Volvo ( jag rullar)

Castel88
21 oktober 2014 ·

Volvo har funnits i min familj i generationer och efter har kört flera olika bilmodeller så köpte jag en Volvo V50 1.8F 07 och säljaren övertygade mig att det va ett bra köp!

Volvo= jag rullar INTE HOS MIG LÄNGRE

bilen köptes för 3 års sedan för ca 130K

jag har haft följande fel

* bilens fläkt, belysning och instrumentpanel slocknar ( bara efter ca 1 månad)
* Bilen går bara i 30km/h o det lyser en varingslampa ( hänt 3 ggr) hände första gången efter 2 mån
* ABS enheten ( sitter vid torpedväggen) går sönder 5700kr och byta
* ACC funkar inte kostar ca 5000kr

bilen såldes för 63k
dvs ett tapp på ca 20K varje år och det bara i värdetapp.
Bilen är fullservad hos Rejmes!

Enligt en säker källa bilmekaniker som jobbat på Rejmes så är ABS enheten och ACC ett vanligt fel! WTF bilen är ca 7 år och gått ca 11600mil.

jag har kontaktat Volvo HK och dom påstår att ovanstående är inte ett vanligt fel, enligt dom så är ett vanligt fel när deras verkstäder rapporterar in, men det finns inget som tvingar dom att rapportera in. Jag har "googlat" dom fel jag har haft ( abs enheten, ACC) o enligt mig så skriver man i flera forum och trådar så är det ett "vanligt fel"

jag har nu tagit kontakt med ÅF o starkt ifrågasatt deras sk kvalitet, bemötande osv, nu har det gått 3 dagar sen chefen ringde och LOVADE mig att en säljare skulle ringa ( då jag va intresserad av en V40 D" momentum) men INGEN har ringt!

skall jag sätta mig ned i bilen och va tyst eller vad anser ni?

fortsättning följer!

Senast redigerat av Castel88 (21 oktober 2014)

Screampipe
21 oktober 2014 · 159 Inlägg

Alla bilar krånglar, mer eller mindre.  Så äre bara. En säljare kan inte garantera 100% funktion hela livet ut tongue

KennethL
21 oktober 2014 · 412 Inlägg

Vad är syftet med tråden?

Du har köpt en begagnad bil som har gått sönder.
Alla bilar som brukas har tyvärr det felet att saker och ting slits och går sönder, och som brukare av bilen får man glatt betala för att få det åtgärdat..

Castel88 skrev:
Inget är 100% men det skal väl för f*** hålla i 7 år?!

Vad ska hålla i 7 år?
Så vitt jag vet så lovar dom väl 3 år, eller är det 5 år?

Du kanske inte ska ha bil om du tycker att det är så otroligt hemskt när något går sönder eller kräver underhåll. Dessutom är det ganska individuellt med bilar, vissa krånglar medans andra bara går och går. Vad återförsäljaren ska göra åt dig efter 3 års ägande förstår jag inte, dom har väl ingen skyldighet att göra något alls så länge som dom inte skrivit något i köpekontraktet.

135
├┼┼
24 R
JimBo__
21 oktober 2014 · 1 804 Inlägg

Du kan nog glömma att återförsäljaren  kommer göra något år problemet efter 3 år då dom oftast lämnar 3 månaders garanti...

En bil går sönder och tappar i värdet and life goes on smile

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
KennethL
21 oktober 2014 · 412 Inlägg

Castel88 skrev:

KennethL skrev:
Vad är syftet med tråden?

Du har köpt en begagnad bil som har gått sönder.
Alla bilar som brukas har tyvärr det felet att saker och ting slits och går sönder, och som brukare av bilen får man glatt betala för att få det åtgärdat..

Castel88 skrev:
Inget är 100% men det skal väl för f*** hålla i 7 år?!

Vad ska hålla i 7 år?
Så vitt jag vet så lovar dom väl 3 år, eller är det 5 år?

Du kanske inte ska ha bil om du tycker att det är så otroligt hemskt när något går sönder eller kräver underhåll. Dessutom är det ganska individuellt med bilar, vissa krånglar medans andra bara går och går. Vad återförsäljaren ska göra åt dig efter 3 års ägande förstår jag inte, dom har väl ingen skyldighet att göra något alls så länge som dom inte skrivit något i köpekontraktet.

Syftet är att höra era  synpunkter!

Sen om jag skall ha bli eller inte är inte relevant, min fråga vad inte om att ha bil eller inte!

Underhåll? på ACC och ABS givaren (enheten) då kanske du som är expert kan svara på hur gör jag underhåll på en ABS enhet?

Min fråga är det acceptabelt att icke slitdelar går sönder efter 7 år!

Nej ÅF är inte skyldig, men det är jag som är köparen och det är min önskan att ge ÅF chansen att återupprätta sitt märke ( baserat på företagets EGNA värderingar)

Det tar flera år att bygga ett förtroende, men det tar några minuter att rasera det!

Ja det är fullt acceptabelt att något går sönder efter 7 år. Att byta ut slitna eller trasiga grejer kallas underhåll precis som att byta olja och fylla på spolarvätska..

Och återförsäljaren, vad menar du att han ska upprätthålla för förtroende?
En gammal bil som några saker har gått sönder på, det är ju ingen ovanlighet direkt. Vad ska han göra åt saken? Ska han ge dig presentkort eller något som plåster på såren eller laga det gratis åt dig för att du ska köpa en till bil hos han? Prata om förtroende hit och dit..
Skulle jag sälja en bil till någon och han kommer och gnäller, förlåt - påpekar att något gått sönder efter 3 år och ge mig någon form av skyldighet att skydda mitt märke skulle jag bli tokig. Du verkar vara en mardrömskund.

Min synpunkt: Jag ser verkligen inte poängen med tråden. Det finns inget diskussionsunderlag det här skulle platsa bättre i din blogg eller än bättre, i ett samtal mellan dig och återförsäljaren.

Senast redigerat av KennethL (21 oktober 2014)

135
├┼┼
24 R
Volvo_Mannen Volvoskadad
21 oktober 2014 · 6 017 Inlägg

Jag ser inte problemet? Du hade otur och köpte en bil som gick sönder, inget ovanligt direkt.
Min ABS/antisladd enhet gick sönder den med, men byttes gratis eftersom det var inom goodwill garantin.

Jonas
KennethL
21 oktober 2014 · 412 Inlägg

Castel88 skrev:

Att byta ut slitna eller trasiga grejer kallas underhåll precis som att byta olja och fylla på spolarvätska..

Men är du med i matchen eller?

jag pratar inte spolarvätska eller olja jag pratar ACC och ABS enhet!!!!

Du har gett din synpunkt! Blogg? WTF pratar du om? om du kollar länken så finns det en garanti som ger dig 3 år.

O ja jag är mardrömskunden och det har gett mig div fördelar och gratisprylar! så länge man är konstruktiv och lugn som kommer man långt att klaga.

Du behöver inte vara orolig att jag köper en bil av dig smile

Är du med i matchen?
Om du tar en sekund och läser så ser du vad jag skrev.
Saker går sönder, man byter ut saker som går sönder - det räknas som underhåll, precis som att byta olja och fylla på spolarvätska, byta bromsar eller däck, - det är nödvändigt underhåll oavsett vad det är för emblem på huven att byta trasiga saker.

Castel88 skrev:
jag har nu tagit kontakt med ÅF o starkt ifrågasatt deras sk kvalitet, bemötande osv

ABS-enheter går sönder, det är inget unikt att en ABS-enhet går sönder.
Att den går sönder efter 7 år har inte din återförsäljare något att göra med, trots det vill du att han ska gå i god för Volvos del - efter 3 år i din ägo och ytterliggare 4 år hos någon annan.

Jag ser länken, jag har läst vad som står i länken, jag ser också varför du inte kan utnyttja det som står i länken, men för sakens skull frågar jag: Varför utnyttjade du inte din reklamationsrätt då helt enkelt istället för att sitta här och klaga över att något gått sönder på en 7 år gammal bil?

Du har dessutom sålt bilen, vad exakt är det vi ska kunna göra eller säga som kan förändra situationen?
Eftersom att det är ett diskussionsforum bör det finnas diskussionsunderlag, eftersom att det inte finns bör du ta det i din blogg.

135
├┼┼
24 R
jonTe
22 oktober 2014 · 5 710 Inlägg

Nä....konstig tråd där TS dessutom raderat några inlägg som gär den svår att få något grepp om.
Väljer att låsa.

mvh moderator

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang