Passat -03 1.8T, köpråd

MoffeGreven
2 september 2014 ·

Tjena.
Ändrar om lite i denna tråden nu då jag gått ifrån Saab och funderar på Passat.

Är då 1.8T -03 som jag funderar på. Har hört lite om att Passaten ska ha haft lite oljeproblem där det koksat och klibbat igen (oljeslam), eller är det bara överdrivet snack?

Nånting att tänka på? Om det nu är oljeslam i motorn, hur ska man veta det? Ska motorlampan lysa? Kan tänka mig att oljetrycket är lite lågt men jag vet inte om det sitter sån oljetrycksmätare i Passaten!

Framvagn har man ju hört en del om, men så länge det inte låter satan när man kör bör det väl vara lugnt, får väl krypa under och rycka och dra lite i stagena där!

Men är det annars en bra bil så? Tackar på förhand!

Senast redigerat av MoffeGreven (4 september 2014)

-jimmy
2 september 2014 · 377 Inlägg

Är väl ingen direkt intervall på det ?
Byter när den är sliten.
Min 9-5 hade rullat 38tusen mil när den såldes och den kedjan var inte bytt. Helt otroligt vilken kvalité det var på den trots sina mil.

MoffeGreven
2 september 2014 ·

-jimmy skrev:
Är väl ingen direkt intervall på det ?
Byter när den är sliten.
Min 9-5 hade rullat 38tusen mil när den såldes och den kedjan var inte bytt. Helt otroligt vilken kvalité det var på den trots sina mil.

Okej! Så då ska det inte vara några problem alls då då den bara gått 22500 mil, får väl lyssna lite extra noga när motorn är varm efter lite missljud.

Ska egentligen inte vara något fel så på bilen, den borde väl vara värd mellan 25-30 tusen?

Senast redigerat av MoffeGreven (2 september 2014)

jonTe
3 september 2014 · 5 710 Inlägg

Samtidigt skall man veta att det finns bilar som fått byta kedja innan 10.000 mil.
Nyckeln är oljebyten minst efter serviceintervall samt att ägaren kollat oljan mellan servicarna.
En motor innan 05 tar i princip alltid slut på olja mellan servicarna och kör man med lite olja far kedjan illa.

Så lyssna noga! Har ingen exakt prisuppgift men man får nog räkna ~15.000kr om du skall göra det på firma.

MVH Jonas
..............
MoffeGreven
4 september 2014 ·

jonTe skrev:
Samtidigt skall man veta att det finns bilar som fått byta kedja innan 10.000 mil.
Nyckeln är oljebyten minst efter serviceintervall samt att ägaren kollat oljan mellan servicarna.
En motor innan 05 tar i princip alltid slut på olja mellan servicarna och kör man med lite olja far kedjan illa.

Så lyssna noga! Har ingen exakt prisuppgift men man får nog räkna ~15.000kr om du skall göra det på firma.

Har bytt lite i köpartankarna! Kändes lite väl mycket att köpa en 03as Saab för 25000 om jag kan få en Passat -03 för 22000! smile

Dikkie
8 september 2014 · 81 Inlägg

Tips om du ska köpa passat, kolla vilket serviceintervall det har varit på bilen.
Kolla hur ägaren kört bilen, långkörning eller statskörning.
Precis som du säger så har Passat problem med att oljan koksar om man kört långlife och kanske i kombination med mycket kallstarter/statskörning.
Lyft gärna på olje-locket och kolla hur det ser ut, så det inte är helt "geggigt".

Kolla rost, kring bakluckan är det vanligt.

Kamremmens bytesintervall gick från rekommenderat 18000 Mil till 12000 mil, så har bilen gått över 12000 mil utan att ha bytt kamrem på så skulle jag räknat med att byta den.

it_mutt Avstängd
8 september 2014 · 10 388 Inlägg

MoffeGreven skrev:

jonTe skrev:
Samtidigt skall man veta att det finns bilar som fått byta kedja innan 10.000 mil.
Nyckeln är oljebyten minst efter serviceintervall samt att ägaren kollat oljan mellan servicarna.
En motor innan 05 tar i princip alltid slut på olja mellan servicarna och kör man med lite olja far kedjan illa.

Så lyssna noga! Har ingen exakt prisuppgift men man får nog räkna ~15.000kr om du skall göra det på firma.

Har bytt lite i köpartankarna! Kändes lite väl mycket att köpa en 03as Saab för 25000 om jag kan få en Passat -03 för 22000! smile

Ja, fast en Passat 03 är trots allt en modell som hängt med sen 96/97, även om just den är faceliftad. Personligen skulle jag nog hellre lagt pengarna på en Audi A4 B6 02-03-något, även om det innebär att prislappen är 23-25k (ja det finns ju givetvis för 35k också). Eller för all del; en Audi A4 B5 2000B - 2001 (dvs en facelift) för runt 20k. Passaten bygger ju på den A4:an, så det är ju i grund och botten "samma bil"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang