200sx S13 med SkylineMotor & 300zx bromsar (Uppdaterad, "Bashbar " )

RB25DET i en s13, med uppgraderat bromssystem, coilovers, snygga fälgar, snyggt kjolpaket och på sikt blir det även att trimma. Det kommer nog att spåra ur en aning... (Är vi där ännu?)
  • 78 Följare
  • 129 339 Visningar
  • Projektet avslutat 23 oktober 2018
H3llBoy Live my life Sideways
17 januari 2015 · 312 Inlägg

Nissan200sx- skrev:

H3llBoy skrev:

Nissan200sx- skrev:

Förstår inte riktigt hur du menar?

Allt lär ju vara original vad det gäller motorn när man reggar, iaf allt som man kan kolla upp.
(Om den är smidd inuti men du har original turbo lmm mm så spelar de ju ingen roll)

menar mer då utsidan med insug m.m
men även om vatten kyl och ic kabelstamen måste va original från en rb?? kringutrustningen alltså hur mycket som måste vara original för att regga??

Original kyl passar ju inte, och den påverkar inte effekten så det ska vara lugnt med annan.
IC ska var original
Insug ska vara original (kan kanske gå med annat lite osäker)
Allt som påverkar effekt ska väl i regel vara original
Kabelstammen vet ja inget om... finns väl inte så mkt man kan göra med den?

OK.. nä för min plan är att besiktia med E85 direkt med samma HÄSTKRAFTER då vill säga så du måste jag byta kabelstamen och ecu.. vad tar du din Kylare ifrån? ALU då alltså. Skyline eller Ca18??

H3llBoy. Live your life sideways...
Facebook Grupp: https://www.facebook.com/groups/194900634046501/
Nissan 200sx s13 "H3llBoy" (1989)
Nissan200sx-
17 januari 2015 · 593 Inlägg

H3llBoy skrev:

Nissan200sx- skrev:

H3llBoy skrev:

menar mer då utsidan med insug m.m
men även om vatten kyl och ic kabelstamen måste va original från en rb?? kringutrustningen alltså hur mycket som måste vara original för att regga??

Original kyl passar ju inte, och den påverkar inte effekten så det ska vara lugnt med annan.
IC ska var original
Insug ska vara original (kan kanske gå med annat lite osäker)
Allt som påverkar effekt ska väl i regel vara original
Kabelstammen vet ja inget om... finns väl inte så mkt man kan göra med den?

OK.. nä för min plan är att besiktia med E85 direkt med samma HÄSTKRAFTER då vill säga så du måste jag byta kabelstamen och ecu.. vad tar du din Kylare ifrån? ALU då alltså. Skyline eller Ca18??

Ska du konvertera till etanol gäller helt andra regler, iaf om du tänker registrera som miljökonverterad. Min kylare är till KA24 motorn om jag inte minns fel.

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
Nissan200sx-
21 januari 2015 · 593 Inlägg

Lite smått å gott trillat in!

Kjolar (=
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-283c84f22dba2a53f1f8347cc336c7a8.jpg

SX performance ställbar linjär btr
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-9046ab26b0a70ffc1a8b8453fddf8bd6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-826fecf0ad7208f318d94d1dd71262cf.jpg

Och en motordämpare
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-6483b77410b057de419f3f1d97e0f83f.jpg

Kommer borras så den passar fjädertornen, sen kommer den även lackas i annan färg än blå.

Om någon undrar så är den till skyline r32 och enl mina mätningar ska den precis passa, det återstår att visa sig!

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
Hoaken
22 januari 2015 · 1 163 Inlägg

fan va grannt ! du kämpar på du med ! smile när ska den prov köras en runda ?smile

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!
Nissan200sx-
22 januari 2015 · 593 Inlägg

Hoaken skrev:
fan va grannt ! du kämpar på du med ! smile när ska den prov köras en runda ?smile

Ja det rullar på, mitt schema kommer dock vara rätt fullt framöver men hoppas få lite tid över smile

Ja det som krävs för att köra den är nog "bara" att bakvagnen och bromsarna ska fixas och monteras! Så det är ju lite att göra men borde inte ta jättelång tid, beror väl på hur noga jag ska vara med bakvagnen om jag ska lackar allt eller inte (=

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
Hoaken
22 januari 2015 · 1 163 Inlägg

ahh låter riktigt najjsj ju! big_smile hoppas på de bästa!smilesmile

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!
Nissan200sx-
1 februari 2015 · 593 Inlägg

Tjenare allihopa,

Står lite stilla just nu, legat sjuk hela helgen och har även massa annat att göra.

Men inväntar en beställning från japtuning på bla:
Stålomspunna konverteringsslangar till bromsarna
adapter till oken som är till för 3000gt skivorna
krängningshämmare från whiteline som är för rb konvertering (bnf42z)
och lite annat smått och gott

Sen ska jag förhoppningsvis ha allt som behövs för att bygga klart fram/ bakvagn  och bromsarna!

Stay tuned!

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
pzymon egen företagare
16 februari 2015 · 630 Inlägg

Läst igenom hela tråden och tycker du kämpar på ordentligt.
Jäkligt bra läsning och kloka bilder, jag ska själv göra detta (förhoppningsvis under 2015) så jag kommer säkert pm:a dig en del om det går för sig.

prenumeration lagd och följs smile

keep going

Nissan200sx-
16 februari 2015 · 593 Inlägg

pzymon skrev:
Läst igenom hela tråden och tycker du kämpar på ordentligt.
Jäkligt bra läsning och kloka bilder, jag ska själv göra detta (förhoppningsvis under 2015) så jag kommer säkert pm:a dig en del om det går för sig.

prenumeration lagd och följs smile

keep going

Kul att du gillar't! Försöker förklara så gått jag kan vad jag gör, just utifall folk ska göra nå liknande smile

Bara att höra av sig om du undrar över ngt!

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
Nissan200sx-
17 februari 2015 · 593 Inlägg

Trillar in lite smått å gott:

Lite gummi att bränna
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-75e3078c0b29d5fe0e3ae983925549da.jpg

Sen lite ljud, finns ju faktiskt gånger det är trevligt
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-6be4ff442932bb556a183e19373a5be9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-1ee96459c87fce3520ff09f03bf50c20.jpg
Inga värstinggrejjer men mest bara för att ha ngt. Har en ny 10" kenwood bas som åker in i skuffen när ja får ork(och tid) att bygga en låda.

En lite fräshare skuff
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-04a38242a489b54d57d328bd430ab43f.jpg

Och en uppsättning s14 spindlar så man kan skippa konverteringsspacers och köra fem bult, gäller bara att köpa nav nu.
(axeln är tjockare på s14 än s13 så därför man inte kan montera fembults nav på s13 spindlar)
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-efec781bb0c014c25f42cc2003d46f2b.jpg

Försöker samla ork och tid att vara i garaget men går sådär hmm
Har iallafall allt för att montera ihop hela bakvagnen, så ska försöka ta tag i de så snart som möjligt!

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
H3llBoy Live my life Sideways
18 februari 2015 · 312 Inlägg

din ork med svalnat lite?? =P hehe jobbigt när det b lir så.. Tiden räcker inte till de man vill göra då försvinner lite av oe+rken med tiden med.. sad Kommer sen när de blir lite bättre väder när man ser alla andra få ut sina bilar då kommer rushen att vilja ut att köra med sin egna.. big_smile CEAP UP YHE GOOD WORK

H3llBoy. Live your life sideways...
Facebook Grupp: https://www.facebook.com/groups/194900634046501/
Nissan 200sx s13 "H3llBoy" (1989)
Nissan200sx-
20 februari 2015 · 593 Inlägg

H3llBoy skrev:
din ork med svalnat lite?? =P hehe jobbigt när det b lir så.. Tiden räcker inte till de man vill göra då försvinner lite av oe+rken med tiden med.. sad Kommer sen när de blir lite bättre väder när man ser alla andra få ut sina bilar då kommer rushen att vilja ut att köra med sin egna.. big_smile CEAP UP YHE GOOD WORK

Jo orken har svalnat lite, sen har ja haft fullt upp med jobb å plugg med, lite segt.

Har faktiskt blivit en sväng i garaget idag, så ska dra till med en uppdatering snart!

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
Nissan200sx-
22 februari 2015 · 593 Inlägg

Vart ett par timmar i garaget i fredags, tänkte börja med att plocka bort dom gamla naven från spindlarna bak. Gick ju inget vidare, försökte vålda lite men dom gav sig inte.

För att höja motivationen lite så tänkte jag provmontera skivor och fälgar för att se hur det blir:
(Ska på färg på skölden sen)
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-8e354ffcdd0608bda888e1951894a0f1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-401a596ed79174decdc9ffbf967588bf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-4056c63133b09a89926c47f47ff1885a.jpg

Blir nog helt ok! Hade nog inte sett nå vidare ut med 280 skivor..

Mätte även hur mycket jag hade kvar på insidan av hjulen till fjädrarna, tyvärr bara ca 2,5cm. Och vad innebär det, jo, nu har jag konverterings-spacers från 4 bult till 5 bult som är 3cm. Så jag kan inte byta till s14 spindlar och 5 bultade nav om jag kör med dom fälgarna jag har nu. Så kör med konverteringsspacers så länge!

Sen började jag med diffen, har ju redan flyttat över kronhjulet från s13 klumpen till s14 klumpen så allt skulle bara monteras in i huset.
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-4dd06b77260fa86c335f1d9a9bd5fef1.jpg

För säkerhets skull kontrollerade jag även att kronhjul och pinjong låg rätt i förhållande till varandra, vilket man gör genom att blanda järn-/titanoxid i olja och penslar på kronhjulet sen snurrar runt det och kollar märkena. Allt de står i verkstadsmanualen. Fick riktigt fina "märken" så allt va i sin ordning.

Gick in på colorama och undrade om dom hade järn-/titanoxid i pulverform, killen vart lite småförvirrad och undrade vad jag skulle ha det till, jag sa att han inte skulle förstå, då undrade han om jag skulle göra bomber?! Haha
(Sen förklarade jag och då höll han med om att han ändå inte förstod... tongue)
Det heter förövrigt typ rödoxid eller svartoxid och används som pigment om ni vill göra det lätt för er när ni ska handla.

Sen drog jag ihop allt, riktigt tight klump, får ta i som tusen för att kunna dra axlarna åt olika håll. Mycket tightare än min förra, och den ritade bra, så detta blir nog super!
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-65e2bd555038239fc0f7b4c9299d9484.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-50ffc3cb6cab181613b7a4dd28f71bec.jpg

Provade att lägga på fjäderbensstaget, kommer behöva göra en liten distans mellan fästena och staget som jag misstänkte.
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-d36df9a9f2967169d59beff194200a5b.jpg

bort med skräp
(oljepump till diffen)
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-7e5bf7520b08e6b83106aa380c3626ee.jpg

Se hade man lite flyt för en gångs skull, bussningen pajjade ju och hälften satt kvar, men efter att ha dränkt den i wd så lossnade den faktiskt rätt enkelt
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-c9787d81c8503c14a37761926b6b8974.jpg

Sen var jag förbi en polare idag med spindlarna och drog fast dom i ett ordentligt skruvstäd och då gick det att knacka ur dom gamla naven smile
Så monterade i dom nya, ska lacka hela spindlarna sen, ska även göra rent anläggningsytan från färg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-fa3ed635bf75235f2a4f1559d9a5c84f.jpg

Så nu ska väl allting målas och sättas ihop, är tyvärr lite kallt i mitt garage,ska vara minst 8+ för hammarlacken hmm

Men nu är det jobbiga klart med bakvagnen iaf, så borde gå smidigt med resten smile

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
Nissan200sx-
23 februari 2015 · 593 Inlägg

Fick tag i ett insugsrör, passade ju inte riktigt, va för långt:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-b4aa721430ec983e64ef1864e66de781.jpg

Men efter att ha kapat till de lite grann så satt det helt ok (:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-3d9a59043f12567a38ab9056b2463a1f.jpg

satt bra i förhållande till tryckrör också:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-f525c8f02dced21fc6de7d22de796bd8.jpg

Sen lite mer gummi, nu borde man klara av sommaren!
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-995dff777952f4ffcb53414268286e37.jpg

Nu ska bakvagnen lackas sättas ihop och monteras på bilen!

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
Nissan200sx-
27 februari 2015 · 593 Inlägg

Ville vara på säkra sidan med TomeiBoxen eftersom jag har hört lite olika spekulationer om vilken soppa dom är mappade för och vilka laddtryck man kan köra med osv.

Så snackade lite med en på Tomei i Tokyo och de han sa va följande(kortfattat):
Upp till 1 bar ladd
Org btr ska fungera
mappad på 98 oktan
Hastighetsspärr borta (va satt på 180)
Varvstopp flyttat från 7500 till 8500
(Dock hört att standardkolvar inte ska varvas över  ~7100)

enl dom kan man köra 1bar på org turbon som har metall turbin och 0,9 på den med keramiska, jag tänker nog inte gå över 0.9 vilket som, känns lite risky.

Så känns gott att veta detta!

Sen fick jag hem ett fjäderbensstag till bak, någon som kan se felet på denna bilden?
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-19e4f92c9d1daba9613cd22a35f7ad08.jpg

Det är två högerfästen så blir lite svårt att montera ... Skickat mail så hoppas dom ordnar med detta.

Sen tänkte jag kolla med er vad ni tycker jag ska köra för laddtrycksstyrning, står nog mellan "Greddy Profec-B Spec 2" och "blitz dual sbc spec r"?

Båda är ju bra grejer och har i princip samma funktioner, läst en del om båda men kan inte riktigt välja! Har ni några erfarenheter att dela?

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
Nissan200sx-
4 mars 2015 · 593 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-7c7e53fb5326108e50ffca316a4d67f3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-5713c3007ee16c85f88c0961ff9bbf15.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-4df2a4216cc2a10c457e8db0777c2ad3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-c81babbb28f425ff959e282e14475cc1.jpg

Bakvagnen var slarvigt gjord så fick borsta/slipa om en hel del, fick lite dåligt om färg så blev att jag bara måla där de behövdes. Inte så snyggt kanske men kommer ju inte synas, det blev bra iaf.

https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-5007788a08d00aacee64a19190382411.jpg


Hjulhus
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-c5e9570e789ef7aa30b6b4480e34827e.jpg

Sen fixade jag lite under, smidigt när bakvagnen va borta.
Gjorde massa mer, men rätt tråkigt så visar bara ett kort, svårt att ta kort där under dessutom.
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-c6f4dffd02ef7c8e6894fe8d4ee96909.jpg

Bytt bromscylinder, blev en s14 som jag hade liggandes. (gult lock, va en org med svart lock innnan)
Skulle egentligen kört z32 men den jag hade satt anslutningarna på fel sida på, så det gick inte.
Men det kommer nog funka fint detta också (=

https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-f8d7ad78ae68b6c28a65ee85a1bb45e0.jpg

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
pzymon egen företagare
5 mars 2015 · 630 Inlägg

Ser kanonbra ut, skulle gärna vilja titta närmre på denna i sommar smile

Hoaken
5 mars 2015 · 1 163 Inlägg

fan va snyggt du får till det asså ! kan knappt vänta å se när den rullar för första gången! big_smile

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!
Nissan200sx-
5 mars 2015 · 593 Inlägg

pzymon skrev:
Ser kanonbra ut, skulle gärna vilja titta närmre på denna i sommar smile

Får tacka så mycket! Ja, ska väl försöka åka på lite träffar sen, tar väl och skriver här i tråden när det blir dags! smile

Hoaken skrev:
fan va snyggt du får till det asså ! kan knappt vänta å se när den rullar för första gången! big_smile

Tusen tack du! Kan knappt hålla mig jag heller, vill att den ska rulla nu!

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
NiclasHassel
8 mars 2015 · 60 Inlägg

Stor uppgradering från CA18 big_smile Detta får man ju följa smile
Hoppas du slänger upp en video när du varvstoppar skiten haha big_smile

Jag ligger hellre på dödsbädden och ångrar allt jag har gjort, än allt jag inte gjort.
-------------------------------------------------------------------
Kolla gärna in rx7 projektet :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=301827
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang