Bilen käkar upp stagen

mb_pucken
2 oktober 2014 · 5 087 Inlägg

Så länge krängninghämmaren går fritt mot ram och kaross så kan det inte påverka hållbarheten på stagen. Krängningshämmaren sitter ju inte fast utan för sig när bilen fjädrar upp och ned. Därimot kanske man bör lossa bussningarna och dra fast dom igen för att vara på säkra sigan att det inte blir brytningar. Det ska man dock göra med alla byäussningar vid sänkning eller nymontering då arbetsläget ändras och bussningarna kan brista annars. Fock lite beroende på konstrukton. Dock ska bilen "stå på hjulen" när det görs :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Haas
3 oktober 2014 · 385 Inlägg

Skruvade loss båda stagen och satt på nya muttrar. Nu är den tystare. Dock hör man att de låter lite i vissa lägen när man kör över ojämnheter. Misstänker att k-hämmaren ligger tajt i mot någonting när bilen står på backen. Stagen kändes bra så kan inte vara dom.
Skulle behöva en uppsättning längre eller kortare stag för att se om de är hämmaren som kommer i "fel" läge mot någonting annat i chassiet.

Haas
7 oktober 2014 · 385 Inlägg

Har fått hem en uppsättning justerbara stag nu. Blev lite fundersam när ena sidan är högergängad och andra sidan vänstergängad. Antar att det har att göra med hur stagen vrider sig när man svänger?
Vilken gänga ska med fördel sitta i övre resp nedre fästet?
Jag frågar allt nu för att slippa mer framtida problem :-)

zzr94092
8 oktober 2014 · 4 391 Inlägg

höger o vänster gänga,blir det inte så för att du ska kunna justera längden? Funkar väl som en vantskruv. Hade du samma gänga i båda ändar så kommer ju "mellanstycket" bara att flytta sig upp /ner.

Hakkila
8 oktober 2014 · 1 Inlägg

Hej! Jag köpte en volvo v60 d3 2011 modell. Upptäckte idag att det låter i bakvagnen! När jag kör över gupp eller a bruns lock eller några små hål på vägen, vad är det som låter? Någon A-lags klonkande ljud. Både höger och vänster bak, det låter som man har något löst i bagaget, jag har kollat men inget finns där. Tacksam för svar

Haas
8 oktober 2014 · 385 Inlägg

zzr94092 skrev:
höger o vänster gänga,blir det inte så för att du ska kunna justera längden? Funkar väl som en vantskruv. Hade du samma gänga i båda ändar så kommer ju "mellanstycket" bara att flytta sig upp /ner.

Jo visst är de så. Tänkte mest på vilken man ska montera upp resp nere. Men spelar nog mindre roll.
Har monterat dom nu och fungerar bra såhär långt. Får ge de några mil innan man ropar hej.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang