Volvo 850 t5 Konstigt ladd

Empan28
5 september 2014 · 11 Inlägg

Tja vet inte om jag är i rätt kategori men testar ändå,Det är nämligen så att jag har en t5:a som är steg 2 chippad (bsr)
som laddar cirka 1 bar men det är ändå inge klös i den det händer likssom nästan ingenting,Började med att den bara laddade 0,4 -0,6 Så jag bytte alla slangar samt Wastegaten men nu efter det laddar den somsagt 1 bar men det är mindre riv i den svårt att förklara med den orkar  mindre,Har googlat runt o kollat massa forum och gjort som dem sagt men utan framgång, Har testat att plugga wastegate slangen då laddar den också runt 1 bar men går bra så jag tycker de verkar lite klurigt. mad

Volvo 850R (1996)
VD-Design
5 september 2014 · 1 324 Inlägg

Testat med en annan magnetventil?

Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
Volvo V70 "D5" (2010)
Xuri One Man Clan
5 september 2014 · 4 287 Inlägg

du har säkert inte spänt wastegaten tillräckligt så de läcker avgaser förbi den.. då kommer turbon ladda 1 bar men i regel något senare å inte alls med samma knuff om du gasar hårt... sitter wastegaten i lite "förspänn" eller är den slapp?

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
turbodeath
5 september 2014 · 2 452 Inlägg

har du testat o ta bort kontakten på magnetventilen o se hur den beter sig då....

döden kommer tillbaka
Empan28
5 september 2014 · 11 Inlägg

Tack som fan för hjälpen Xuri spände den och nu laddar den 1.1 och går som ett skott ! big_smile

Volvo 850R (1996)
Xuri One Man Clan
6 september 2014 · 4 287 Inlägg

Empan28 skrev:
Tack som fan för hjälpen Xuri spände den och nu laddar den 1.1 och går som ett skott ! big_smile

inga problem big_smile

gick själv från 294hk/340nm å 1.2 bars ladd till 374hk/518nm  1.6 bar genom att få wastegaten tät... gissa om de gjorde skillnad i hur bilen gick, även om inte laddtrycksmätarn visade speciellt mycke mer. 

Kul de löste sig smile

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Empan28
6 september 2014 · 11 Inlägg

Xuri skrev:

Empan28 skrev:
Tack som fan för hjälpen Xuri spände den och nu laddar den 1.1 och går som ett skott ! big_smile

inga problem big_smile

gick själv från 294hk/340nm å 1.2 bars ladd till 374hk/518nm  1.6 bar genom att få wastegaten tät... gissa om de gjorde skillnad i hur bilen gick, även om inte laddtrycksmätarn visade speciellt mycke mer. 

Kul de löste sig smile

Haha åfan ! wink Kännde dock efter provkörningen att den inte riktigt vill hålla fullt ladd utan svajar en del,Men vet inte om detta är något konstigt för den ska väll igentligen inte ligga på maxladd mer än ett par sekunder för det blir för varmt ? Tänkte iaf inhandla ATM Magnetventil och ett airflow sportfiltersats från bsr så får vi se om det kanske blir nå bättre rolltongue

Volvo 850R (1996)
Xuri One Man Clan
6 september 2014 · 4 287 Inlägg

Empan28 skrev:

Xuri skrev:

Empan28 skrev:
Tack som fan för hjälpen Xuri spände den och nu laddar den 1.1 och går som ett skott ! big_smile

inga problem big_smile

gick själv från 294hk/340nm å 1.2 bars ladd till 374hk/518nm  1.6 bar genom att få wastegaten tät... gissa om de gjorde skillnad i hur bilen gick, även om inte laddtrycksmätarn visade speciellt mycke mer. 

Kul de löste sig smile

Haha åfan ! wink Kännde dock efter provkörningen att den inte riktigt vill hålla fullt ladd utan svajar en del,Men vet inte om detta är något konstigt för den ska väll igentligen inte ligga på maxladd mer än ett par sekunder för det blir för varmt ? Tänkte iaf inhandla ATM Magnetventil och ett airflow sportfiltersats från bsr så får vi se om det kanske blir nå bättre rolltongue

vad är svajjar en del? du spände inte wastegaten för mycke så den sänker?  om du kopplar ur kontakten på magnetventilen å kör en sväng hur högt laddtryck kommer du upp i ?
  beror ju på hur den är optimerad men tror den ligger nära maxladd i hela registret som turbon jobbar.

atm magnetventil är onödigt om du frågar mig.... en orginal duger gott å väl till !

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Empan28
6 september 2014 · 11 Inlägg

Xuri skrev:

Empan28 skrev:

Xuri skrev:

inga problem big_smile

gick själv från 294hk/340nm å 1.2 bars ladd till 374hk/518nm  1.6 bar genom att få wastegaten tät... gissa om de gjorde skillnad i hur bilen gick, även om inte laddtrycksmätarn visade speciellt mycke mer. 

Kul de löste sig smile

Haha åfan ! wink Kännde dock efter provkörningen att den inte riktigt vill hålla fullt ladd utan svajar en del,Men vet inte om detta är något konstigt för den ska väll igentligen inte ligga på maxladd mer än ett par sekunder för det blir för varmt ? Tänkte iaf inhandla ATM Magnetventil och ett airflow sportfiltersats från bsr så får vi se om det kanske blir nå bättre rolltongue

vad är svajjar en del? du spände inte wastegaten för mycke så den sänker?  om du kopplar ur kontakten på magnetventilen å kör en sväng hur högt laddtryck kommer du upp i ?
  beror ju på hur den är optimerad men tror den ligger nära maxladd i hela registret som turbon jobbar.

atm magnetventil är onödigt om du frågar mig.... en orginal duger gott å väl till !

Nu har jag varit ute o kört i nån timme o provat o haft mig men asså den går sinnesjukt bra på 1,2 :an sen när man lägger i 3:an blire det inte riktigt det här turbotrycket har ej testat med magnetventilen ur dragen.Kan vart att jag spände för mycket får undesöka saken senare men har iaf köpt en atm magnetventil många som säger att det ska bli en jävla skillnad på låga varv och att den håller laddet under hela registret men ska se när den kommer hem så får vi se då hur den går !hmm

Volvo 850R (1996)
Empan28
10 september 2014 · 11 Inlägg

Fick ATM magnetventilen idag och jag säger bara wow ! bilen går mycket bättre och laddar cirka 1.1 bar, Kanske var magnetventilen som strulade ifrån första början roll

Volvo 850R (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang