att den gick som ett skott men man fick planera körningen och inbromsningar haha.

Oftast är de ju oerhört lätt-trimmade. Lite förgasare, bra insug, en bananklase, kam och lite modifierad topp kan ju ge 50-100% direkt. Sedan kan jag tänka mig att du kan byta upp dig i motorväg till någon senare årsmodell som kanske är lite bättre på alla punkter. Vad heter motorn förresten?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Zeno_ Sladdgalning
3 september 2014 · 297 Inlägg

caromania skrev:

Zeno_ skrev:

caromania skrev:
Jag tror dina trimmade Unosar kändes säkrare även om de var svindlande mycket snabbare. Jag har ju själv en liten instabil och långsam bil och målet var såklart att toppfartstesta denna. Men även om teoretisk toppfart bara är ca 110-120 så har jag inte vågat köra fortare än 70. Och då går det fort! Denna Ford är säkerligen mer stabil än min men jag är tämligen säker på att du kommer inse att det inte är där nöjet ligger. Däremot är det fantastiskt kul att sidventiltrimma. Läs på om motorn, huruvida ventilerna kan/bör förstoras, finns det annan topp, ska man radiellt jämna ut kanten mellan förbränningsrum och lopp, hur mycket kan man plana toppen... Det där är skojiga grejer, och det du behöver är en hammare, en bågfil och en skiftnyckel. Typ... smile

säkrare och säkrare, ren definitionsfråga men det spelar ingen roll.

Jag har kollat runt en del och hittade en sida med rätt mycket roliga saker, bla insug för dubbla SU m.m.
Får helt enkelt ta och läsa på vad man kan tänka sig göra med den. Blir att gå igenom bromsar och hela köret iaf, se om man kan uppgradera lite. Är inte jättehaj på det med att trimma och pilla med motorer men nån gång ska man lära sig den delen med. Kamaxlar och hårdare ventilfjädrar för att få den lite rappare är planerat iaf. Sen får du/ni gärna komma med mer förslag, ska slänga upp lite bilder på "vraket" smile

Farsan hade en på 70/80-talet som var trimmad till 100kusar ungefär, han berättade att den gick som ett skott men man fick planera körningen och inbromsningar haha.

Oftast är de ju oerhört lätt-trimmade. Lite förgasare, bra insug, en bananklase, kam och lite modifierad topp kan ju ge 50-100% direkt. Sedan kan jag tänka mig att du kan byta upp dig i motorväg till någon senare årsmodell som kanske är lite bättre på alla punkter. Vad heter motorn förresten?

Jag kollade på aquaplane och dem hade mkt grejer. Verkar vara där folk handlar till gamla fordar.
Motorn vet jag inte exakt men i pappret står dwn 1172 (36hk)

Bmw 316 -89
Volvo 244 - 89
Fiat Uno - 88
Bmw 525 - 89
caromania Forummoderator
3 september 2014 · 9 296 Inlägg

Då är det den som är på 1172cc, om du googlar runt hittar du en del.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Zeno_ Sladdgalning
3 september 2014 · 297 Inlägg

caromania skrev:
Då är det den som är på 1172cc, om du googlar runt hittar du en del.

ah sitter och googlar för fullt! smile Men står 10hp lite varstans på google, är det någon annan motor?

Bmw 316 -89
Volvo 244 - 89
Fiat Uno - 88
Bmw 525 - 89
caromania Forummoderator
3 september 2014 · 9 296 Inlägg

Zeno_ skrev:

caromania skrev:
Då är det den som är på 1172cc, om du googlar runt hittar du en del.

ah sitter och googlar för fullt! smile Men står 10hp lite varstans på google, är det någon annan motor?

8hp och 10hp har inget med motorstyrkan att göra utan det var ett skattesystem som fanns i England förr. Austin hade samma system, Austin 7, 8, 10, 16 etc.

Övrig kuriosa: Colin Chapman började rejsa med en Austin Seven med en Ford 1172cc SV-motor och Lotus använde dessa motorer i sina första modeller.

Senast redigerat av caromania (3 september 2014)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Zeno_ Sladdgalning
3 september 2014 · 297 Inlägg

caromania skrev:

Zeno_ skrev:

caromania skrev:
Då är det den som är på 1172cc, om du googlar runt hittar du en del.

ah sitter och googlar för fullt! smile Men står 10hp lite varstans på google, är det någon annan motor?

8hp och 10hp har inget med motorstyrkan att göra utan det var ett skattesystem som fanns i England förr. Austin hade samma system, Austin 7, 8, 10, 16 etc.

Övrig kuriosa: Colin Chapman började rejsa med en Austin Seven med en Ford 1172cc SV-motor och Lotus använde dessa motorer i sina första modeller.

Jaha okey! smile då vet jag lite mer. Dubbla förgasare kollar jag lite på, hade man kunnat plocka vilka som helst? tänkte antingen köpa mig ett insug för dubbla eller göra mig ett eget. SU är väl att föredra antar jag?

Hittar mycket godis, kliar i fingrarna att sätta igång nu (har inte fått mitt garage ännu)

Trevligt med övrig kuriosa och du verkar veta rätt mycket om dessa motorer! Diggar din Austin med! Riktigt schysst! smile

Bmw 316 -89
Volvo 244 - 89
Fiat Uno - 88
Bmw 525 - 89
caromania Forummoderator
3 september 2014 · 9 296 Inlägg

Zeno_ skrev:

caromania skrev:

Zeno_ skrev:

ah sitter och googlar för fullt! smile Men står 10hp lite varstans på google, är det någon annan motor?

8hp och 10hp har inget med motorstyrkan att göra utan det var ett skattesystem som fanns i England förr. Austin hade samma system, Austin 7, 8, 10, 16 etc.

Övrig kuriosa: Colin Chapman började rejsa med en Austin Seven med en Ford 1172cc SV-motor och Lotus använde dessa motorer i sina första modeller.

Jaha okey! smile då vet jag lite mer. Dubbla förgasare kollar jag lite på, hade man kunnat plocka vilka som helst? tänkte antingen köpa mig ett insug för dubbla eller göra mig ett eget. SU är väl att föredra antar jag?

Hittar mycket godis, kliar i fingrarna att sätta igång nu (har inte fått mitt garage ännu)

Trevligt med övrig kuriosa och du verkar veta rätt mycket om dessa motorer! Diggar din Austin med! Riktigt schysst! smile

Undersök vad andra gjort genom att söka på nätet. Förmodligen kommer du hitta fler exempel på dubbla SU än på små Webers då SU traditionellt använts i England även om en Weber kanske skulle vara bättre ur effekt- och pålitlighetspunkt. Problemet är att det vore fantastiskt svårt att testa sig fram med oprövade saker, som tex en Weber om du inte hittar ett färdigt recept.

Egentligen kan jag inget om den motorn, men jag har lekt en del med min egen sidventilsmotor i min Austin som jag byggt från lösa delar och jag har då läst allt som finns att läsa om den.

Jag skulle börja med att se igenom motorn, renovera den och se till att den är tät och har en god kompression. Sedan börjar finliret. Höja kompet är bra, men med en sidventilsmotor har du ett naturligt problem, ett lägre tak på förbränningsrummet gör en trängre passage mellan ventil och lopp. En metod är då att plana sid-toppar snett, (klassiskt på gamla Ford V8or) alternativt att fila ner loppets övre kant mot ventilerna, men bara så djupt så inte övre kolvringen passerar. Sedan är det en god idé att göra ventillyftare lättare. Är de långa kan man kanske hitta längre ventiler och korta av lyftarna, lyftarnas radie kan även göras snävare.

Allt det jag pratar om nu är klassiska knep på Austinmotorn, men det finns säkert liknande knep, framkommet genom 50 års erfarenhet av Fordmotorn. Så:Läs läs läs!

När får vi se bilder på skönheten? smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Zeno_ Sladdgalning
3 september 2014 · 297 Inlägg

caromania skrev:

Zeno_ skrev:

caromania skrev:

8hp och 10hp har inget med motorstyrkan att göra utan det var ett skattesystem som fanns i England förr. Austin hade samma system, Austin 7, 8, 10, 16 etc.

Övrig kuriosa: Colin Chapman började rejsa med en Austin Seven med en Ford 1172cc SV-motor och Lotus använde dessa motorer i sina första modeller.

Jaha okey! smile då vet jag lite mer. Dubbla förgasare kollar jag lite på, hade man kunnat plocka vilka som helst? tänkte antingen köpa mig ett insug för dubbla eller göra mig ett eget. SU är väl att föredra antar jag?

Hittar mycket godis, kliar i fingrarna att sätta igång nu (har inte fått mitt garage ännu)

Trevligt med övrig kuriosa och du verkar veta rätt mycket om dessa motorer! Diggar din Austin med! Riktigt schysst! smile

Undersök vad andra gjort genom att söka på nätet. Förmodligen kommer du hitta fler exempel på dubbla SU än på små Webers då SU traditionellt använts i England även om en Weber kanske skulle vara bättre ur effekt- och pålitlighetspunkt. Problemet är att det vore fantastiskt svårt att testa sig fram med oprövade saker, som tex en Weber om du inte hittar ett färdigt recept.

Egentligen kan jag inget om den motorn, men jag har lekt en del med min egen sidventilsmotor i min Austin som jag byggt från lösa delar och jag har då läst allt som finns att läsa om den.

Jag skulle börja med att se igenom motorn, renovera den och se till att den är tät och har en god kompression. Sedan börjar finliret. Höja kompet är bra, men med en sidventilsmotor har du ett naturligt problem, ett lägre tak på förbränningsrummet gör en trängre passage mellan ventil och lopp. En metod är då att plana sid-toppar snett, (klassiskt på gamla Ford V8or) alternativt att fila ner loppets övre kant mot ventilerna, men bara så djupt så inte övre kolvringen passerar. Sedan är det en god idé att göra ventillyftare lättare. Är de långa kan man kanske hitta längre ventiler och korta av lyftarna, lyftarnas radie kan även göras snävare.

Allt det jag pratar om nu är klassiska knep på Austinmotorn, men det finns säkert liknande knep, framkommet genom 50 års erfarenhet av Fordmotorn. Så:Läs läs läs!

När får vi se bilder på skönheten? smile

hehe jag får testa mig fram och plugga på, sitter nästan dagligen och letar ny information på forum och andra sidor. Du har varit till mycket bra hjälp med!

Skönhet och skönhet, bjuder på en innan jag hämtade gobiten och en på farsans gamla wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77948/77948-bcf310ecfc5d6f9f2b76cfbc1baf9064.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77948/77948-31bf4a8c3da6389734bc351bffbfe79b.jpg

Bmw 316 -89
Volvo 244 - 89
Fiat Uno - 88
Bmw 525 - 89
caromania Forummoderator
3 september 2014 · 9 296 Inlägg

Zeno_ skrev:

caromania skrev:

Zeno_ skrev:

Jaha okey! smile då vet jag lite mer. Dubbla förgasare kollar jag lite på, hade man kunnat plocka vilka som helst? tänkte antingen köpa mig ett insug för dubbla eller göra mig ett eget. SU är väl att föredra antar jag?

Hittar mycket godis, kliar i fingrarna att sätta igång nu (har inte fått mitt garage ännu)

Trevligt med övrig kuriosa och du verkar veta rätt mycket om dessa motorer! Diggar din Austin med! Riktigt schysst! smile

Undersök vad andra gjort genom att söka på nätet. Förmodligen kommer du hitta fler exempel på dubbla SU än på små Webers då SU traditionellt använts i England även om en Weber kanske skulle vara bättre ur effekt- och pålitlighetspunkt. Problemet är att det vore fantastiskt svårt att testa sig fram med oprövade saker, som tex en Weber om du inte hittar ett färdigt recept.

Egentligen kan jag inget om den motorn, men jag har lekt en del med min egen sidventilsmotor i min Austin som jag byggt från lösa delar och jag har då läst allt som finns att läsa om den.

Jag skulle börja med att se igenom motorn, renovera den och se till att den är tät och har en god kompression. Sedan börjar finliret. Höja kompet är bra, men med en sidventilsmotor har du ett naturligt problem, ett lägre tak på förbränningsrummet gör en trängre passage mellan ventil och lopp. En metod är då att plana sid-toppar snett, (klassiskt på gamla Ford V8or) alternativt att fila ner loppets övre kant mot ventilerna, men bara så djupt så inte övre kolvringen passerar. Sedan är det en god idé att göra ventillyftare lättare. Är de långa kan man kanske hitta längre ventiler och korta av lyftarna, lyftarnas radie kan även göras snävare.

Allt det jag pratar om nu är klassiska knep på Austinmotorn, men det finns säkert liknande knep, framkommet genom 50 års erfarenhet av Fordmotorn. Så:Läs läs läs!

När får vi se bilder på skönheten? smile

hehe jag får testa mig fram och plugga på, sitter nästan dagligen och letar ny information på forum och andra sidor. Du har varit till mycket bra hjälp med!

Skönhet och skönhet, bjuder på en innan jag hämtade gobiten och en på farsans gamla wink

http://www1.garaget.org/gallery/images/78/77948/77948-bcf310ecfc5d6f9f2b76cfbc1baf9064.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/78/77948/77948-31bf4a8c3da6389734bc351bffbfe79b.jpg

Den där är ju förjäkla cool! Blir lite avis faktiskt!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Zeno_ Sladdgalning
4 september 2014 · 297 Inlägg

caromania skrev:

Zeno_ skrev:

caromania skrev:

Undersök vad andra gjort genom att söka på nätet. Förmodligen kommer du hitta fler exempel på dubbla SU än på små Webers då SU traditionellt använts i England även om en Weber kanske skulle vara bättre ur effekt- och pålitlighetspunkt. Problemet är att det vore fantastiskt svårt att testa sig fram med oprövade saker, som tex en Weber om du inte hittar ett färdigt recept.

Egentligen kan jag inget om den motorn, men jag har lekt en del med min egen sidventilsmotor i min Austin som jag byggt från lösa delar och jag har då läst allt som finns att läsa om den.

Jag skulle börja med att se igenom motorn, renovera den och se till att den är tät och har en god kompression. Sedan börjar finliret. Höja kompet är bra, men med en sidventilsmotor har du ett naturligt problem, ett lägre tak på förbränningsrummet gör en trängre passage mellan ventil och lopp. En metod är då att plana sid-toppar snett, (klassiskt på gamla Ford V8or) alternativt att fila ner loppets övre kant mot ventilerna, men bara så djupt så inte övre kolvringen passerar. Sedan är det en god idé att göra ventillyftare lättare. Är de långa kan man kanske hitta längre ventiler och korta av lyftarna, lyftarnas radie kan även göras snävare.

Allt det jag pratar om nu är klassiska knep på Austinmotorn, men det finns säkert liknande knep, framkommet genom 50 års erfarenhet av Fordmotorn. Så:Läs läs läs!

När får vi se bilder på skönheten? smile

hehe jag får testa mig fram och plugga på, sitter nästan dagligen och letar ny information på forum och andra sidor. Du har varit till mycket bra hjälp med!

Skönhet och skönhet, bjuder på en innan jag hämtade gobiten och en på farsans gamla wink

http://www1.garaget.org/gallery/images/78/77948/77948-bcf310ecfc5d6f9f2b76cfbc1baf9064.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/78/77948/77948-31bf4a8c3da6389734bc351bffbfe79b.jpg

Den där är ju förjäkla cool! Blir lite avis faktiskt!

Vilken av dem? Haha xD

Bmw 316 -89
Volvo 244 - 89
Fiat Uno - 88
Bmw 525 - 89
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang