945 går dåligt, kan det vara bränslepumprelaterat?

Mreque89 Oturen själv
15 oktober 2014 · 593 Inlägg

Tjena, B230FD 945 93a.

Bilen går hackigt, alltid. värre när den är kall.
Men går fortfarande hackigt när den är varm och har ingen direkt ork... smågasar jag så går den bättre så misstänker att den inte får tillräckligt med bränsle.


Har försökt lyssna ifall förpumpen går, men hör den varken från bagage eller påfyllningshål när jag vrider nyckeln till läge 2, eller när jag startar bilen.

Hör bara huvudpumpen som skriker hela tiden.. gnäller konstant gör den.

Kan jag tjuvkoppla bakre pumpen på något lätt sätt för att höra om den går så jag är 100%, Relät ser friskt ut iaf, men man kan ju aldrig vara 100.

När nycklen vrids, så drar ju även huvudpumpen igång i någon sekund innan man startar. när den stängs av igen hör jag hur bensin surplar tbax i tanken. Är det returledningen eller är det någon backventil som är helknas?

Tips upskattas, misstänker pump men vill inte byta i onödan såklart.

Brum
JonasCarlsson86
15 oktober 2014 · 302 Inlägg

Fulltankad?

Mreque89 Oturen själv
15 oktober 2014 · 593 Inlägg

JonasCarlsson86 skrev:
Fulltankad?

Spelar ingen större roll, den känns som den går lite sämre nu när den ligger under hälften men kan inte garantera det.. Möjlig placebo big_smile

Brum
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
15 oktober 2014 · 3 730 Inlägg

Det ska absolut inte surpla i ledningen. Då har du luft i systemet. Antingen spricka i ledning eller nåt som är galet i armaturen.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Mreque89 Oturen själv
15 oktober 2014 · 593 Inlägg

DiwraZ skrev:
Det ska absolut inte surpla i ledningen. Då har du luft i systemet. Antingen spricka i ledning eller nåt som är galet i armaturen.

Det surplar tbax bensin till tanken, men nu när du säger det så låter det faktiskt som den suger lite luft och därför huvudpumpen låter som den gör. hmm..

Brum
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
15 oktober 2014 · 3 730 Inlägg

Mreque89 skrev:

DiwraZ skrev:
Det ska absolut inte surpla i ledningen. Då har du luft i systemet. Antingen spricka i ledning eller nåt som är galet i armaturen.

Det surplar tbax bensin till tanken, men nu när du säger det så låter det faktiskt som den suger lite luft och därför huvudpumpen låter som den gör. hmm..

Det ska inte vina eller komma oregelbundna ljud från bränslesystemet. Då är det luft inblandat

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Mreque89 Oturen själv
15 oktober 2014 · 593 Inlägg

DiwraZ skrev:

Mreque89 skrev:

DiwraZ skrev:
Det ska absolut inte surpla i ledningen. Då har du luft i systemet. Antingen spricka i ledning eller nåt som är galet i armaturen.

Det surplar tbax bensin till tanken, men nu när du säger det så låter det faktiskt som den suger lite luft och därför huvudpumpen låter som den gör. hmm..

Det ska inte vina eller komma oregelbundna ljud från bränslesystemet. Då är det luft inblandat

okey, har läst runt lite och misstänker dock att förpumpen inte går. och på så vis så suger huvudpumpen hela vägen och någonstans blir vacumet så stort att den drar in luft.

Ska testa å byta relä men det såg fräsht ut.

Brum
Mreque89 Oturen själv
15 oktober 2014 · 593 Inlägg

Har nu konstaterat att förpumpen är död. Har 14v spänning fram till pumpen med bilen igång så är ej relät.

Brum
Mreque89 Oturen själv
15 oktober 2014 · 593 Inlägg

Beställt mig en ny förpump ifrån KLracing nu. ska fixa slangklämmor innan jag bökar med det.. Återkommer med resultat om några dagar..

Brum
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang