Nu så har jag å tvilling brorsan (allanberg) här på garget, äntligen fått tag på en 325 e36 och ska börja bygga en rolig gatubil till nästa sommar. Efter en del tjafs så kom vi tillslut fram till vad som vi vi skulle göra med bilen. Det som är det stora målet var som sagt att bygga en Gatubil (Dailydrive) som man ska kunna ta till jobbet eller kanske ta en sväng på driftig banan eller ja vad som helst liksom, den ska passa till det mesta man kan få för sig att hitta på. Effekt målet kommer ligga på 400whp. Vi kommer också försöka bygga den så att alla turbo grejer tryckrör m.m inte ska synas, målet är att man inte ska se att det sitter en turbo i den förs man ger på gasen
Som sagt billen i sig är en bmw e36 325 sedan med taklucka, det som vi tänkt göra med bilen är följande:
Riva inredning asfalltsmattor m,m och göra plats för halv bur
Lacka om allt plåt inne i bilen svart.
Riva ned bakvagn och bytta bussningar eventuellt förstärka upphängningen till bakvagnen.
Se över bromsar och koppla in hydraulisk krycka.
Riva ut motorn och förbereda bilen för lack.
När motorn väl är ur så ska den ses över och toppackningen ska bytas till en tjockare ej bestämmt vilken som ska andvändas (kom gärna med förslag) kommer även smacka dit arp bult. Fick tag i ett turbo kitt av en kille på facebook där det mesta ingick.
en liten spec på det som finns: turbo t3t4 grenrör (gjutjärn) 38mm wg soppapump DW300 alu ic allt för att bygga olje tillförsel samt retur spridare lucas 1200cc 6 puckad sinter koppling m20 svänghjul m20 lilla startmotorn 618 tryckplatta toppackning (Coopering) arp bult
SAKNAS Sprut
Sen självklart kommer nå sjyssta coilisar att inhandlas (Tips?) sen även nå slags styrvinkel plattor ifall man får för sig att leka lite
Det var det jag kunde komma på så länge tipps tas gärna emot då detta är vårar första bygge. första riktiga uppdateringen kommer ikväll
Hej så länge!! / Dennis (Berg021) å Allan (allanberg)
Då var det dags för den första riktiga uppdateringen!!
Vi började direkt med att riva ut lite inredning m,m för att måla golvet och linda om alla kablar och riva ut det som inte skulle sparas.
Här har vi bild hur golvet blev och när brorsan (allanberg) lindar dem sista kablarna bak i bilen. (tur han jobbar som kabeltattare)
Bild på turbo kittet som inhandlades, tror det kommer funka fint det ända är väll turbon som kanske inte pallar med 400-500 hk men men det kommer allt visa sig
I övrigt så letar vi som dårar efter nå sjyssta bakvagns bussingar och nå sjyssta coilovers till bilen. Har ni tipps eller kanske har något ligger så är det bara attskriva
Då var allt jobb klart för denna helg ! Det som gjordes var att måla klart det sista och in med inredningen som skulle vara kvar samt att alla kablar är inlindade och snyggare dragna. det som återstår nu invändigt är 2 sportstolar och buren som ska i, och det får bli nästa veckas arbete
ikväll så har det fixats lite med bilen, och det som stod på schemat var att få i dem nya stolarna så fästen fick svetsas. Vill tacka (Evikman) här på garaget för lånet av svetsen, en egen måste införskaffas!!
Blev inga sitta-still stolar som var tänkt, men eftersom den ska gå mycket på gata så blev det dessa, grymt sköna
Tjenare igår kväll så blev det e del gjort i alla fall Ena stolen behövdes svetsas om och så plockades bakvagnen ned. Men dra mig baklänges vad bultarna satt HÅRT !! hade av 2 st hylsor och 2 bultar gick också av men men bakvagnen trilla ned tillslut
ligger och försöker lossa på bultarna, men några sek efter spräcker jag hylsan hehe:P
Bakvagnen på väg ner
Sen äntligen är den nere på marken
Fick sedan tag på en DW 300 pump i original armatur borde orka flöda för en 500+ hk på e85
IDag så ska reservhjulsbaljan bort och bakvagnen ska börja rivas så blir väll några timmar i garaget ikvll med
Nu kommer lite bilder från vad som gjordes i söndags ursäkta att det kom lite sent men har haft väldigt mycket på jobbet tyvärr. Men jobb är pengar och pengar är delar till Bimmern enkel mattematik hahaha
Så ja bakvagnen plockades isär och ska slipas ned och målas, kommer bli en del timmar i garaget för slipning [/url
Efter en dal snack om hur vi skulle ha mätarna så kom vi fram till att vi skulle göra något specielt och det blev ett väldigt udda ställe kan man säga hehe Eftersom bilen ska gå mycket på gata så vill man inte att det ska synas så mycket ifall man skulle påträffa (Lagens Högre Män). Detta är en av sakerna som kommer göras för att man inte ska kunna se att det sitter en turbo i bilen, har en del idéer om vad som ska göras i motorutrymmet för att dölja så mycket som möjligt. Men det avslöjas inte än
Mätarna sitter i ordningen Laddtryck-vattentemp-oljetemp-oljetryck
QuattroMartin skrev: Ingen mätare för bredbandslambda? Den är ju rätt viktig den med
Jo då den kommer men den ska sitta någon annan stans är det tänkt. Har inte köpt någon eftersom den ingår i det sprut som ska användas, ett VEMS vet jag att det är i allafall
Nu blir det en jätte uppdate med massa bilder (en bild säger mer än 1000 ord) som gjorts i helgen
Vi börjar med 2 bilder på garget och bilen
Fick hem en del grejer på posten i torsdags, powerflex till bakvagnen, samt allt i handbroms väg vijer,klossar m.m
Sedan var det dags för att byta soppa pumpen samt alla slangar till sånna som tål E85, för att komma åt slangarna var man tvungen att släppa ned tanken en bit.
Nya pumpen i
Sen så slipades dem sista delarna av bakvagnen och packning gjordes
Sen så kopplades mätarna in och en switch fixades, inte alls mycket kvar innan man kan stänga dörrarna och klassa insidan som KLAR.
GÅ GÄRNA IN PÅ FB OCH GILLA WESTAROZE OCH WESTAROZE STREET CARS PÅ FACEBOOK FÖR INFO OM VAD SOM HÄNDER INOM BILVÄRDEN I VÄSTERÅS.
(WESTAROSE STREET SQUAD) EN AV ARANGÖRERNA AV VÄSTERÅS TRÄFFARNA I SAMARBETE MED (WESTAROZE CREW)
tjenare var ett tag sen sist. Har inte hänt allt för mycket.. har beställt lite delar mm som är på ingång så som fuel rail med an6 koplingar motor fäste för m50 med under monterad turbo. mm. Har även e T70 turbo på ingång å man börjar fundera på om t3t4 turbon blir liten haha. har även köpt oss en svets så man kan svetsa lite saker mm lite bilder på vad som hänt hjul lagret på höger sida va helt slut så nytt köptes och byttes direkt : nu kommer lite bilder på hur bakvagnen ser ut efter målningen. sedan så sattes den upp med hjälp av en kompis. måste sägga "satan vad bakvagnen väger " HAHAH
här ligger kompisen och skruvar bakvagnen alltid kul när man får hjälp bild på bakvagnen uppe sist men inte minst den nya koplingen som kommer användas . ! som består av 618 platta m20 svänghjul m50 start motor med m20 drev 4 puckad lammel med nya puckar på sidan.
OJ !! nu var det ett tag sedan det uppdaterades, men det har faktiskt hännt väldigt mycket i garaget bakvagnen färdigställdes och så sänktes bilen ned några minuter innan den åkte upp på bockar igen, då var det dags för motorn att få sig en omgång Motorn plockades ur och är nu isär skruvad har även inhandlats en del delar, en alu kylare , 1200cc lucas spridare , sotningssats, s54 oljefilterhus med uttag för olje kyl.
En uppdatering med bilder kommer komma i helgen sen kommer det var dött några veckor här pga utlandsresa, kanske kommer in liten bild därifrån