Köpråd, för många mil?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 februari 2015 · 17 485 Inlägg

Glesmark skrev:
Jag vill bara peta in att man sällan får lasta så mycket mer än 40-50kg på takbågarna.
Vet inte varför, men det står så i instruktionsboken på många bilar har jag märkt.

Så sant. På en gammal 740 fick man kanske lasta cirka 70 kg. På min Prius vill jag inte lasta något på taket. Körde över Tjörnbron idag och det blåste friskt. Den flackade över vägen som en drogpåverkad Dobermann som fått upp ett sök på en tik... UTAN taklast. Så det är nog ingen lösning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
LottaFred
23 februari 2015 · 170 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
(Fd Dieselsmurfen)

Då är du inte nöjd alltså. Man brukar inte bli det när bilen inte startar. Evildan får rycka ut med tvättsvampen 1 gång per månad tills vidare.

Om bagagen inte passar damen så är den för liten. Bågar kan hjälpa men en släpkärra är bättre om du ska köpa en fotölj i hällregn. Större bil hade funkat med. Avensis Verso?

Ja, det var bra nervöst när den inte ville starta, hände två gånger på en vecka. Konstigt... Men annars är jag nöjd! Men det är klart, gratistvättar kan ju inte vara fel...

Gällande storleken så får jag nog vänja mig vid den, har ju planerat att ha bilen i 10 år tills den är färdigbetald... Med en bra presenning kan jag nog få med mig en fåtölj i hällregn också, släpkärra är nog bra men risken är att jag bara skulle kunna köra framåt. smile Plus att jag inte har någon dragkrok på bilen och då skulle behöva montera på en sådan och det antar jag att man inte gör själv...

LottaFred
23 februari 2015 · 170 Inlägg

Glesmark skrev:
Jag vill bara peta in att man sällan får lasta så mycket mer än 40-50kg på takbågarna.
Vet inte varför, men det står så i instruktionsboken på många bilar har jag märkt.

På Carpart hemsida står det maxlast 75 kg för de bågarna (som jag hittade när jag sökte efter sådana som passar till en Yaris), hur hittar jag den uppgiften i instruktionsboken, står det "maxlast tak" eller liknande?

Glesmark
23 februari 2015 · 1 938 Inlägg

LottaFred skrev:

Glesmark skrev:
Jag vill bara peta in att man sällan får lasta så mycket mer än 40-50kg på takbågarna.
Vet inte varför, men det står så i instruktionsboken på många bilar har jag märkt.

På Carpart hemsida står det maxlast 75 kg för de bågarna (som jag hittade när jag sökte efter sådana som passar till en Yaris), hur hittar jag den uppgiften i instruktionsboken, står det "maxlast tak" eller liknande?

Borde stå under vikter någonstans.
Takräcket klarar kanske mer än vad bilen gör, du får gå på det som är lägst, jag vet inget alls om din Toyota.
Misstänker att det kan ha något med tyngdpunkten att göra, det är egentligen dumt att lasta något fordon allra längst upp.

Det är lite som med en dragkrok, den kan vara godkänd för 2700, men bilen får bara 1300, då får du dra 1300.

LottaFred
23 februari 2015 · 170 Inlägg

Har letat igenom instruktionsboken men hittar inget som kan ge en ledtråd om maxlast på taket på just min bil... Någon annan som vet?

Evildan
23 februari 2015 ·

LottaFred skrev:

Hybridsmurfen skrev:
(Fd Dieselsmurfen)

Då är du inte nöjd alltså. Man brukar inte bli det när bilen inte startar. Evildan får rycka ut med tvättsvampen 1 gång per månad tills vidare.

Om bagagen inte passar damen så är den för liten. Bågar kan hjälpa men en släpkärra är bättre om du ska köpa en fotölj i hällregn. Större bil hade funkat med. Avensis Verso?

Ja, det var bra nervöst när den inte ville starta, hände två gånger på en vecka. Konstigt... Men annars är jag nöjd! Men det är klart, gratistvättar kan ju inte vara fel...

Gällande storleken så får jag nog vänja mig vid den, har ju planerat att ha bilen i 10 år tills den är färdigbetald... Med en bra presenning kan jag nog få med mig en fåtölj i hällregn också, släpkärra är nog bra men risken är att jag bara skulle kunna köra framåt. smile Plus att jag inte har någon dragkrok på bilen och då skulle behöva montera på en sådan och det antar jag att man inte gör själv...

Herr smurf behöver nog inte påminna TS, alls överhuvudtaget om det utlovade ... wink


En film från när jag tvättade en kompis JEEP Wrangler för några år sedan, även det lovat vid ett svagt tillfälle.
https://www.youtube.com/watch?v=cmiD6iuQSx4

Nuförtiden har jag lärt mig, ha inte solglasögon när du tvättar bilen.

Går in rätt mycket i den när du fäller baksätet, kanske inte en tresits soffa men kanske någon fåtölj med sopsäck över.
Taklasten på din Yaris är 50kg och det inklusive takbågarna så det blir 45kg ca gods kvar att langa upp.
Skippa loppis, åk till IKEA. wink

Senast redigerat av Evildan (23 februari 2015)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 februari 2015 · 17 485 Inlägg

Evildan skrev:

LottaFred skrev:

Hybridsmurfen skrev:
(Fd Dieselsmurfen)

Då är du inte nöjd alltså. Man brukar inte bli det när bilen inte startar. Evildan får rycka ut med tvättsvampen 1 gång per månad tills vidare.

Om bagagen inte passar damen så är den för liten. Bågar kan hjälpa men en släpkärra är bättre om du ska köpa en fotölj i hällregn. Större bil hade funkat med. Avensis Verso?

Ja, det var bra nervöst när den inte ville starta, hände två gånger på en vecka. Konstigt... Men annars är jag nöjd! Men det är klart, gratistvättar kan ju inte vara fel...

Gällande storleken så får jag nog vänja mig vid den, har ju planerat att ha bilen i 10 år tills den är färdigbetald... Med en bra presenning kan jag nog få med mig en fåtölj i hällregn också, släpkärra är nog bra men risken är att jag bara skulle kunna köra framåt. smile Plus att jag inte har någon dragkrok på bilen och då skulle behöva montera på en sådan och det antar jag att man inte gör själv...

Herr smurf behöver nog inte påminna TS, alls överhuvudtaget om det utlovade ... wink


En film från när jag tvättade en kompis JEEP Wrangler för några år sedan, även det lovat vid ett svagt tillfälle.
https://www.youtube.com/watch?v=cmiD6iuQSx4

Nuförtiden har jag lärt mig, ha inte solglasögon när du tvättar bilen.

Går in rätt mycket i den när du fäller baksätet, kanske inte en tresits soffa men kanske någon fåtölj med sopsäck över.
Taklasten på din Yaris är 50kg och det inklusive takbågarna så det blir 45kg ca gods kvar att langa upp.
Skippa loppis, åk till IKEA. wink

HAHA! Du klär inte i vitt mannen...
Jag tror inte TS väljer IKEA före loppis även om jag gör det. Så cirka 45 kg på taket betyder väl i princip ingenting..? Vi köpte en byrå på loppis för ett år sedan, den var liten med vägde väl cirka 1.7 ton? Sålde en Recl... Nånting fotölj för några månder sen. Den vägde garanterat runt 60-70 kilo. En sån man kunde fälla ryggen på så dök det upp en fotpall istället, som vår soffa.

Senast redigerat av Hybridsmurfen (23 februari 2015)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
LottaFred
23 februari 2015 · 170 Inlägg

Evildan skrev:
Herr smurf behöver nog inte påminna TS, alls överhuvudtaget om det utlovade ... wink


En film från när jag tvättade en kompis JEEP Wrangler för några år sedan, även det lovat vid ett svagt tillfälle.
https://www.youtube.com/watch?v=cmiD6iuQSx4

Nuförtiden har jag lärt mig, ha inte solglasögon när du tvättar bilen.

Går in rätt mycket i den när du fäller baksätet, kanske inte en tresits soffa men kanske någon fåtölj med sopsäck över.
Taklasten på din Yaris är 50kg och det inklusive takbågarna så det blir 45kg ca gods kvar att langa upp.
Skippa loppis, åk till IKEA. wink

Haha, jag blev ju inte mindre benägen att efterfråga den utlovade månatliga biltvätten precis, förutom ren bil ser jag nu framför mig regelbunden gratis underhållning!

Fast det är svårt att få in skrymmande saker i Yarisen, var t ex iväg och köpte flyttkartonger för en tid sedan och de gick inte in genom bakluckan (det är fasligt smalt där) utan jag fick ställa dem bakom framsätena och klämma in min dotter bakom dem i barnstolen. En fåtölj har jag faktiskt fått in en gång. Men det är inte fåtöljer jag har planer på att införskaffa på loppisarna i sommar. Snarare robusta 1800-talsbord och kökssoffor... Och jag älskar loppisar och auktioner, IKEA är funktion och kan ingalunda ersätta patinerade allmoge/dansk 60-talsdesign-möbler! smile

Fasen. Jag har köpt fel bil för att frakta möbler (borde jag ju ha tänkt på lite tidigare kanske). Vad kostar det att montera dragkrok?

Evildan
23 februari 2015 ·

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:

LottaFred skrev:
Ja, det var bra nervöst när den inte ville starta, hände två gånger på en vecka. Konstigt... Men annars är jag nöjd! Men det är klart, gratistvättar kan ju inte vara fel...

Gällande storleken så får jag nog vänja mig vid den, har ju planerat att ha bilen i 10 år tills den är färdigbetald... Med en bra presenning kan jag nog få med mig en fåtölj i hällregn också, släpkärra är nog bra men risken är att jag bara skulle kunna köra framåt. smile Plus att jag inte har någon dragkrok på bilen och då skulle behöva montera på en sådan och det antar jag att man inte gör själv...

Herr smurf behöver nog inte påminna TS, alls överhuvudtaget om det utlovade ... wink


En film från när jag tvättade en kompis JEEP Wrangler för några år sedan, även det lovat vid ett svagt tillfälle.
https://www.youtube.com/watch?v=cmiD6iuQSx4

Nuförtiden har jag lärt mig, ha inte solglasögon när du tvättar bilen.

Går in rätt mycket i den när du fäller baksätet, kanske inte en tresits soffa men kanske någon fåtölj med sopsäck över.
Taklasten på din Yaris är 50kg och det inklusive takbågarna så det blir 45kg ca gods kvar att langa upp.
Skippa loppis, åk till IKEA. wink

HAHA! Du klär inte i vitt mannen...
Jag tror inte TS väljer IKEA före loppis även om jag gör det. Så cirka 45 kg på taket betyder väl i princip ingenting..?

Näe, jag vet...hade dålig smak på den tiden.

Platta paket, enkla att transportera, körde hem en hel garderob härom veckan från IKEA i det trånga badkaret.

45kg, det är väl ungefär en tacostinn fästing. wink

Senast redigerat av Evildan (23 februari 2015)

Evildan
23 februari 2015 ·

LottaFred skrev:

Evildan skrev:
Herr smurf behöver nog inte påminna TS, alls överhuvudtaget om det utlovade ... wink


En film från när jag tvättade en kompis JEEP Wrangler för några år sedan, även det lovat vid ett svagt tillfälle.
https://www.youtube.com/watch?v=cmiD6iuQSx4

Nuförtiden har jag lärt mig, ha inte solglasögon när du tvättar bilen.

Går in rätt mycket i den när du fäller baksätet, kanske inte en tresits soffa men kanske någon fåtölj med sopsäck över.
Taklasten på din Yaris är 50kg och det inklusive takbågarna så det blir 45kg ca gods kvar att langa upp.
Skippa loppis, åk till IKEA. wink

Haha, jag blev ju inte mindre benägen att efterfråga den utlovade månatliga biltvätten precis, förutom ren bil ser jag nu framför mig regelbunden gratis underhållning!

Fast det är svårt att få in skrymmande saker i Yarisen, var t ex iväg och köpte flyttkartonger för en tid sedan och de gick inte in genom bakluckan (det är fasligt smalt där) utan jag fick ställa dem bakom framsätena och klämma in min dotter bakom dem i barnstolen. En fåtölj har jag faktiskt fått in en gång. Men det är inte fåtöljer jag har planer på att införskaffa på loppisarna i sommar. Snarare robusta 1800-talsbord och kökssoffor... Och jag älskar loppisar och auktioner, IKEA är funktion och kan ingalunda ersätta patinerade allmoge/dansk 60-talsdesign-möbler! smile

Fasen. Jag har köpt fel bil för att frakta möbler (borde jag ju ha tänkt på lite tidigare kanske). Vad kostar det att montera dragkrok?

Crap! big_smile

Trodde det skulle avskräcka lite, feltänk alltså.

Dragkrokskungen 2495kr inkl kabelsats, sedan får du ta en tur till den där Almeraskruvande bekantingen i Lappträsk som är kunnig, en påse bullar medtages med fördel.
Du borde nog köpt en Hilux eller Hiace istället för att få med dylika pjäser i bilen.

LottaFred
23 februari 2015 · 170 Inlägg

Evildan skrev:
Crap! big_smile

Trodde det skulle avskräcka lite, feltänk alltså.

Dragkrokskungen 2495kr inkl kabelsats, sedan får du ta en tur till den där Almeraskruvande bekantingen i Lappträsk som är kunnig, en påse bullar medtages med fördel.
Du borde nog köpt en Hilux eller Hiace istället för att få med dylika pjäser i bilen.

Jupp, totalt feltänk! Ska fortsätta hitta fel på Yarisen (som förresten numera går under namnet Vithajen, och nej det är inte jag som döpt henne)!

Och ha, sådana schabrak kan jag ju inte köra omkring med, då måste man ju vara 10-barnsförälder eller heltidshantverkare minst!

LottaFred
24 juni 2015 · 170 Inlägg

Nu har jag kört runt med min Yaris i ett halvår, vi kommer bra överens och jag har accepterat det begränsade bagageutrymmet, lagt ner tankar på takräcke och gläder mig istället åt den låga bensinförbrukningen.

Så, allt var frid och fröjd tills jag idag kom ut från jobbet och upptäckte att min bil fått rejäla lackskador, någon har kört in i den och sedan stuckit därifrån. Ringde försäkringsbolaget som sa att det kommer kosta självrisken på 3000 pix att få det fixat. Dyrt tycker jag. Så min fråga blir väl egentligen hur viktigt det är att lacken är intakt? Eftersom skadan inte är på plåt utan plast finns det ju ingen risk för rost i alla fall... Skadan sitter liksom ovanför vänster baklykta och är ca 10 cm i diameter. Lacken är inte bara bortskrapad utan har liksom spruckit upp och skulle i princip kunna skalas av. Ingen buckla som jag kunde se. Blir det billigare att ordna det utan hjälp av försäkringen? Har ingen idé alls om vad sådant kan kosta men ni brukar ju veta det mesta! smile

LottaFred
24 juni 2015 · 170 Inlägg

Bild på lackskadan ligger på min sida, får inte till att lägga upp den här i tråden...

Razor8
24 juni 2015 · 62 Inlägg

LottaFred skrev:
Nu har jag kört runt med min Yaris i ett halvår, vi kommer bra överens och jag har accepterat det begränsade bagageutrymmet, lagt ner tankar på takräcke och gläder mig istället åt den låga bensinförbrukningen.

Så, allt var frid och fröjd tills jag idag kom ut från jobbet och upptäckte att min bil fått rejäla lackskador, någon har kört in i den och sedan stuckit därifrån. Ringde försäkringsbolaget som sa att det kommer kosta självrisken på 3000 pix att få det fixat. Dyrt tycker jag. Så min fråga blir väl egentligen hur viktigt det är att lacken är intakt? Eftersom skadan inte är på plåt utan plast finns det ju ingen risk för rost i alla fall... Skadan sitter liksom ovanför vänster baklykta och är ca 10 cm i diameter. Lacken är inte bara bortskrapad utan har liksom spruckit upp och skulle i princip kunna skalas av. Ingen buckla som jag kunde se. Blir det billigare att ordna det utan hjälp av försäkringen? Har ingen idé alls om vad sådant kan kosta men ni brukar ju veta det mesta! smile

I detta fall skulle jag betala självrisken, pga det ser ut som plasten kan/har spruckit. Och bilskadefirmorna brukar inte laga stötfångare när det har spruckit 10 cm, för att plasten är då inte lika stark som innan.

Burn Your Rubber, Not Your Soul
Cars can do so much more than drive down the road, they can drive you through life
LottaFred
24 juni 2015 · 170 Inlägg

Jag tror inte att plasten spruckit, har kollat rätt noga och det ser ut som att det bara är lacken som tagit skada...

Evildan
24 juni 2015 ·

Fixar in bilden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191066/191066-093522996f381daae493a72071d1b9ed.jpg

Jag hade tagit och betalat självrisken, färgen kommer att släppa på resten av stötfångaren med tiden då den börjat flaga.
Jäkla typ som gör så där med din finfina Toylåda! Död och förbannelse må följa denne och dess släkt i fyra generationer. sad

LottaFred
24 juni 2015 · 170 Inlägg

Evildan, tack för med-ilska och bildupplägg! smile

Men om man tänker ren funktion. Plasten under är intakt och inget kan rosta. Det är fult med lackbortfall men det borde väl gå att stoppa förfallet och försegla det på något sätt? Det behöver för min del inte vara jättesnyggt, tänkte ju ha bilen ett bra tag. Antar att det inte är något jag ger mig på själv men vad kan en verkstad ta?

Razor8
24 juni 2015 · 62 Inlägg

man kan säga så här, allt arbete med att fixa underarbetet kräver en hel del. Tänk på att det är inte det lättaste få fram samma färgnyans om du har bara tänkt punktbättra skadan på stötfångaren.  Men det är ju frågan hur noga du är med din bil.

Burn Your Rubber, Not Your Soul
Cars can do so much more than drive down the road, they can drive you through life
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 juni 2015 · 17 485 Inlägg

Jag hade tagit självrisken innan skadan blir gammal och du kanske får problem med ersättning/rep senare. Byta o lacka en sådan front är inte gratis...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Razor8
24 juni 2015 · 62 Inlägg

Bara lacken går lös på ca 4-5000kr...

Burn Your Rubber, Not Your Soul
Cars can do so much more than drive down the road, they can drive you through life
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang