Volvo 740 Budget Driftingprojekt

Bygga en riktigt billig driftingbil
  • 34 Följare
  • 15 356 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 januari 2015
MostWanted93
15 september 2014 · 143 Inlägg

Tjena och välkommen hit!

De hela började med att jag och en polare satt och prata om lite allt möjligt som man brukar göra, vi kom in på de här med drifting(som vanligt) och jag sa bara mest på skoj att man någongång skulle ha byggt en riktig budget bil för drifting, med en budget på kanske ett par tusen bara, allt bara för att visa för folk att man behöver inte ha en BMW på 800 hk byggd för 250 000 kr för att kunna köra drifting. De går bra med nästan vad som helst.

Jag hade då en Volvo 740 GLE Automat med en B230F som bara stod som jag(efter kanske lite hjälp med övertygan) tog på en driftingträning, de gick väl lite sådär med tanke på 115 hk och automat. Men på vägen hem från träningen fick motorn för sej att börja slamra rätt bra på vevlagerna då den inte kände för att vara med längre. Och vårat projekt föddes.

Tanken då som sagt med detta projekt är att den ska byggas på ett väldigt enkelt och billigt sätt.
2000 kr har vi satt som maxbudget.
Bilen kommer att turbokonverteras och totalrensas på allt form av inredning och all onödig plåt kapas bort.

Nu har vi hunnit göra betydligt mer än vad jag kommer lägga upp, utan lägger upp lite allt eftersom för att kunna hålla de intressant för er.


http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/20140329_170034_zpse706d423.jpg

Detta är då alltså bilen vi ska bygga på.
17xxx mil och väldigt lite rost.

http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/10588520_801082253267683_2138078531_n_zps034a987d.jpg

En bit på väg hem från driftingen, som som sagt slutade med trailer sista biten...
Höll för övrigt på att bogsera polarens bmw hem som han sprängde kylaren på(som är samma person jag bygger denna bil med)

Eftersom att motorn som satt i redan var helt körd så tyckte vi att de kunde vara kul att se hur mycket den hade kvar att ge. Och vi skulle även kolla 0-100 tid(för att senare se hur mycket vi förbättrat den).
De small till lite och rök en del, lite blött på marken blev de också. Jag tror att bilderna får berätta resten.

http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/20140809_184023_zps374b71ca.jpg

http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/20140809_190502_zps753f4503.jpg

Resten av överfallet hittades aldrig...

http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/20140812_220526_zps78c1b646.jpg

http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/20140812_220752_zps67fe50a8.jpg

Ett stycke kolv och stake vs kolv och stake som va lite mindre trasiga

http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/20140812_220801_zpsb62d187e.jpg

Lite rester som grävdes upp ur oljetråget.

http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/20140812_220637_zps30bc0357.jpg

http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/10682071_801082113267697_1541447721_n_zps9e6ce6c7.jpg

Den gamla och kanske lite lätt rasade motorn på väg ur!

http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/10668759_801087623267146_2138292994_n_zpse6ca8d18.jpg

"nya" motorn. Ingen aning om miltal, men kamremmen byttes vid 32xxx och detta skedde år 2002, så man kan ju tänka sej på ett ungefär hur långt den gått, men den va gratis, och de är de viktiga!

http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/10699158_801082176601024_2086804630_n_zps946d37ee.jpg
http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/10699342_801082126601029_1033377069_n_zps36d00fb1.jpg

Rensning av inredning och lättning på gång.
Bakdörrarna kapas ur helt och svetsas fast.

http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/20140912_223351_zps9441bcb6.jpg

Allt onödigt som har plockats ur, eller ja, de mesta iallafall, rummet som allting ligger i har redan tömts en gång.

Detta var nog allt för denna gång!

MostWanted93
15 september 2014 · 143 Inlägg

Bjuder på 2 bilder från driftingen!
Reservdäck(ballongdäck) med 4bar luft, gick ändå hyfsat och sladda på smile

http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/10470579_10152549669251798_4660915975500179228_o_zps805c9e96.jpg

http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/10329795_10152549669056798_3972752436444325670_o_zpsa87aa685.jpg

MostWanted93
16 september 2014 · 143 Inlägg

Jodå, kunde väl ha gått bredare, men med tanke på bilen så är de väl okej ;P

MostWanted93
17 september 2014 · 143 Inlägg

Blir en liten uppdatering ikväll!

Eftersom att detta bygge ska vara så enkelt och billigt som möjligt så när vi skulle fixa turbo grenrör så valde vi att helt enkelt ta orginal grenröret och vända de upp och ner och montera turbon där.

http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/10668393_801081756601066_1164162469_n_zpsa370de06.jpg

Lite halvtaskig bild då den är tagen i mörker, men tittar man noga så ser man att grenröret sitter på plats.

http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/20140915_173143_zpsd0a27e45.jpg

Så ser grenröret ut.

Dock krävdes distanser då de tog i ventilkåpan, för att göra de enklast tog vi bara ett till orginal grenrör och kapade lös flänsarna från de och använde dom som distanser.

http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/20140903_190826_zpsdcdf5ef9.jpg

Lite fräsning och planing utav dom.

De va nog allt för ikväll!

MostWanted93
17 september 2014 · 143 Inlägg

professorWinther skrev:
Denna kommer att äga på driftingträningen!

Jag hoppas på de iaf! big_smile


Tänkte förresten kolla om nån här har bättre koll än vad vi har.

http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/20140916_223525_zps887e5926.jpg

Hur är de tänkt att slanganslutningarna på denna ska kopplas in egentligen?
Sitter redan en slang på den som är kopplad till insuget(efter spjället), men tänkte mer på den lilla anslutningen. Samt även om den andra ens är kopplad rätt.

Vad de är för märke eller nått sånt har jag ingen aning om, den ingick i ett turbo kit jag köpte på ebay för rätt länge sen.

Senast redigerat av MostWanted93 (17 september 2014)

MostWanted93
19 september 2014 · 143 Inlägg

simlar skrev:
Det är rätt kopplat ja. Ska vara vakuum påkopplat på ovansidan av kolven i dumpen vilket det är.

Den lilla anslutning på undersidan ska tydligen vara för att få bättre respons på dumpen (göra så den öppnar snabbare) och ska få laddtryck direkt från kompressorhuset, eller så skippar du att koppla in den så funkar den precis som en vanlig dump.

Tackar för de! Misstänkte nästan att de skulle va nått sånt smile

turbonova skrev:
Underbart bygge :-)

Tackar!

MostWanted93
20 september 2014 · 143 Inlägg

Bygget fortsätter att lunka på i stadig takt.

Turbon är på plats, bilen går osv osv.
Vi har ingenting att reglera laddtrycket på något vettigt sätt, så den skenladdar rätt mycket, men de skjuter på fint big_smile

De tråkiga dock är att vi... eller jag rättare sagt eftersom att jag körde, lyckades knäcka en drivaxel igår hmm

Utöver de finns de väl egentligen inte så jättemycket och säga, så bilderna får väl tala för sej själv smile

Tuuurbooo big_smile

http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/20140915_173047_zps76ac3d36.jpg


Momentdragning av toppen!
Fruktansvärt praktiskt med så pass stort motorutrymme så de bara är att kliva in och ställa sej när man ska göra nått.

http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/20140909_195936_zpsccb055bc.jpg

Bild på den sjukt snygga och praktiska vingen!

http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/20140902_201044_zps744d5d55.jpg

Detta va nog allt för ikväll smile

MostWanted93
21 september 2014 · 143 Inlägg

Jahapp, vad har hänt nu då?
Lite småpill, stolar i, bälten fixade, mätare inkopplade.

Vi var också ute och provkörde sent i förrgår(fredag) och SJÄLVKLART knäckte vi en drivaxel... Och som grädde på moset va de tänkt att vi skulle på driftingträning med den idag...
Som tur va då så lyckades han jag bygger med ragga tag i en ny bakaxel bara drygt en mil bortanför garaget, så den hämtades och de skruvades till kl 1 i natt nångång för att hinna få de klart.

Lite mer om vad som hände under dagen och bilder från dagen kommer lite senare smile

Bjussar på dessa undertiden!

Stol i
http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/10685088_801082193267689_38492615_n_zps92ac7bab.jpg

Byte av bakaxel
http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/20140920_220042_zps5271cd25.jpg

Lite bilder på hur motor och sånt ser ut också.

Volvo V70 T5 spridare på 391cc(eller nått sånt)
http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/20140915_173119_zps5c5359d4.jpg

Turbo, och nej, oljereturen va kanske inte helt klar när bilden togs tongue
http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/20140915_173111_zps5a25af9e.jpg

Lite fina och blanka tryckrör
http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/20140915_173102_zpse00e707e.jpg

Har nog inte så mycket mer att bjuda på för denna gång!

MostWanted93
25 september 2014 · 143 Inlägg

werd skrev:
Haha, ett budgetprojekt helt i min smak! Schysst "adaptergrenrör", hehe big_smile
Glöm inte filma nästa runda. Vart hän hålls ni till och tränar?

Haha, tackar så mycket big_smile
Nope, allt som kan vara roligt filmas tongue
Pengfors Motorstadium, ett litet område ca 2 mil utanför Umeå smile

zemet skrev:
Hahaha vilket jävla bygge:) Gillas skarpt!

Tackar! Kul att du gillar de! big_smile

Volvo740glturbo skrev:
Hahaha, det här bygget måste följas! big_smile

Låter bra de big_smile

MostWanted93
30 september 2014 · 143 Inlägg

Bilen går och verkar funka helt okej, så jag bjuder på ett litet klipp så ni får se vad de handlar om för monster!

https://www.youtube.com/watch?v=JNw6QFJ … e=youtu.be

Hoppa fram till 2.20 för de mest intressanta.

En drivaxel hade gått av så den drev bara på 1 däck, men så fort bilen börjar röra sej framåt rör jag inte bromsen nånting mer överhuvudtaget, bara gas.
Hur detta var möjligt har jag dock ingen som helst aning om tongue

Senast redigerat av MostWanted93 (30 september 2014)

MostWanted93
5 oktober 2014 · 143 Inlägg

Jahapp, kanske ska bjuda på nånting från "driftingen" smile

Vart väl kanske inte mycket till drifting då den av nån anledning fick för att att vägra ladda nånting alls nästan.
Efter lite trixande hit och dit så fick vi tillbaka lite ladd iallafall, dock väldigt ojämt och kom inte riktigt när man ville att de skulle komma. Den började och trycka olja ur vevhusventen dom få gånger de kom något ladd.
Den började även dö och ha sej när de krängde för mycket(någon där som sa att de är rätt vanligt på 740 att dom gör så under halv tank, men jag vet inte).
Men hur som helst var de riktigt kul även om bilen inte riktigt var med smile

Har dock inga klipp på bara volvon, så jag bjuder på ett klipp som Andreas Nyman från Sovereign Productions(http://sovereignproductions.se/) har knåpat ihop. Sjukt duktig snubbe på att filma och klippa.
Kolla gärna in resten av hans/deras filmer!

https://www.youtube.com/watch?v=k-834o_ … sxOQ8v7Zgw

Senast redigerat av MostWanted93 (5 oktober 2014)

MostWanted93
3 januari 2015 · 143 Inlägg

Precis som Stoorn säger så har vi en hel del jobb att göra på bilen, så nej, de är inte dött, de har bara inte hänt så mycke på senare tid då vi helt enkelt inte gjort så mycke på bilen.
Dock är de på gång nu igen så att tråden borde komma igång här snart igen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang