Köpråd: Bmw 520d 2014 370tusen 7000 i månaden

flying
10 september 2014 · 2 Inlägg

det börjar bli dags för en ny bil
och jag har tittat på bmw520 d runt 2011

fast när man börjar räkna på det så
skiljer det bara någon hundralapp i månadskostnad om jag istället skulle köpa en ny 2014 modell enligt http://bilkalkyl.be/
då 2014 har fri service till 8000 mil / 3 år
skattefri värt ca 2000 kr år
räcker med halv försäkring värt ca 4000 kr året för mej

åsikter om kalkylen  ?

Inköpspris  370000       
Ägandehorisont  3 år
Körsträcka 2400mil år
ränta%/3
diesel 14,68

Värdeminskning 47591 år
Bränsle kr/år  20160   0.60 milen
Ränte-/kapitalkostnad kr/år 6270
Däck kr/år 4800
Skatt kr/år 0
Service & rep. kr/år 0
Försäkring kr/år 4000
Tvätt & övr. vård kr/år 1000

årskostnad  83821
månadskostnad 6985
milkostnad  34 kr

Senast redigerat av flying (10 september 2014)

AX3L
10 september 2014 · 398 Inlägg

Kolla upp båda bilarna på http://www.bilsvar.se, dom brukar ligga ganska bra till! Spontant känns det som att det borde skilja mer, men det kan mycket väl stämma.

john_petrucci
10 september 2014 · 171 Inlägg

Du får nog räkna med lite högre inköpspris. För 370k får du en HELT tom 520d. Någon utrustning måste du ju ha. Vill man t.ex ha automat och Touring så sticker priset iväg.

Sen skulle jag aldrig riskera att köra halvförsäkring på ett såpass nytt och dyrt fordon.

flying
10 september 2014 · 2 Inlägg

john_petrucci skrev:
Du får nog räkna med lite högre inköpspris. För 370k får du en HELT tom 520d. Någon utrustning måste du ju ha. Vill man t.ex ha automat och Touring så sticker priset iväg.

Sen skulle jag aldrig riskera att köra halvförsäkring på ett såpass nytt och dyrt fordon.

Det ingår 3 års vagnskadeförsäkring på dom flesta nya bilar idag
så då ska det ju räcka med halvförsäkring dom första 3 åren om jag har förstått det rätt


bmw har ett erbjudande på 520d komfort för 340.000 kr
så med automat och harman kardon ca 370000

det är sedan modellen som jag är intresserad av

Powe_R
12 september 2014 · 414 Inlägg

Hur ser kalkylen ut för den begagnade bilen?

Spontant känns din kalkyl väldigt optimistisk. För 370000:- får man en i princip helt snikad 520 med manuell låda, och så fort man börjar kryssa i tillvalslistan stiger priset snabbt. Min f10 har t.ex långt från all utrustning, men har mina krav, den är utrustad för 230000:-

Men säger vi att du nöjer dig med en ganska basutrustad 520 så kommer du nog undan med 370k, men kalkylen är ändå väldigt optimistisk. Du räknar med en värdeminskning på ca 140000:- på 3år/7200 mil, vilket betyder att du ska sälja för 230000:- om tre år. Snarare kan du räkna med runt 180000:- helst lite lägre för att vara på säkra sidan. Du bör räkna med en värdeminskning närmare 65000:- per år utslaget på tre år.

Vidare är något som spelar en hel del roll är om du köper bilen kontant eller på kredit. Dubbelt så högt billån kostar också dubbelt så mycket i ränta om du köper på kredit. Detta är något som folk ofta glömmer.

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
Brådhis * Voff voff *
12 september 2014 · 10 280 Inlägg

flying skrev:

john_petrucci skrev:
Du får nog räkna med lite högre inköpspris. För 370k får du en HELT tom 520d. Någon utrustning måste du ju ha. Vill man t.ex ha automat och Touring så sticker priset iväg.

Sen skulle jag aldrig riskera att köra halvförsäkring på ett såpass nytt och dyrt fordon.

Det ingår 3 års vagnskadeförsäkring på dom flesta nya bilar idag
så då ska det ju räcka med halvförsäkring dom första 3 åren om jag har förstått det rätt

Stämmer bra!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
baltis
12 september 2014 · 1 948 Inlägg

http://www.blocket.se/halland/BMW_520_D … =8&w=3
http://www.blocket.se/halland/Bmw_520_d … =8&w=3


Runt 200 verkar ju begärda begagnat priser ligga på idag... så du borde skriva upp värdeminskningen till typ 60k om året...

Ska ju även tilläggas att när det är dags för dig att sälja din bil så har det kommit en ny 5 serie vilket brukar innebära att den gamla tar ett skutt ner i pris också...

Kolla AMS hur dom räknar ut sina milkostnader. I nuvarande (eller förra numret) så testar dom en 320d (kostar ju ungefär lika mycket) och e ganska så hundra på att enligt dom ligger milkostnaden på 50kr/milen...

Och alltid bäst att räkna högt än lågt... finns ju inget värre än att stå där med en bil man själv anser är värd 250k men marknaden säger 150...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang