Passat -02 1,8T Oljetrycksförlust med ny pump och sil

polizbagarn
2 september 2014 · 6 Inlägg

jag lämnade in min bil för 2v sedan. De bytte silen och pumpen, samt har jag bytt Oljetrycksgivare och motortempsgivare.

Mitt problem kvarstår oljelampan lyser så fort motorn blir varm, samt EPC Lampan lyser och bilen kan dö när jag ska bromsa in i en korsning eller rent av på tomgång. Det har gått på närmare 10 500 kr nu, mekanikern i fråga mätte upp oljetrycket till 4kg efter pumpbytet å allt ser ok ut jag börjar bli less. har dock gjort rent i vevhusvetilationen för den va igensatt med skit. vad kan det vara för fel. (jag antar att mekaniken har gjort rent innan pump och oljefilterbytet samt silen. tacksam för förslag

det verkar som att bilen går som bäst när den är kall konstigt nog.

Finns det något som kan göra att oljetrycksgivaren får spelet ? den är som sagt ny men kanske ligger något annat fel bakom ? Har hittat en liten läcka i vevhusventilationen i en slang kan det spela roll då motorn inte får rätt vakumtryck till ventilationen ? det börjar kosta pengar nu så finns det någon som gjort de här återgärden fast haft kvar problemet ?

Har kollat att LMM funkar
Har kopplat ur Lambda och bilen reagerade.

Har läst mycket trådar men hittar inte direkt just mitt problem det verkar var helt unikt.

Alla förslag är välkomna. MVH Fredde S

polizbagarn
2 september 2014 · 6 Inlägg

Den är även svårstartad efter den dött. Och EPC lampan lyser enbart när motorn är varm vid uppstart.

polizbagarn
23 september 2014 · 6 Inlägg

Koks i kanalerna hade gjort att toppen och kamaxlarna inte fått rätt oljemängd då slets kamaxlarna ur och osv osv.
Där av oljetrycksfall.

Det blev ett motorbyte då en beg topp kostade runt 6500 med packningar osv så jag tog beslutet att köpa en beg Motor i stället från 2004 som gått 9000mil för 7500kr. Nu går bilen igen skönt med lite piggare hästar under huven wink

men motorn går inte helt 100 det känns som att det är en liten störning å jag hittade ett litet rör som det är sug på som jag inte vet vad det är till ? röret går i linje med vevhusvetilationsröret som man ser bredvid kåpan till motorn och vidare till en liten behållare med silverlock på sen ser jag inte längre vart den går. är det någon med en AWT 1,8 från 2004 som kan se vart de röret ska suga ifrån ?? det vore jättesnällt då kanske jag kan släcka min motorlampa på min "nya" motor. jag lägger upp en bild för att förenkla. Är tacksam för svar då jag är så le på skiten.. de e det sista nu, sen får de va fördigmekat.
Bilden ligger i mitt fotoalbum det enda jag har, Tack För mig.

nozzen den enda som e som jag
24 september 2014 · 274 Inlägg

Det du skall kolla som är vanligt är om oljelocket till motorn sugs fast om du släpper på det och enbart lägger det på hålet för motoroljan. Gör den det så är det en backventil som sitter i T-korset under insuget som läcker. Vanligt fel.

Din dröm är min verklighet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang