Vad ska jag göra med denna bil ?

randizze
29 september 2014 · 23 Inlägg

vad ska man göra med en bil (opel astra 95-96) med 1.6l 16v ecotec motor , har fått denna helt gratis av en granne som jag har hjälpt lite .
motorn har rullat 20.000mil och går bra och inga som helst problem förutom att den har stått länge ... bakskärmarna finns inte , tanklocket sitter bara i rost och en gummibit .

har knackat rost men vågar inte knacka mer för att då finns inte bilen kvar längre . känns väl mest som att "köp en opel bli belåten , se naturen genom plåten" stämmer rätt så bra , har dock kört den som fan på min gräsäng , och den bara spinner som en katt.

den har nästan alltid gått igenom besiktningar förutom när ena framljuset var sönder .
annars är det "bra att veta" krängningshammare" kass "framvagns"bussning vänster sida åkt upp från sitt läge , och vänster fram fjäder brusten .

ska man ta sig an jobbet och fixa den till en körduglig bil och få igenom besiktningen och börja bruka den ?
för känns lite synd att 1. skicka den till skroten ,2. slakta den till folkracebil ,3. göra något hemmabygge-projekt av den .

vad tycker ni erfarna folk ? och vad ska man göra ? vad kan man tänka sig i kostnader ?

vill även tillägga att bromsar och kamrem och det mesta är bytt innan den blev avställd så har kvitton på reparationer på en nätt summa av ett x antal tusenmvh randizze

Senast redigerat av randizze (29 september 2014)

simlar
29 september 2014 · 5 526 Inlägg

Är den så rostig som det låter så verkar det ju bara vara att plocka ut motorn med tillhörande givare och elektronik och skicka resten på skroten.

Sen letar du reda på en vettig kaross att lägga ner motorn i.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
randizze
29 september 2014 · 23 Inlägg

simlar skrev:
Är den så rostig som det låter så verkar det ju bara vara att plocka ut motorn med tillhörande givare och elektronik och skicka resten på skroten.

Sen letar du reda på en vettig kaross att lägga ner motorn i.

men det är egentligen bara rost runtom tanklocket , bakskärmarna på båda sidorna , kan det vara värt att lägga ner tid på det ? men det resterande då ?

uhlin
29 september 2014 · 2 834 Inlägg

Finns nog mer rost under gissar jag på, kolla det först, sen kan du ta ställning till om det är värt eller inte, sen står den inte högt i kurs om den är bra iordning heller.

Jag hade nog gett upp den, hur länge har den stått still förresten, och var har den stått?
Har den stått i gräs så spring ifrån den.....wink

simlar
29 september 2014 · 5 526 Inlägg

Anser du att det är värt att lägga tid och pengar på att fixa upp bilen så är det värt det.

Tänk på att det lär kosta minst lika mycket att fixa upp bilen som att köpa en fräsch Opel Astra då dem inte inbringar några stora summor.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
randizze
29 september 2014 · 23 Inlägg

uhlin skrev:
Finns nog mer rost under gissar jag på, kolla det först, sen kan du ta ställning till om det är värt eller inte, sen står den inte högt i kurs om den är bra iordning heller.

Jag hade nog gett upp den, hur länge har den stått still förresten, och var har den stått?
Har den stått i gräs så spring ifrån den.....wink

har stått på grus , gräs för att det blir rost ? cool eller av andra orsaker ?

randizze
29 september 2014 · 23 Inlägg

simlar skrev:
Anser du att det är värt att lägga tid och pengar på att fixa upp bilen så är det värt det.

Tänk på att det lär kosta minst lika mycket att fixa upp bilen som att köpa en fräsch Opel Astra då dem inte inbringar några stora summor.

okej , ja det får man ju ha i åtanke , men ska man göra något av projekten ? för motorn är ju somsagt fin och går riktigt bra ...

randizze
29 september 2014 · 23 Inlägg

sedan , om man nu ändå ska börja leta efter chassi , vilket/vilka chassi passar det ? efter lite skumma googlingar , så passar det ju såklart astra chassi i tillhörande årsmodell , men sen även lite andra chassi ... kanske lite tips på vad man ska leta efter ?

baltis
29 september 2014 · 1 948 Inlägg

randizze skrev:

simlar skrev:
Anser du att det är värt att lägga tid och pengar på att fixa upp bilen så är det värt det.

Tänk på att det lär kosta minst lika mycket att fixa upp bilen som att köpa en fräsch Opel Astra då dem inte inbringar några stora summor.

okej , ja det får man ju ha i åtanke , men ska man göra något av projekten ? för motorn är ju somsagt fin och går riktigt bra ...

Alla motorer är fina och går bra.... dagen innan dom går sönder...

Lyta ur motorn och försöka sälja? Inte värt det... om du nu inte är långtidsarbetslös och ändå bara ligger på soffan om dagarna....

Besikta? Ja men gör det då... åkt till besiktningen och se vad du får för 2or, hur mycket det kostar är ju inte svårt att räkna ut, bara att kolla upp reservdelspriser och sen eventuella verkstadskostnader ifall du inte kan byta delarna själv.

Snabb sökning på blocket visar att bilen är värd kanske 5k om den är besiktad och skattad...

Känns "synd" att göra den till folkracebil? talar du med folkracefolket så gissa rjag på att dom knappt vill ha bilen gratis eftersom dom anser det är ett för kasst utgångsobjekt... big_smile

Vad jag hade gjort? Tejpat över lysena och kört krutcupen eller liknande.... alt. svurit över att jag blivit blåst av grannen och nu stod där med en rostig bil som bara skapade mer jobb iform av bortforsling big_smile
(din granne skrattade garanterat för sig själv och tänkte "haha nu blev jag av med det skrotet GRATIS och fick gratis hjälp!" )

randizze
30 september 2014 · 23 Inlägg

baltis skrev:

randizze skrev:

simlar skrev:
Anser du att det är värt att lägga tid och pengar på att fixa upp bilen så är det värt det.

Tänk på att det lär kosta minst lika mycket att fixa upp bilen som att köpa en fräsch Opel Astra då dem inte inbringar några stora summor.

okej , ja det får man ju ha i åtanke , men ska man göra något av projekten ? för motorn är ju somsagt fin och går riktigt bra ...

Alla motorer är fina och går bra.... dagen innan dom går sönder...

Lyta ur motorn och försöka sälja? Inte värt det... om du nu inte är långtidsarbetslös och ändå bara ligger på soffan om dagarna....

Besikta? Ja men gör det då... åkt till besiktningen och se vad du får för 2or, hur mycket det kostar är ju inte svårt att räkna ut, bara att kolla upp reservdelspriser och sen eventuella verkstadskostnader ifall du inte kan byta delarna själv.

Snabb sökning på blocket visar att bilen är värd kanske 5k om den är besiktad och skattad...

Känns "synd" att göra den till folkracebil? talar du med folkracefolket så gissa rjag på att dom knappt vill ha bilen gratis eftersom dom anser det är ett för kasst utgångsobjekt... big_smile

Vad jag hade gjort? Tejpat över lysena och kört krutcupen eller liknande.... alt. svurit över att jag blivit blåst av grannen och nu stod där med en rostig bil som bara skapade mer jobb iform av bortforsling big_smile
(din granne skrattade garanterat för sig själv och tänkte "haha nu blev jag av med det skrotet GRATIS och fick gratis hjälp!" )

det är bara det att han erbjöd mig en mekaniker plats på hans jobb och allt material i princip gratis , även lån av bilsläp och transport , lackerar gör jag själv , småbitar med airbrush kanske annars lånar jag en kompis som jobbar på lacktyl i ängelholm ... tid och kvällar och helger får man väl offra , kan ju få bilen exakt som jag vill ha den , krängningshammare och 1 fjäder i princip och 1 tanklock som jag vet just nu och ett nytt batteri sen är det bara jobb ... så skrattade gjorde han nog inte ... men skulle vara kul och fixa den

simlar
30 september 2014 · 5 526 Inlägg

Ja men då är ju tiden enda kostnaden så då är det ju bara köra på smile
Visar du att du kan dina saker så lär du ju få anställning på hans jobb om du är arbetssökande.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Smajly
30 september 2014 · 3 059 Inlägg

Släng upp lite bilder på häcken så vi kan se hur illa det är.. annars blir det svårt att ge förslag..

baltis
30 september 2014 · 1 948 Inlägg

randizze skrev:

baltis skrev:

randizze skrev:

okej , ja det får man ju ha i åtanke , men ska man göra något av projekten ? för motorn är ju somsagt fin och går riktigt bra ...

Alla motorer är fina och går bra.... dagen innan dom går sönder...

Lyta ur motorn och försöka sälja? Inte värt det... om du nu inte är långtidsarbetslös och ändå bara ligger på soffan om dagarna....

Besikta? Ja men gör det då... åkt till besiktningen och se vad du får för 2or, hur mycket det kostar är ju inte svårt att räkna ut, bara att kolla upp reservdelspriser och sen eventuella verkstadskostnader ifall du inte kan byta delarna själv.

Snabb sökning på blocket visar att bilen är värd kanske 5k om den är besiktad och skattad...

Känns "synd" att göra den till folkracebil? talar du med folkracefolket så gissa rjag på att dom knappt vill ha bilen gratis eftersom dom anser det är ett för kasst utgångsobjekt... big_smile

Vad jag hade gjort? Tejpat över lysena och kört krutcupen eller liknande.... alt. svurit över att jag blivit blåst av grannen och nu stod där med en rostig bil som bara skapade mer jobb iform av bortforsling big_smile
(din granne skrattade garanterat för sig själv och tänkte "haha nu blev jag av med det skrotet GRATIS och fick gratis hjälp!" )

det är bara det att han erbjöd mig en mekaniker plats på hans jobb och allt material i princip gratis , även lån av bilsläp och transport , lackerar gör jag själv , småbitar med airbrush kanske annars lånar jag en kompis som jobbar på lacktyl i ängelholm ... tid och kvällar och helger får man väl offra , kan ju få bilen exakt som jag vill ha den , krängningshammare och 1 fjäder i princip och 1 tanklock som jag vet just nu och ett nytt batteri sen är det bara jobb ... så skrattade gjorde han nog inte ... men skulle vara kul och fixa den

Har du tiden och viljan så fixa den då big_smile
Hade jag varit dig hade jag provat besiktat den INNAN jag började skruva på den, så du får reda på vad mer som behöver fixas.

randizze
30 september 2014 · 23 Inlägg

baltis skrev:

randizze skrev:

baltis skrev:

Alla motorer är fina och går bra.... dagen innan dom går sönder...

Lyta ur motorn och försöka sälja? Inte värt det... om du nu inte är långtidsarbetslös och ändå bara ligger på soffan om dagarna....

Besikta? Ja men gör det då... åkt till besiktningen och se vad du får för 2or, hur mycket det kostar är ju inte svårt att räkna ut, bara att kolla upp reservdelspriser och sen eventuella verkstadskostnader ifall du inte kan byta delarna själv.

Snabb sökning på blocket visar att bilen är värd kanske 5k om den är besiktad och skattad...

Känns "synd" att göra den till folkracebil? talar du med folkracefolket så gissa rjag på att dom knappt vill ha bilen gratis eftersom dom anser det är ett för kasst utgångsobjekt... big_smile

Vad jag hade gjort? Tejpat över lysena och kört krutcupen eller liknande.... alt. svurit över att jag blivit blåst av grannen och nu stod där med en rostig bil som bara skapade mer jobb iform av bortforsling big_smile
(din granne skrattade garanterat för sig själv och tänkte "haha nu blev jag av med det skrotet GRATIS och fick gratis hjälp!" )

det är bara det att han erbjöd mig en mekaniker plats på hans jobb och allt material i princip gratis , även lån av bilsläp och transport , lackerar gör jag själv , småbitar med airbrush kanske annars lånar jag en kompis som jobbar på lacktyl i ängelholm ... tid och kvällar och helger får man väl offra , kan ju få bilen exakt som jag vill ha den , krängningshammare och 1 fjäder i princip och 1 tanklock som jag vet just nu och ett nytt batteri sen är det bara jobb ... så skrattade gjorde han nog inte ... men skulle vara kul och fixa den

Har du tiden och viljan så fixa den då big_smile
Hade jag varit dig hade jag provat besiktat den INNAN jag började skruva på den, så du får reda på vad mer som behöver fixas.

här tänkt på en grej om man vill vara lite "ful" att man inte besiktar den med rosten , för annars dokumenterar dom det och kollar om lagningarna inte är 110% så slår dom ner på det , eller har jag helt fel ?

randizze
30 september 2014 · 23 Inlägg

Smajly skrev:
Släng upp lite bilder på häcken så vi kan se hur illa det är.. annars blir det svårt att ge förslag..

bilder kommer snart (ikväll när jag är hemma) smile


och vill även tacka alla som har svarat !

-jimmy
30 september 2014 · 377 Inlägg

Jag hade nog kört skiten ur bilen och ryckt kryck in i träd o så.
Sen när den har gjort sitt så hade jag tagit med den på kärra och åkt till skroten.

Senast redigerat av -jimmy (30 september 2014)

keykey
30 september 2014 · 163 Inlägg

Kör ut den på ängen, lägg en stor tegelsten på gaspedalen, starta, filma, lägg ut filmen på youtube, posta här!

Djo
30 september 2014 · 10 157 Inlägg

Om du verkligen älskar bilen gör något av den annars försök besiktiga och tukta under vintern. Vill du impa på han du fick bilen av och visa dig kunnig köp en fräsch astra med rasad motor och bytt motor är nog mest värt.

Tyvärr är det så att en astra inte är värd mycket mer än du gav för den.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
randizze
30 september 2014 · 23 Inlägg

Djo skrev:
Om du verkligen älskar bilen gör något av den annars försök besiktiga och tukta under vintern. Vill du impa på han du fick bilen av och visa dig kunnig köp en fräsch astra med rasad motor och bytt motor är nog mest värt.

Tyvärr är det så att en astra inte är värd mycket mer än du gav för den.

så den är inte värd mer än ingenting ? tongue
nä men tror jag ska fixa till den smile

randizze
30 september 2014 · 23 Inlägg

keykey skrev:
Kör ut den på ängen, lägg en stor tegelsten på gaspedalen, starta, filma, lägg ut filmen på youtube, posta här!

då har jag nock den ett tag och kör folkrace för mig själv så länge den håller , ger mer skoj än 1 gång , kan ju dock ta tuben-reapeat ...roll

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang