S80 laddar inte under körning. Vad är fel? :( *fixat*

Nurminen_
17 oktober 2014 · 714 Inlägg

Hej bilen verkar inte ladda som den ska. Laddar jag batteriet fullt så funkar det några dagar sen klickar det bara när jag försöker starta. Har mätt på batteriet med bilen igång och den visar runt 11.3v även om jag varvar. Ingen varningslampa lyser. Testat med annat batteri. Bilen går även utan batteri så ngt måste ju generatorn ge. Vad ska jag göra?  sad

Senast redigerat av Nurminen_ (17 oktober 2014)

Volvo 740 "Sugis" (1989)
simlar
17 oktober 2014 · 5 548 Inlägg

Misstänker:
Dåligt batteri, livslängden på ett bilbatteri brukar oftast vara runt 3-5år innan det är dags för ett nytt.

Slut kol i generatorn.

Dålig laddningsregulator.

Trasig generator.


Batteri och generatorkol är de vanligaste felorsakerna. Kolen brukar vara dags att byta efter bilen gått runt 20000-25000mil.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Drönirettab
17 oktober 2014 · 21 761 Inlägg

Mäter du spänningen på generatorn, plusplinten eller batteriet?

S80 har väl batteriet på vänster sida i skuffen om jag inte minns helt fel (har kollat en gång i en grannes S80)  smile

Nurminen_
17 oktober 2014 · 714 Inlägg

Batteriet är det inte då jag testat andra. Bilen vill inte ladda upp..men med batteriladdare går det utmärkt.
Har även märkt att när jag kör så och använder blinkersen tex. så blinkar instrumenteringen i takt med blinkerljuset..man ser det svagt. tutar jag håller bilen på och lägger av pga strömbortfall eller vad det heter. kolet var det kvar 1.5cm för ca 3 veckor sen iaf.. men jag får väl testa byta det då inan jag byter generator

Volvo 740 "Sugis" (1989)
zleepy Trucker
17 oktober 2014 · 1 393 Inlägg

byt generator så ska du se att det funkar som det ska sen smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Nurminen_
17 oktober 2014 · 714 Inlägg

Jag vet inte hur man mäter, men när batteriet var slut. Så kablade jag igång bilen och mätte i bagageluckan på vänster sida. både på batteriet och kablarna till batteriet med bilen igång. en kompis varvade mycket men det hände inget spec. Fortfarande 11v, ibland 12v pendla där emellan smile

Senast redigerat av Nurminen_ (17 oktober 2014)

Volvo 740 "Sugis" (1989)
liinea Avstängd
17 oktober 2014 · 6 Inlägg

Nettstedet for seriøst vennskap og kjærlighet. Trygt og anonymt, besøk http://bit.ly/10FUirK for å finne den du leter etter smile

namcon
17 oktober 2014 · 242 Inlägg

Nurminen_ skrev:
Jag vet inte hur man mäter, men när batteriet var slut. Så kablade jag igång bilen och mätte i bagageluckan på vänster sida. både på batteriet och kablarna till batteriet med bilen igång. en kompis varvade mycket men det hände inget spec. Fortfarande 11v, ibland 12v pendla där emellan smile

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
Nurminen_
17 oktober 2014 · 714 Inlägg

Ibland har man tur. Var ut och kika under huven medans motorn gick, då såg jag ngt som lyste bakom generatorn och tänkte "aha en liten lampa som lyser" tongue kände med fingret där på och brände mig som fan på fingret.. tongue
en mutter satt lös till den röda grova sladden. Nu laddar den fin fint smile

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang