Luftmassemätare Peugeot 308

thomaslj
9 september 2014 · 12 Inlägg

Hej!

Fick problemet "Anti Pollution System Defective", lämnade in bilen till peugeotverkstad som bytade luftmassemätare.
Varningen försvann, men bilen blev totalkass. Jag får ingen respons när jag trycker på gasen, utan det kommer med ett delay på 2-3 sekunder och då rycker det iväg ordentligt.

Vad har mekanikern gjort/inte gjort för att förstöra min bil? Ska man kalibrera luftmassemätarna? Vad är det som skapar en ojämn bränsleinsprutning? Kan det vara fel modell av luftmassemätare han satt in?

Uppskattar all hjälp jag kan få!

Bilen är en Peugeot 308 -09 diesel med turbo.

Mvh Thomas

xXSammy
9 september 2014 · 6 571 Inlägg

Fel luftmassemätare och dåligt felsökt säger jag!

wink

De/Dem
thomaslj
9 september 2014 · 12 Inlägg

Haha a kanske borde ringa dit och säga det till dom imorgon:)

Jag har haft Toyota och Ford tidigare som jag gärna lämnat in till verkstad, men det gör ont i mig varje gång jag ska lämna in min Peugeot. Det känns som att dom inte går att laga, eller att kompetensen på Peugeotbilar inte finns hos mekanikerna, jag vet inte, men det är tråkigt när det både bli dyrt, och sämre än innan inlämning. Ingen bra kombination....

xXSammy
9 september 2014 · 6 571 Inlägg

Om jag minns rätt från tidigare så hade du 1.6 diesel i din?

Kan vara strul med tryckgivaren till partikelfiltret eller EGRen då.

De/Dem
thomaslj
9 september 2014 · 12 Inlägg

Ursäkta min inkompetens inom området med exakt vad reglerar egr ventilen? Är det något ställdon kopplat till den eller hur sker styrningen?

Skulle tryckgivaren eller egrventilen kunna påverkats av llm-bytet? Problemet uppstod vid inlämningen till bilverkstaden.

mvh Thomas

xXSammy
10 september 2014 · 6 571 Inlägg

Problemet är att jag inte tror det är fel på din LMM (Luftmassemätare) utan den har bytts i onödan.

EGR ventilen styr regleringen av mängden avgaser som ska åka tillbaka in i insuget för att förbrännas igen.
LMM räknar den mängd luft som åker igenom luftfiltret som ska användas inför förbränningen.

Om EGR ventilen kärvar åker den in för mycket avgaser (Innehåller mindre syre) och bilen går dåligt.
Den försöker då kompensera med gasspjäll, minska/öka bränslemängden m.m för att stabilisera sig.

Tryckgivaren till partikelfiltret ska räcka ut hur mycket sot det finns i filtret, blir det fel på den kan den begränsa motoreffekten för att inte "sota" mer i filtret som kan orsaka att filtret täppts igen.

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang