Är Audi A4 Avant(B8) dyr att äga?

Lracthor
20 oktober 2014 · 87 Inlägg

Hej! Som rubriken lyder "Är Audi A4 Avant(B8) dyr att äga?". Sökt runt lite på nätet men alla säger olika hela j*vla tiden vilket gör att man inte får en uppfattning. Så hur är det med:

Service, VGA vs mindre verkstäder
Delar
Repartioner

Ta gärna med andra kostsamma faktorer så jag vet överlag om Audi är dyr. Vet nämligen inte om jag skall köpa Audi eller BMW.

Mvh

SportPilot Ubåtsingenjör
20 oktober 2014 · 7 232 Inlägg

har haft lite olika vag bilar och några bmws, och jag kan väl säga att rent generellt så är delar till vag något dyrare

verkstadskostnader vågar jag inte svara på då jag aldrig har haft en bil på verkstad

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
it_mutt Avstängd
20 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

Verkstadspriserna varierar ju också beroende på var man bor.

HÄR tar då VAG 750:- för ex.vis inkodning av nya nycklar. Jag vet av erfarenhet att andra VAG-verkstäder tar ex.vis 600:- osv.

Samma sak med de mindre verkstäderna. "Bengt på Hörnan" i Malmö har ju inte säkert samma priser som "Stefan på backen" i Göteborg

"Dyr att äga" står ju -alltid- i relation till;

1) Bilar av samma årsmodell/storleksklass/"klass"
2) I förhållande till vad man själv tycker är dyrt respektive billigt

- - Edit - -

Eller kanske tvärt om på 1) och 2) om man så vill

Senast redigerat av it_mutt (20 oktober 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Presidento Of World
20 oktober 2014 · 3 329 Inlägg

min A6 C6 var dyr. 10k för enkel service inte stor.

dock en A6.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
it_mutt Avstängd
20 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
min A6 C6 var dyr. 10k för enkel service inte stor.

dock en A6.

För den "vanliga" servicen?! OFIH!

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Lracthor
21 oktober 2014 · 87 Inlägg

it_mutt skrev:
Verkstadspriserna varierar ju också beroende på var man bor.

HÄR tar då VAG 750:- för ex.vis inkodning av nya nycklar. Jag vet av erfarenhet att andra VAG-verkstäder tar ex.vis 600:- osv.

Samma sak med de mindre verkstäderna. "Bengt på Hörnan" i Malmö har ju inte säkert samma priser som "Stefan på backen" i Göteborg

"Dyr att äga" står ju -alltid- i relation till;

1) Bilar av samma årsmodell/storleksklass/"klass"
2) I förhållande till vad man själv tycker är dyrt respektive billigt

- - Edit - -

Eller kanske tvärt om på 1) och 2) om man så vill

Okej, tack för svaret! Alla drar historier om hur dyr Audi är och man blir lite skrämd när man hör det. När man dock söker på nätet är det antingen dyrt eller inte alls dyrt därför är jag kluven....

opel_vectra_gts skrev:
min A6 C6 var dyr. 10k för enkel service inte stor.

dock en A6.

Det va vääääääldigt dyrt! Vad fixades då? Inte olja och oljefiltret hoppas jag.

it_mutt Avstängd
21 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

Jag har ju tyvärr ingen erfarenhet av att lämna in bilar till VAG, då jag (motvilligt) skruvar själv.

Men, det är väl egentligen bara att ringa runt lite. Ring och fråga vad de tar för en "vanlig" service, ett byte av XXXX osv.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Klii
21 oktober 2014 · 195 Inlägg

Jag som har varit ägare utav en B8 kan lugnt säga att det inte alls är så dyrt att äga en.
För det första så är det en bil av mycket bra kvalitet så det är sällan den behöver lämnas in på verkstad. Servicekostnaderna är heller inte så farligt dyra.

Jag ska försöka leta fram ett kvitto på den senaste servicen jag gjorde innan jag sålde den vilket var 12,000 mils servicen(mellanservice) så vi får se exakt vad det kostade. Självklart lämnad hos en Audiverkstad, kommer tyvärr inte ihåg i huvudet just nu.

Senast redigerat av Klii (21 oktober 2014)

Lracthor
21 oktober 2014 · 87 Inlägg

it_mutt skrev:
Jag har ju tyvärr ingen erfarenhet av att lämna in bilar till VAG, då jag (motvilligt) skruvar själv.

Men, det är väl egentligen bara att ringa runt lite. Ring och fråga vad de tar för en "vanlig" service, ett byte av XXXX osv.

Jag brukar också skruva själv men på nyare bilar vet jag att det är svårare. Får allt ta och ringa verkstäder här och höra med dom. Tackar!

Klii skrev:
Jag som har varit ägare utav en B8 kan lugnt säga att det inte alls är så dyrt att äga en.
För det första så är det en bil av mycket bra kvalitet så det är sällan den behöver lämnas in på verkstad. Servicekostnaderna är heller inte så farligt dyra.

Jag ska försöka leta fram ett kvitto på den senaste servicen jag gjorde innan jag sålde den vilket var 12,000 mils servicen(mellanservice) så vi får se exakt vad det kostade. Självklart lämnad hos en Audiverkstad, kommer tyvärr inte ihåg i huvudet just nu.

Härligt att höra! Nu blir jag lite lugnare med att servicen inte är så dyr! smile Vore gör snällt om du hittar det smile En till fråga då eftersom du ägt en B8, har du gjort longlife servicen? Hört att 3000 mils intervallerna inte är det bästa för bilen och motorn.

DasAuto
21 oktober 2014 · 2 751 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
min A6 C6 var dyr. 10k för enkel service inte stor.

dock en A6.

Antingen hade du en V8 eller så har du tummen mitt i handen och lämnar in en vanlig a6 för simpel service och sedan betalar 10k.

Min A6 kostar ca 2600kr i vanlig oljeservice + inspektion. Det är alltså Olja, Oljefilter.
Servar inte bilen på Audi längre då alla garantier och liknande har gått ut.
Servade den i somras på mekonomen för 2500kr, då var det Olja,Oljefilter,Bromsvätska,Luftfilter + inspektion.

En vanlig oljeservice på mekonomen kostar mig ca 1800kr

Det som kan kosta väldigt mycket är delar eller annan utrustning som pajar. Köper du dina reservdelar Online från Tyskland så kan du i många fall komma jävligt billigt undan. Ett komplett bromspaket med belägg och skivor till alla sidor kostar ca 2600kr i delar. Då är det kvalitetsbelägg och skivor. ATE/BOSCH etc

Men visst lämnar man bilen till VAG och aldrig lägger ner lite research på saker och ting så kan det kosta. Bra att ha en VCDS kabel hemma med, på så sätt slipper man felsökningskostnaden.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
DasAuto
21 oktober 2014 · 2 751 Inlägg

Lracthor skrev:

it_mutt skrev:
Verkstadspriserna varierar ju också beroende på var man bor.

HÄR tar då VAG 750:- för ex.vis inkodning av nya nycklar. Jag vet av erfarenhet att andra VAG-verkstäder tar ex.vis 600:- osv.

Samma sak med de mindre verkstäderna. "Bengt på Hörnan" i Malmö har ju inte säkert samma priser som "Stefan på backen" i Göteborg

"Dyr att äga" står ju -alltid- i relation till;

1) Bilar av samma årsmodell/storleksklass/"klass"
2) I förhållande till vad man själv tycker är dyrt respektive billigt

- - Edit - -

Eller kanske tvärt om på 1) och 2) om man så vill

Okej, tack för svaret! Alla drar historier om hur dyr Audi är och man blir lite skrämd när man hör det. När man dock söker på nätet är det antingen dyrt eller inte alls dyrt därför är jag kluven....

opel_vectra_gts skrev:
min A6 C6 var dyr. 10k för enkel service inte stor.

dock en A6.

Det va vääääääldigt dyrt! Vad fixades då? Inte olja och oljefiltret hoppas jag.

Det som kan bli väldigt dyrt är att motorn rasar, vilket några motorer gör allt för ofta. Tex 3.2 och 2.4.

2.0TFSI dom tidigare hade en tendens men inte i närheten lika ofta som de två gamla sexorna.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
AudiZack Living the good Life!
21 oktober 2014 · 585 Inlägg

Det är inte alls dyrt att äga en Audi, allting är relativt. Folk gillar och trashtalka märken och nämner alltid oavsett vad för märke det gäller att "en service gick på 10K" .

Då kan jag lova att det mesta som är servicerelaterat är bytt förutom kuggremmen så att säga.

Kliv in till närmaste audi verkstad och be de skriva ut en offert på en service som gäller för en Audi A4 B8 låt oss säga 6000 mila service och fråga de vad som ingår i detta och fråga gärna angående mobilitets garanti som även ingår i servicekostnaden.

Det ända som kan skilja prismässigt är timdebiteringen för en verkstad typ centralt i stan i jämförelse med en verkstad ute på landet (Bägge auktoriserade).

Med vänlig hälsning Zacke

When the flag drops, the Bullshit stops.
Lracthor
21 oktober 2014 · 87 Inlägg

DasAuto skrev:

opel_vectra_gts skrev:
min A6 C6 var dyr. 10k för enkel service inte stor.

dock en A6.

Antingen hade du en V8 eller så har du tummen mitt i handen och lämnar in en vanlig a6 för simpel service och sedan betalar 10k.

Min A6 kostar ca 2600kr i vanlig oljeservice + inspektion. Det är alltså Olja, Oljefilter.
Servar inte bilen på Audi längre då alla garantier och liknande har gått ut.
Servade den i somras på mekonomen för 2500kr, då var det Olja,Oljefilter,Bromsvätska,Luftfilter + inspektion.

En vanlig oljeservice på mekonomen kostar mig ca 1800kr

Det som kan kosta väldigt mycket är delar eller annan utrustning som pajar. Köper du dina reservdelar Online från Tyskland så kan du i många fall komma jävligt billigt undan. Ett komplett bromspaket med belägg och skivor till alla sidor kostar ca 2600kr i delar. Då är det kvalitetsbelägg och skivor. ATE/BOSCH etc

Men visst lämnar man bilen till VAG och aldrig lägger ner lite research på saker och ting så kan det kosta. Bra att ha en VCDS kabel hemma med, på så sätt slipper man felsökningskostnaden.

Är det säkert att handla ifrån Tyskland? Garantier och så tänker jag påsmile

DasAuto skrev:

Lracthor skrev:

it_mutt skrev:
Verkstadspriserna varierar ju också beroende på var man bor.

HÄR tar då VAG 750:- för ex.vis inkodning av nya nycklar. Jag vet av erfarenhet att andra VAG-verkstäder tar ex.vis 600:- osv.

Samma sak med de mindre verkstäderna. "Bengt på Hörnan" i Malmö har ju inte säkert samma priser som "Stefan på backen" i Göteborg

"Dyr att äga" står ju -alltid- i relation till;

1) Bilar av samma årsmodell/storleksklass/"klass"
2) I förhållande till vad man själv tycker är dyrt respektive billigt

- - Edit - -

Eller kanske tvärt om på 1) och 2) om man så vill

Okej, tack för svaret! Alla drar historier om hur dyr Audi är och man blir lite skrämd när man hör det. När man dock söker på nätet är det antingen dyrt eller inte alls dyrt därför är jag kluven....

opel_vectra_gts skrev:
min A6 C6 var dyr. 10k för enkel service inte stor.

dock en A6.

Det va vääääääldigt dyrt! Vad fixades då? Inte olja och oljefiltret hoppas jag.

Det som kan bli väldigt dyrt är att motorn rasar, vilket några motorer gör allt för ofta. Tex 3.2 och 2.4.

2.0TFSI dom tidigare hade en tendens men inte i närheten lika ofta som de två gamla sexorna.

De motorerna jag är ute efter är 2.0 bensin eller diesel så förhoppningsvis är de bra och hållbara.

AudiZack skrev:
Det är inte alls dyrt att äga en Audi, allting är relativt. Folk gillar och trashtalka märken och nämner alltid oavsett vad för märke det gäller att "en service gick på 10K" .

Då kan jag lova att det mesta som är servicerelaterat är bytt förutom kuggremmen så att säga.

Kliv in till närmaste audi verkstad och be de skriva ut en offert på en service som gäller för en Audi A4 B8 låt oss säga 6000 mila service och fråga de vad som ingår i detta och fråga gärna angående mobilitets garanti som även ingår i servicekostnaden.

Det ända som kan skilja prismässigt är timdebiteringen för en verkstad typ centralt i stan i jämförelse med en verkstad ute på landet (Bägge auktoriserade).

Med vänlig hälsning Zacke

Okej, de jag har tittat på har redan bytt sina remmar och det dyra men är rädd att motorn inte håller länge då de till 90% är 3000 mils intervaller. Men ska in imorgon till Audi verkstaden tar för service och vad de säger om longlife intervallerna.

SportPilot Ubåtsingenjör
21 oktober 2014 · 7 232 Inlägg

verkstäder tenderar ju till att rekommendera att man följer tillverkarens intervaller dvs 3000mil

jag byter olja och filter vid 600mil och luftfilter varannan gång, tändstift en gång om året osv
bättre att serva en gång för mycket än för lite

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
DasAuto
21 oktober 2014 · 2 751 Inlägg

Lracthor skrev:

DasAuto skrev:

opel_vectra_gts skrev:
min A6 C6 var dyr. 10k för enkel service inte stor.

dock en A6.

Antingen hade du en V8 eller så har du tummen mitt i handen och lämnar in en vanlig a6 för simpel service och sedan betalar 10k.

Min A6 kostar ca 2600kr i vanlig oljeservice + inspektion. Det är alltså Olja, Oljefilter.
Servar inte bilen på Audi längre då alla garantier och liknande har gått ut.
Servade den i somras på mekonomen för 2500kr, då var det Olja,Oljefilter,Bromsvätska,Luftfilter + inspektion.

En vanlig oljeservice på mekonomen kostar mig ca 1800kr

Det som kan kosta väldigt mycket är delar eller annan utrustning som pajar. Köper du dina reservdelar Online från Tyskland så kan du i många fall komma jävligt billigt undan. Ett komplett bromspaket med belägg och skivor till alla sidor kostar ca 2600kr i delar. Då är det kvalitetsbelägg och skivor. ATE/BOSCH etc

Men visst lämnar man bilen till VAG och aldrig lägger ner lite research på saker och ting så kan det kosta. Bra att ha en VCDS kabel hemma med, på så sätt slipper man felsökningskostnaden.

Är det säkert att handla ifrån Tyskland? Garantier och så tänker jag påsmile

DasAuto skrev:

Lracthor skrev:

Okej, tack för svaret! Alla drar historier om hur dyr Audi är och man blir lite skrämd när man hör det. När man dock söker på nätet är det antingen dyrt eller inte alls dyrt därför är jag kluven....


Det va vääääääldigt dyrt! Vad fixades då? Inte olja och oljefiltret hoppas jag.

Det som kan bli väldigt dyrt är att motorn rasar, vilket några motorer gör allt för ofta. Tex 3.2 och 2.4.

2.0TFSI dom tidigare hade en tendens men inte i närheten lika ofta som de två gamla sexorna.

De motorerna jag är ute efter är 2.0 bensin eller diesel så förhoppningsvis är de bra och hållbara.

AudiZack skrev:
Det är inte alls dyrt att äga en Audi, allting är relativt. Folk gillar och trashtalka märken och nämner alltid oavsett vad för märke det gäller att "en service gick på 10K" .

Då kan jag lova att det mesta som är servicerelaterat är bytt förutom kuggremmen så att säga.

Kliv in till närmaste audi verkstad och be de skriva ut en offert på en service som gäller för en Audi A4 B8 låt oss säga 6000 mila service och fråga de vad som ingår i detta och fråga gärna angående mobilitets garanti som även ingår i servicekostnaden.

Det ända som kan skilja prismässigt är timdebiteringen för en verkstad typ centralt i stan i jämförelse med en verkstad ute på landet (Bägge auktoriserade).

Med vänlig hälsning Zacke

Okej, de jag har tittat på har redan bytt sina remmar och det dyra men är rädd att motorn inte håller länge då de till 90% är 3000 mils intervaller. Men ska in imorgon till Audi verkstaden tar för service och vad de säger om longlife intervallerna.

Även om de är inställda på longlife betyder inte det per automatik att de har rullat 3000mil mellan service. Min far ägde min nuvarande A6 innan mig. Han hade den inställd på Long Life, men enligt boken så har den inte rullat mer än 2000mil mellan service. Jag har min dock inställd på 1500mil. Bilen har gått 10200mil och ta i trä har den inte gått sönder ännu smile

Aldrig haft den på lagning för maskinellt/elektroniskt eller liknande problem. Jag tror att de flesta som har problem är dem som kör long life i kombination med mycket kallstarter och korta körningar. Tror att rent generellt så har nyare bilar väldigt mycket problem med detta, polaren min som har en 530i 2008 har haft väldigt mycket problem med sin bil, och bmw anses ändå vara bra bilar. Angående delar man köper så beror det på vart man köper dem. T.ex getech.se som är en svensk sida säljer zimmerman, brembo ebc bromsar för sjukt låga priser. Polaren hade problem med sina, han fick nya skickade direkt. Finns även sidor som http://shop.ahw-shop.de/cat/index/sCategory/3312 som säljer OEM delar från Tyska återförsäljare med garantier som i sverige.

För mig gick belägg byte Brembo fram och bak på ca 1400kr gjorde arbetet själv. På Audi hade det kostat ca 3000kr bara för fram. Köper du delarna och lämnar in till en märkesoberoende så kanske dom tar 1400kr för arbetet.

Senast redigerat av DasAuto (21 oktober 2014)

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Presidento Of World
21 oktober 2014 · 3 329 Inlägg

en vanlig jäkla service olja+filter+tändstift+kupéfilter+luftfilter+bränslefilter

en V6a märkesverkstad dvs . 9600kr MED 15% rabatt

brukar inte lämna in bilen för service utan gör de själv men just på en sån bil  i den prisklassen som ochså skulle säljas var de stämpel i  boken som spelade roll...visst gav de även resultat då jag fick ca 8k mer än "marknadvärdet" med 19500mil..

för dom nyfikna så var "stor" servicen vid 16k som förra ägaren gjorde och den gick på 13k enligt kvitto från V.A.G..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
it_mutt Avstängd
21 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
en vanlig jäkla service olja+filter+tändstift+kupéfilter+luftfilter+bränslefilter

en V6a märkesverkstad dvs . 9600kr MED 15% rabatt

brukar inte lämna in bilen för service utan gör de själv men just på en sån bil  i den prisklassen som ochså skulle säljas var de stämpel i  boken som spelade roll...visst gav de även resultat då jag fick ca 8k mer än "marknadvärdet" med 19500mil..

för dom nyfikna så var "stor" servicen vid 16k som förra ägaren gjorde och den gick på 13k enligt kvitto från V.A.G..

Sluta trashtalka nu wink tongue (j/k oc)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
DasAuto
21 oktober 2014 · 2 751 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
en vanlig jäkla service olja+filter+tändstift+kupéfilter+luftfilter+bränslefilter

en V6a märkesverkstad dvs . 9600kr MED 15% rabatt

brukar inte lämna in bilen för service utan gör de själv men just på en sån bil  i den prisklassen som ochså skulle säljas var de stämpel i  boken som spelade roll...visst gav de även resultat då jag fick ca 8k mer än "marknadvärdet" med 19500mil..

för dom nyfikna så var "stor" servicen vid 16k som förra ägaren gjorde och den gick på 13k enligt kvitto från V.A.G..

Samma service minus bränslefiltret på min gick för 4900kr på VAG

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
it_mutt Avstängd
21 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

Hmm, om någon bara, redan tidigt i tråden, hade tänkt på att påpeka att verkstadspriserna varierar mellan olika VAG-Verkstäder...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Presidento Of World
21 oktober 2014 · 3 329 Inlägg

it_mutt skrev:

opel_vectra_gts skrev:
en vanlig jäkla service olja+filter+tändstift+kupéfilter+luftfilter+bränslefilter

en V6a märkesverkstad dvs . 9600kr MED 15% rabatt

brukar inte lämna in bilen för service utan gör de själv men just på en sån bil  i den prisklassen som ochså skulle säljas var de stämpel i  boken som spelade roll...visst gav de även resultat då jag fick ca 8k mer än "marknadvärdet" med 19500mil..

för dom nyfikna så var "stor" servicen vid 16k som förra ägaren gjorde och den gick på 13k enligt kvitto från V.A.G..

Sluta trashtalka nu wink tongue (j/k oc)

Hehe.. smile ne men äger en Audi och en golf nu å men något år äldre än den A6an tongue

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang