Vad är en rak V8?

Drönirettab
22 april 2007 · 21 761 Inlägg

Är det möjligen så att benämningen "rak V8" egentligen är felaktig, men att det har börjat bli en populär benämning hos vanliga "Svensson" när det gäller V8 med typ 15 graders vinkel mellan cylinderraderna?

TireSlayer Tvivlare
22 april 2007 · 2 266 Inlägg

twin_cam skrev:

ghiarocket skrev:
det är samma sak som en rak 3 cylindrig roterande v8 med 6 kolvar 5 stakar och med en elektrisk wankelturbo med 7 cylindrar som då är längsmonterad i chassiet i 45 graders vinkel med drivning på alla 4 hjulen men bara på torsdagar mellan halv 3 och kvart i 5 på kurviga raksträckor
klart som korvspad!

Och anledningen till att dom inte blev så vanliga i bilarna var att oljepumpstagets transaxelbussning som via kedja var länkad till primärbromskretsens velagertappspackning ofta gav sig efter 3451,5 mil. tongue

Är du säker på att någon inte driver med dig? Raka V8:or finns inte. En V-motor är en v-motor och en radmotor är en radmotor.

Antingen längsställd eller tvärställd. Men annars så går jag på flera andras linje. Att han menar längsställd...

hahahaha, som jag har skrattat mig genom detta big_smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Mr_Gear Biltokig
22 april 2007 · 870 Inlägg

Varför vägrar folk förstå att "Rak V" är en benämning på en V-motor som är nästan rak... dvs om du plockar av topplocket så sitter Cylinderna så nära varann att den ser rak ut tills du tittat noga så ser du att de lutar lite!

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
Drönirettab
22 april 2007 · 21 761 Inlägg

Men är det en korrekt benämning som även tillverkarna använder eller är det bara en populär benämning av "Svensson"?

Mr_Gear Biltokig
22 april 2007 · 870 Inlägg

Drönirettab skrev:
Men är det en korrekt benämning som även tillverkarna använder eller är det bara en populär benämning av "Svensson"?

Hos volkswagen som uppfann den moderna "Raka V motorn" så är det en korrekt benämning då de döpte den första motorn till VR6 = en sammansättning av orden V-Motor & Reihenmotor... Vilket kan översättas till "Rak V"
När VW lanserade denna motorn så skröt de mycket om designen, och dess fördelar! men med den moderna R32 motorn mfl. så pratar man inte längre om det men den använder samma design

Fordon som denna motor finns i(i dess grundform dvs. inte W12 mfl.)

    * VW Golf Mk.III & Mk.IV
    * Golf R32 MK.IV & Mk.V
    * VW Passat (B3, B4, & B6)
    * VW Vento/VW Jetta Mk.III
    * VW Bora/VW Jetta Mk.IV
    * VW Corrado
    * VW Phaeton
    * VW Touareg/ Porsche Cayenne
    * VW Transporter T4 & T5
    * VW Sharan/SEAT Alhambra/Ford Galaxy

    * Audi A3 Mk.II
    * Audi TT
    * Audi Q7
    * SEAT León Cupra

Senast redigerat av Mr_Gear (22 april 2007)

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
granada75
22 april 2007 · 177 Inlägg

Jag tycker att en motor som har en vinkel på 15 grader inte räknas som V-motor.
Det är något i en gråzon. Finns det e.g något namn för dessa motorer?
teoretiskt är dom ju en V-motor men samtidigt en radmotor. Dilemma!

Over and out!
Mr_Gear Biltokig
22 april 2007 · 870 Inlägg

granada75 skrev:
Jag tycker att en motor som har en vinkel på 15 grader inte räknas som V-motor.
Det är något i en gråzon. Finns det e.g något namn för dessa motorer?
teoretiskt är dom ju en V-motor men samtidigt en radmotor. Dilemma!

Från wikipedia:

The configuration can also be described as a "Staggered Six", in keeping with the geometry of the Lancia Fulvia Staggered four developed in the late 1960's. Staggered engines are an amenable further development with both uneven cylinder numbers and with staggered-bank V configurations.

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
granada75
22 april 2007 · 177 Inlägg

Så det rätta ordet är "Staggad" ? big_smile

Over and out!
Mr_Gear Biltokig
22 april 2007 · 870 Inlägg

granada75 skrev:
Så det rätta ordet är "Staggad" ? big_smile

Hehe typ wink nä ja tänkte att någon duktig på engelska kunde översätta Staggered till svenska... Men ja tycker inte Rak v är så dumt egentligen... antyder ju att det är ett mellanting tongue

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
granada75
23 april 2007 · 177 Inlägg

Mr_Gear skrev:
Hehe typ wink nä ja tänkte att någon duktig på engelska kunde översätta Staggered till svenska... Men ja tycker inte Rak v är så dumt egentligen... antyder ju att det är ett mellanting tongue

Men det låter befängt, Påhittat.
Bättre att den får ett eget ord för jag kan inte hålla mig för skratt när någon säger t.ex "rak v8". lol

Over and out!
Pellefax
16 oktober 2007 · 644 Inlägg

Rak V8 är en vanlig benämning bland folk som inte begriper ett skit om motorer..Så enkelt är det!

MrTorture
9 mars 2010 · 682 Inlägg

haha, kul tråd. Synd att den e "död" sen länge. så går det när man söker på Wankelturbo i "Sök" skapar en ny tråd "Vad är en Wankelturbo?" för att få ett bra svar

Moparboy440
9 mars 2010 · 4 682 Inlägg

En rak V8 är en V8 som inte är sned roll .

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang