Problem med b21et

Manne Jajjemen!
3 december 2006 · 1 512 Inlägg

Motorn vill inte gå ordentligt, ibland går den klockrent, sen kan den börja gå på 3cyl å ibland bara på 2. Varm eller kall motor spelar ingen roll. Problemet kommer å går.

De är ny fördelare, rotor, tändkablar och nya tändstift å ja har kollat över tändningen både två och tre gånger å kan inte hitta nåt fel.

Nån som kan med k-jet som har nåt bra tips på vad jag kan kolla?

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
wikberg
3 december 2006 · 9 Inlägg

Hade en 240 med b23e i och den krånglade ungefär så , där var problemet själva kabelhärvan på motorn , isoleringen på kablarna hade stelnat och ramlat bort så det vart kortis........kan ju va värt å kolla upp iaf!

Manne Jajjemen!
3 december 2006 · 1 512 Inlägg

Real_Performance skrev:
Då har det ju inget att göra med turbon att den får för lite bränsle när laddet kommer.   Kolla upp spridarna ? täppta ? Kolla även upp bränsle tillförslen innan det kommer till spridarna

Kollade upp en spridare på en cylinder ja visste inte gick, tog ur den, körde igång pumpen å lyfte på mätskivan å de duschade allt bensin.

Hur kollar jag de bäst då?

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
Manne Jajjemen!
3 december 2006 · 1 512 Inlägg

wikberg skrev:
Hade en 240 med b23e i och den krånglade ungefär så , där var problemet själva kabelhärvan på motorn , isoleringen på kablarna hade stelnat och ramlat bort så det vart kortis........kan ju va värt å kolla upp iaf!

De har jag redan fixat smile va en kabel som saknade isolering. Men tack för tipset!

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
Real_Performance "Living My Life Sideways"
3 december 2006 · 208 Inlägg

kolla det som jag sa.   kan va så att du får kolla upp hur högt tryck du har precis innan spridarna

Manne Jajjemen!
3 december 2006 · 1 512 Inlägg

Real_Performance skrev:
kolla det som jag sa.   kan va så att du får kolla upp hur högt tryck du har precis innan spridarna

ok, då får ja skaffa en mätare av nåt slag då, vart hittar ja en lämplig sådan?

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
Lada Tuning Lada-missbrukare
3 december 2006 · 566 Inlägg

Skaffa en kompressionsmätare å kolla kompressionen...!! Så då kan du ju kolla om det finns eventuella motorskador.. Tändningen, e den original?? Inte kört me högre laddtryck än original ännu?? Tänkte ifall tändningen varit fel å den spikat sönder toppackningen på nån cylinder..
Bara min teori...smile
Lycka till! Hoppas felet hittas för även jag väntar på en film när du testkör wink

Senast redigerat av Lada Tuning (3 december 2006)

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"
Lada 1200 Turbo Intercooler "The Vladimir-Driftern" (1985)
Manne Jajjemen!
3 december 2006 · 1 512 Inlägg

Lada Tuning skrev:
Skaffa en kompressionsmätare å kolla kompressionen...!! Så då kan du ju kolla om det finns eventuella motorskador.. Tändningen, e den original?? Inte kört me högre laddtryck än original ännu?? Tänkte ifall tändningen varit fel å den spikat sönder toppackningen på nån cylinder..
Bara min teori...smile
Lycka till! Hoppas felet hittas för även jag väntar på en film när du testkör wink

Tändningen är orginal, jag har inte höjt nåt laddtryck iaf. Å tändningen har ja kollat med såndär "pistollampa" (kommer inte ihåg vad de heter tongue) å den står som den ska.
Ang filmen så kommer de så fort ja får igång skrället.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
Drönirettab
3 december 2006 · 21 761 Inlägg

Manne skrev:
"pistollampa"

Tändinställningslampa(stroboskoplampa) gissar jag att du menar.

Manne Jajjemen!
4 december 2006 · 1 512 Inlägg

Drönirettab skrev:

Manne skrev:
"pistollampa"

Tändinställningslampa(stroboskoplampa) gissar jag att du menar.

svar ja smile

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
VOLVO142TIC
4 december 2006 · 240 Inlägg

är de tändspolen som ska vara till b21 et?

går inge bra när man ska starta en b230 et te.x med en b21a tändspole..

blir för dåligt med kräm.

Manne Jajjemen!
4 december 2006 · 1 512 Inlägg

Ja de är orginal tändspole.


Men ja va i garaget nyss. Testade spridarna, tog ur dom ur toppen å stoppade dom i petflaskor. Syntes ganska snabbt att de inte stämde..


http://i11.tinypic.com/49kg4fo.jpg
Från vänster: 2an, 3an å 4an. Klantade mig lite å spillde ut från 1ans men ja är ganska säker på att de va mest i den.
De är ju längst bränsleledning till fyrans å sen kortare å kortare så de är nåt som inte stämmer med trycket. Men vad? Är inte så insatt i hur systemet är uppbyggt

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
Drönirettab
4 december 2006 · 21 761 Inlägg

Har du kollat bränslefiltret? Om det är igensatt så blir ju hela systemtrycket dåligt.
Styrtrycksventilen och systemtrycksventilen kanske behöver kollas och rengöras också.

vw_performance Greve
4 december 2006 · 1 058 Inlägg

ajdå.. förstår att den inte går riktigt bra den här! prova byta spridare, alternativt rengöra dom med ultraljudstvätt eller liknande.

PoLoud =D
Cheva_power The Gunner
5 december 2006 · 182 Inlägg

kan det inte va brändletrycksregulatorn som är kass??hade ett konstigt fel i skolan att den var kass och då fyllde den en hel cylinder med bensin så den gick bara på tre cylidrar..

Keyboard Not Found - Press [F1] to Continue.
Manne Jajjemen!
5 december 2006 · 1 512 Inlägg

Drönirettab skrev:
Har du kollat bränslefiltret? Om det är igensatt så blir ju hela systemtrycket dåligt.
Styrtrycksventilen och systemtrycksventilen kanske behöver kollas och rengöras också.

Styrtrycksventilen och systemtrycksventilen? Styrtrycksventilen är väl den som sitter i blocket under insuget väl? men vart hittar jag den andra?

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
Manne Jajjemen!
5 december 2006 · 1 512 Inlägg

vw_performance skrev:
ajdå.. förstår att den inte går riktigt bra den här! prova byta spridare, alternativt rengöra dom med ultraljudstvätt eller liknande.

vart utför dom ultraljudstvätt? är de nåt som finns på dom flesta större bilverkstäder?

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
Manne Jajjemen!
5 december 2006 · 1 512 Inlägg

Cheva_power skrev:
kan det inte va brändletrycksregulatorn som är kass??hade ett konstigt fel i skolan att den var kass och då fyllde den en hel cylinder med bensin så den gick bara på tre cylidrar..

De vet ja inte med mig att ja har nån. Eller har ja missat nåt?

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
Manne Jajjemen!
5 december 2006 · 1 512 Inlägg

Ska iaf iväg nu å testa å byta plats på spridarna å se om de blir nån skillnad, ska även kolla bränsletrycket så ja vet att pumpen är frisk.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
Drönirettab
5 december 2006 · 21 761 Inlägg

Manne skrev:
Styrtrycksventilen är väl den som sitter i blocket under insuget väl? men vart hittar jag den andra?

Systemtrycksventilen sitter på bränslemängdmätaren i ena hörnet där returledningen(?) och ledningen till styrtrycksventilen sitter fast.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang