Xenon helljus slocknar efter 5-7 sekunder v70n -04

Berryda
20 september 2014 · 219 Inlägg

Tjenare! Jag installerade nyss xenon till mina helljus på v70in och fick ett problem. Höger sida fungerar klockrent, lyser starkt och fint. Men vänstersidan startar några sekunder och lyser svagare än höger sen slocknar det efter 5-7 sekunder. Jag skulle behöva hjälp att felsöka... Kan det vara att den får för lite ström?

Mvh Lindqvist
BMW 335i e90 "Bruksbilen" (2008)
patrikke
20 september 2014 · 1 749 Inlägg

Testa byt sida på ballasterna för att utesluta fel på den, sen gör du lika med lampan.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
xeno95
20 september 2014 · 735 Inlägg

Låter som klena kablar, alltså för lite ström smile
Kopplat med reläsats eller rakt på bilens originalkontakter?

Volvo S70 "Greyline" (1999)
Berryda
20 september 2014 · 219 Inlägg

patrikke skrev:
Testa byt sida på ballasterna för att utesluta fel på den, sen gör du lika med lampan.

xeno95 skrev:
Låter som klena kablar, alltså för lite ström smile
Kopplat med reläsats eller rakt på bilens originalkontakter?

Testade att flytta ballasten och det blev samma sak på andra sidan. Då måste det vara fel på ballasten? Har kopplat till orginal kablarna..

Mvh Lindqvist
BMW 335i e90 "Bruksbilen" (2008)
Mervolic Yawn...
20 september 2014 · 3 151 Inlägg

Prova med bara en ballast inkopplad åt gången, kan vara att den får för lite kräm när båda är inkopplade samtidigt. Lösningen till problemet är att montera med relä, och grövre kablar.

Berryda
20 september 2014 · 219 Inlägg

Mervolic skrev:
Prova med bara en ballast inkopplad åt gången, kan vara att den får för lite kräm när båda är inkopplade samtidigt. Lösningen till problemet är att montera med relä, och grövre kablar.

Måste dom dras från batteriet ? Sitter i skuffen.

Mvh Lindqvist
BMW 335i e90 "Bruksbilen" (2008)
Mervolic Yawn...
21 september 2014 · 3 151 Inlägg

Berryda skrev:

Mervolic skrev:
Prova med bara en ballast inkopplad åt gången, kan vara att den får för lite kräm när båda är inkopplade samtidigt. Lösningen till problemet är att montera med relä, och grövre kablar.

Måste dom dras från batteriet ? Sitter i skuffen.

Det borde finnas en kopplingsplint någonstans framme i motorrummet, oavsett vart batteriet sitter. Generatorn sitter ju i motorrummet också.

Christian S
21 september 2014 · 4 816 Inlägg

Mervolic skrev:
Det borde finnas en kopplingsplint någonstans framme i motorrummet, oavsett vart batteriet sitter. Generatorn sitter ju i motorrummet också.

finns vid säkringsdosan vid vänster fräderbenstorn.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Berryda
21 september 2014 · 219 Inlägg

Mervolic skrev:

Berryda skrev:

Mervolic skrev:
Prova med bara en ballast inkopplad åt gången, kan vara att den får för lite kräm när båda är inkopplade samtidigt. Lösningen till problemet är att montera med relä, och grövre kablar.

Måste dom dras från batteriet ? Sitter i skuffen.

Det borde finnas en kopplingsplint någonstans framme i motorrummet, oavsett vart batteriet sitter. Generatorn sitter ju i motorrummet också.

Christian S skrev:

Mervolic skrev:
Det borde finnas en kopplingsplint någonstans framme i motorrummet, oavsett vart batteriet sitter. Generatorn sitter ju i motorrummet också.

finns vid säkringsdosan vid vänster fräderbenstorn.

Ska jag dra större kablar till båda lamporna? Skulle ni kunna förklara vad en relä är för något? Samt är - jord?
Är helt nybörjare när det gäller el roll

Mvh Lindqvist
BMW 335i e90 "Bruksbilen" (2008)
Mervolic Yawn...
21 september 2014 · 3 151 Inlägg

Berryda skrev:

Mervolic skrev:

Berryda skrev:

Måste dom dras från batteriet ? Sitter i skuffen.

Det borde finnas en kopplingsplint någonstans framme i motorrummet, oavsett vart batteriet sitter. Generatorn sitter ju i motorrummet också.

Christian S skrev:

Mervolic skrev:
Det borde finnas en kopplingsplint någonstans framme i motorrummet, oavsett vart batteriet sitter. Generatorn sitter ju i motorrummet också.

finns vid säkringsdosan vid vänster fräderbenstorn.

Ska jag dra större kablar till båda lamporna? Skulle ni kunna förklara vad en relä är för något? Samt är - jord?
Är helt nybörjare när det gäller el roll

Ja, grövre kablar ger högre kapacitet. Ett relä är enkelt förklarat en strömbrytare, som känner av om det går någon ström genom originalkablaget. När du aktiverar helljuset går ström genom originalkablaget känner reläet av detta och aktiverar extrakablaget (de grövre kablarna, som går till xenonet).

Finns att köpa reläkabelsatser på de flesta ställen som säljer biltillbehör. Du bör ha ett relä som klarar i alla fall 30A i strömstyrka. Tänk på att säkringen ska alltid vara lägre än vad resterande komponenter tål, eftersom man vill att säkringen ska gå sönder innan någon annan del gör det (kablar som är avsedda för lägre ström kan även bli varma och orsaka bränder).

Berryda
21 september 2014 · 219 Inlägg

Jag

Mervolic skrev:

Berryda skrev:

Mervolic skrev:

Berryda skrev:
Måste dom dras från batteriet ? Sitter i skuffen.

Det borde finnas en kopplingsplint någonstans framme i motorrummet, oavsett vart batteriet sitter. Generatorn sitter ju i motorrummet också.

Christian S skrev:

finns vid säkringsdosan vid vänster fräderbenstorn.

Ska jag dra större kablar till båda lamporna? Skulle ni kunna förklara vad en relä är för något? Samt är - jord?
Är helt nybörjare när det gäller el roll

Ja, grövre kablar ger högre kapacitet. Ett relä är enkelt förklarat en strömbrytare, som känner av om det går någon ström genom originalkablaget. När du aktiverar helljuset går ström genom originalkablaget känner reläet av detta och aktiverar extrakablaget (de grövre kablarna, som går till xenonet).

Finns att köpa reläkabelsatser på de flesta ställen som säljer biltillbehör. Du bör ha ett relä som klarar i alla fall 30A i strömstyrka. Tänk på att säkringen ska alltid vara lägre än vad resterande komponenter tål, eftersom man vill att säkringen ska gå sönder innan någon annan del gör det (kablar som är avsedda för lägre ström kan även bli varma och orsaka bränder).

Räcker bara denna? http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … jus-42600/
Eller
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … are-42602/

Mvh Lindqvist
BMW 335i e90 "Bruksbilen" (2008)
spokenratt
21 september 2014 · 3 860 Inlägg

Inte hört talas om att detta ska behövas på Volvon?! Brukar det vara så när man monterar xenon i helljusena?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Mervolic Yawn...
21 september 2014 · 3 151 Inlägg

spokenratt skrev:
Inte hört talas om att detta ska behövas på Volvon?! Brukar det vara så när man monterar xenon i helljusena?

35W xenon brukar gå bra men 55W eller starkare, då brukar det rekommenderas att man använder relä.


Berryda skrev:
Räcker bara denna? http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … jus-42600/
Eller
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … are-42602/

Jag skulle ha valt den sista, var så liten prisskillnad att det knappt är värt att nämna. smile

Senast redigerat av Mervolic (21 september 2014)

Berryda
21 september 2014 · 219 Inlägg

Mervolic skrev:

spokenratt skrev:
Inte hört talas om att detta ska behövas på Volvon?! Brukar det vara så när man monterar xenon i helljusena?

35W xenon brukar gå bra men 55W eller starkare, då brukar det rekommenderas att man använder relä.


Berryda skrev:
Räcker bara denna? http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … jus-42600/
Eller
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … are-42602/

Jag skulle ha valt den sista, var så liten prisskillnad att det knappt är värt att nämna. smile

Jag köpte den billigare lol Det var den dom rekommenderade till mig haha.. Men den borde fungera? Testar det imorgon, är inte sugen att hålla på när det regnar smile

Edit: Jag skulle behöva hjälp med detta alltså.. Ungefär vart grön och blåa sladden ska? Ska svarta och röda till batteriet eller lampan?

Senast redigerat av Berryda (21 september 2014)

Mvh Lindqvist
BMW 335i e90 "Bruksbilen" (2008)
spokenratt
21 september 2014 · 3 860 Inlägg

Mervolic skrev:

spokenratt skrev:
Inte hört talas om att detta ska behövas på Volvon?! Brukar det vara så när man monterar xenon i helljusena?

35W xenon brukar gå bra men 55W eller starkare, då brukar det rekommenderas att man använder relä.


Berryda skrev:
Räcker bara denna? http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … jus-42600/
Eller
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … are-42602/

Jag skulle ha valt den sista, var så liten prisskillnad att det knappt är värt att nämna. smile

Ofan?!

Bra att veta! Aldig hört det innan!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Mervolic Yawn...
21 september 2014 · 3 151 Inlägg

Berryda skrev:
Jag köpte den billigare lol Det var den dom rekommenderade till mig haha.. Men den borde fungera? Testar det imorgon, är inte sugen att hålla på när det regnar smile

Edit: Jag skulle behöva hjälp med detta alltså.. Ungefär vart grön och blåa sladden ska? Ska svarta och röda till batteriet eller lampan?

Den billigare bör funka också smile

Lite svårt att se på den bilden, men du har ett kopplingsschema på reläet.

Såhär brukar det vara:

#30 till plusmatning (där ska det även sitta en säkring så nära pluspolen som möjligt)
#87 går till lamporna
#86 till styrström (alltså original plusmatning från helljus)
#85 till jord (alternativt original minus från helljus)

Berryda
21 september 2014 · 219 Inlägg

Mervolic skrev:

Berryda skrev:
Jag köpte den billigare lol Det var den dom rekommenderade till mig haha.. Men den borde fungera? Testar det imorgon, är inte sugen att hålla på när det regnar smile

Edit: Jag skulle behöva hjälp med detta alltså.. Ungefär vart grön och blåa sladden ska? Ska svarta och röda till batteriet eller lampan?

Den billigare bör funka också smile

Lite svårt att se på den bilden, men du har ett kopplingsschema på reläet.

Såhär brukar det vara:

#30 till plusmatning (där ska det även sitta en säkring så nära pluspolen som möjligt)
#87 går till lamporna
#86 till styrström (alltså original plusmatning från helljus)
#85 till jord (alternativt original minus från helljus)

Skulle jag köpt 2 stycken? Hur kopplar men 87 (blå) till båda? Är bara 1 sladd.. Men tack för förklaringen, förstår mer nu smile

Mvh Lindqvist
BMW 335i e90 "Bruksbilen" (2008)
Mervolic Yawn...
21 september 2014 · 3 151 Inlägg

En bör räcka. Märkligt att det bara är en sladd, trodde det skulle vara två med tanke på att det är till för två extraljus... Hur som helst, du kan skarva dit en kabel till bara. Helst ska den då lödas och ha krympslang över.

Berryda
21 september 2014 · 219 Inlägg

Mervolic skrev:
En bör räcka. Märkligt att det bara är en sladd, trodde det skulle vara två med tanke på att det är till för två extraljus... Hur som helst, du kan skarva dit en kabel till bara. Helst ska den då lödas och ha krympslang över.

Hur är det med sladdarna som går till "gamla" helljus plus och minus, ska dom till båda sidorna eller räcker det på bara en sida?
Är inte allt för bra på att löda, fungerar det med en skarvklämma? http://images.biltema.com/PAXToImageSer … arge/44036

Återkommer imorgon med resultat smile Tack för all hjälp.

Senast redigerat av Berryda (21 september 2014)

Mvh Lindqvist
BMW 335i e90 "Bruksbilen" (2008)
Mervolic Yawn...
21 september 2014 · 3 151 Inlägg

Berryda skrev:
Hur är det med sladdarna som går till "gamla" helljus plus och minus, ska dom till båda sidorna eller räcker det på bara en sida?
Är inte allt för bra på att löda, fungerar det med en skarvklämma? http://images.biltema.com/PAXToImageSer … arge/44036

Återkommer imorgon med resultat smile Tack för all hjälp.

Det räcker med en sida för helljusets plus och minus.

Skarvklämmor funkar ett tag i alla fall, vissa verkar hålla längre än andra.

Lycka till. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang