Vad gäller trafikförsäkring? Påbackad utav bil med helförsäkring..

filllepillle
28 september 2014 · 135 Inlägg

Tjena! Har blivit rätt ordentligt påbackad och hela fronten är kaputt och bilen är för tillfället trafikförsäkrad..
Bilen som backade in i mig är helförsäkrad och då undrar jag hur man går tillväga?
Blir det så pass surt att jag får stå för alla reparationer själv eller kommer hans försäkringsbolag täcka mina skador?
Ska han anmäla det till sitt försäkringsbolag eller måste jag gör det?
Ska jag stå för min självrisk eller kommer hans försäkringsbolag att stå för detta?
Har aldrig varit med om detta tidigare..
Mitt försäkrings bolag är solid försäkring.
Tacksam för svar! smile


Filllepillle

BMW E39 540I "V8" (1999)
Krist
28 september 2014 · 716 Inlägg

Fyllde ni i skadepapper? Ifall ni inte gjort det, så kontaktar du honom och fixar det (finns hos polisen å hämta lr skriva ut på nätet). Om han backar så är det hans fel eftersom det ställs så höga krav på förare som backar. Spelar ingen roll vad han har för försäkringstyp, hans bolag ska lösa allt åt dig. Om det kommer till att dom ska köpa ut din bil, så accepterar du inte första summan dom erbjuder, det är oftast ett skambud. Be dom laga bilen eller betala det du vill ha och känner att den är värd alternativt be dom köpa en likvärdig (vilket dom aldrig kommer göra). Jag har haft med solid å göra tidigare, smidiga i hanteringen och alltid löst problemen.

Edit: du ska självklart inte betala någon självrisk. Båda bilarna lagas på hans självrisk.

Senast redigerat av Krist (28 september 2014)

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang