Volvo 244 75a OM603/606 Diesel. Till snyggad kaross, motorbyte och effektökning.

Volvo 244 75a Renovering Och motorbyte till OM603 diesel, senare OM606. Karossen snyggades till under vintern 2014-2015, roslagning, spackling och uppmålning. REGISTRERINGSBESIKTNING KLAR. BMW ZF växellåda, förstärkt bakvagn och Dieselmeken pump mm. :)
  • 123 Följare
  • 93 152 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 december 2017
Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
28 juli 2015 · 411 Inlägg

240Dizzel skrev:

Tinx2 skrev:
Ja det här var ju.... förbannat mycket bättre än vad jag har gjort wink Kommer bli riktigt nice detta wink

Tack! Tycker du gör ett väldigt fint jobb med din med serru wink

Nja wink Detta bygge lär bli riktigt nice i alla fall tongue

Det Går!!!
240Dizzel
16 september 2015 · 225 Inlägg

Sådäääär!! nu har jag tagit mig tid till en uppdatering smile om nu någon fortfarande orkar följa detta.. Har haft ont om tid att greja med detta då jag köpte mig en ny bil. En 760 1983 som stått avställd i 16 år! Var inte så farligt att göra på den men nu är den reggad med D24t och besiktigad. Kolla gärna in den bland mina bilar smile

Åter till projektet. Motorrummet är lackat och motorn är nu i med kardan och kyl. Har dragit servo rör, kylarslangar och bränsleledningar med retur i tanken. Har även startat upp motorn och kollat så att de driver, å de gör de ju. Lite problem som uppstått är att kopplingscylindern är väldigt svår att lufta! servon läcker lite vid kopparbrickorna och även dieselpumpen läcker.. Man blir lite less på sånt, men försöker få klart detta nu iaf!

Temadur 20 färg, är halvblank nu när den torkat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-997d4881920dd5d5759d81b8b4b82376.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-fbf7ee171ee2ee0a8b8b02a1aa00e224.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-782a7e9ed4b7230aaed05aec137ed072.jpg

Känns rent å fräscht nu när man grejar iaf smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-d3b62e308a519ba3d9583204feb1f6c9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-72af69ea6fd2afdec74179d8e3f2cdf4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-b4c8b0dd5df52750bf687691c7ee0862.jpg


bev fler slangar och kablar än man kan tro wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-c6cf9e0ac1c8384e81c6ae29b759a0c6.jpg

går precis
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-04e7ad75ab6aa2899c2485401b57692b.jpg

Svarvade en adapter på jobbet för att skarva mellan kardanerna
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-ae95972ca520f4b3c55554ea6d0386a5.jpg

ny hardey skiva
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-c80d944393d2c3c1600f8cee54ae84a1.jpg

Synd att bilderna blir så dålig upplösning på hela tiden.. Sony Z2 21mp kamera, jo de märks ju.. kanse kortningen av växelstagen syns här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-812f9e6c146252a0c4d19809b7649089.jpg

växellådsbalken
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-abee300c712d956f7b4fbbe2267e363b.jpg

Eftersom jag inte ville riskera att flyga i luften av exploderande bensinångor vid svetsning, så löste jag returrörets infästning så här. Tätade med kitt sen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-d66382d823307c02b071e41f9d4c659b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-115acb3fc6d4ae472fdf9632324804b8.jpg

sådär hoppas de tillfredställer en stund iaf wink måste få klart detta nu iaf..

Djo
17 september 2015 · 10 157 Inlägg

Jorå inte har vi dött än iallafall smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
240Dizzel
18 oktober 2015 · 225 Inlägg

Åååå där står den.. VolvoBenzen! lol Efter lite mer än ett år sen jag började med bilen. Är så lättad och glad att det värsta är klart och den går att köra nu smile visst fins de lite småfix kvar innan den kan reggas med motorn. Ett problem som gjorde att projektet stod still var kopplingen. Fick den inte att koppla ur trotts att jag luftat jätte många gånger. Visade sig att jag inte byggt om pedalen rätt. tryckte alltså inte kopplingscylindern i botten. Men löste det genom att göra en lite justeringsplatta. Känns som motorn går riktigt bra ! Utväxlingen blev också bra. lägger upp lite fler bilder på vad som hänt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-b0b04e6699fdaade2f56f9de90db9b8d.jpg

oljetrycksgivare
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-203317e063599389fcd7694f1a055bde.jpg

och tempgivare. Dock så verkar de vara fel på mätaren i mätarhuset. För arbetstempen ligger över rött lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-4a605e016fe06b8b6caf0c0d97a16018.jpg

justeringen
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-7a1850bc27ad514dd81a6cdbead4b5e6.jpg

byggde en insugsbox också. kanske inte de snyggaste men fungerar smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-59accd6f07d417f7cbdfa0adfcaace00.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-4058630eed0df514658eb14d531d454d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-2486d7c283290542a3390e77ab56c022.jpg

gasreglaget blev lite som de blev wink funkar iaf bra
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-df1d1ab1173515fbb781852f0ff9b596.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-48518b8cf6f35762904e8050f88344d0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-f13d8437047f5427ad274e4ad82c0192.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-87d6368396cbd5fbea12c6e4ba40cdd2.jpg

blev tight
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-f7f21ab273956660f0f4d588c12a6211.jpg

skarvade ihop grenröret med original avgassystem. det enda man hör är knacket wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-b34a5f5b593055ed8f71cbc840b678f1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-55392f1f4ecdf9df1e546b0c8027704e.jpg

Det som är kvar nu är att skarva ihop hastighetsmätarvajern, fixa glöd och fläckt relä och byta en oring på ett spridar rör som läcker. Måste nog höja bilen igen om nu inte besiktningen gillar kortade fjäderben. kommer sedan påbörja trimning med pump och turbo osv smile hade sålänge! ps måste fixa systemkamera!

TobiasEkstranD
18 oktober 2015 · 796 Inlägg

bild inne hur de blev med spakstället osv smile ?

Mercedes S124 220T "Blivande 350TDT" (1994)
Audi A4 B7 Quattro TDI "daily drive" (2007)
Mercedes w124 E200 "NZA" (1988)
240Dizzel
18 oktober 2015 · 225 Inlägg

TobiasEkstranD skrev:
bild inne hur de blev med spakstället osv smile ?

Kan fixa en bild på det. Inte så snyggt men ska få dit original damasken smile

Albin96
18 oktober 2015 · 254 Inlägg

Ser bra ut! smile

Volvo 940 2,3 ltt "Teamduttmeck" (1997)
Volvo 740 Tic "Militärn" (1990)
Volvo 242 "Om606 driftcar" (1976)
240Dizzel
7 november 2015 · 225 Inlägg

Fattar inte var alla 101 följare är? nu när de börjat hända grejer, när motorn faktiskt sitter i då är de som minst aktivitet. hmm

Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
7 november 2015 · 411 Inlägg

Hehe jag vet hur det känns wink

Det Går!!!
VinternNoll02 Är man rädd för döden är man redan död
7 november 2015 · 472 Inlägg

Kul projekt!

Saab 9-5 "Bilen som stannat på gatan" (2004)
240Dizzel
7 november 2015 · 225 Inlägg

Tinx2 skrev:
Hehe jag vet hur det känns wink

ja wink

240Dizzel
7 november 2015 · 225 Inlägg

VinternNoll02 skrev:
Kul projekt!

kul att du kikade in smile

mopar300
7 november 2015 ·

du har bra energi på dina projekt....
allt ser bra ut.....jag följer i bakrunden........
hur mkt hk e det i mb motorn......

Albin96
10 november 2015 · 254 Inlägg

kör på så de ryker smile blir bra!

Volvo 940 2,3 ltt "Teamduttmeck" (1997)
Volvo 740 Tic "Militärn" (1990)
Volvo 744 (1988)
dillpojken
10 november 2015 · 71 Inlägg

ser fan skit bra ut, ja undrar också hur många hk motorn ligger på?

haweri
10 november 2015 · 335 Inlägg

hur ska du lösa det med hastighetsmätarwiren? härligt bygge, funderar på å göra desamma mä min 240 smile

TobiasEkstranD
10 november 2015 · 796 Inlägg

haweri skrev:
hur ska du lösa det med hastighetsmätarwiren? härligt bygge, funderar på å göra desamma mä min 240 smile

ska du äntligen lämna d24 träsket big_smile ?

Mercedes S124 220T "Blivande 350TDT" (1994)
Mercedes w124 E200 "NZA" (1988)
Audi A4 B7 Quattro TDI "daily drive" (2007)
haweri
10 november 2015 · 335 Inlägg

TobiasEkstranD skrev:

haweri skrev:
hur ska du lösa det med hastighetsmätarwiren? härligt bygge, funderar på å göra desamma mä min 240 smile

ska du äntligen lämna d24 träsket big_smile ?

funderae på å försöka iaf tongue

TobiasEkstranD
10 november 2015 · 796 Inlägg

haweri skrev:

TobiasEkstranD skrev:

haweri skrev:
hur ska du lösa det med hastighetsmätarwiren? härligt bygge, funderar på å göra desamma mä min 240 smile

ska du äntligen lämna d24 träsket big_smile ?

funderae på å försöka iaf tongue

duktig wink du skulle köpt min w202 c250dt med om605 turbo i och slaktat o tagit motorn och monterat mek pump

Mercedes S124 220T "Blivande 350TDT" (1994)
Audi A4 B7 Quattro TDI "daily drive" (2007)
Mercedes w124 E200 "NZA" (1988)
240Dizzel
16 november 2015 · 225 Inlägg

mopar300 skrev:
du har bra energi på dina projekt....
allt ser bra ut.....jag följer i bakrunden........
hur mkt hk e det i mb motorn......

Kul att du gör det smile Motorn har 103 hk som sugis. Men de ska ju ändras på. blir ju turbo och dieselmeken pump smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang