VW T5 problem med ABS efter hjullagerbyte

mats757
28 oktober 2014 · 915 Inlägg

Har bytt bakjulslager på en Transporter T5. I lagret ska det sitta tandhjul för ABSén. Men den är väl inbyggd så jag kan bara lita på att den sitter där den ska sitta.
Vilket fall slutade ABS fungera direkt efter bytet.

ABS sensorn är troligtvis hel. Den visar rimligt Ohm värde. Sladdar är oskadade. Lagret sitter på rätt ställe, sensorn sitter nära och fint som den ska göra.

Kan man mäta signal från givaren om man snurrar på hjulet?
Vad är det för värde man kan få fram?

Har sett att det finns ODB2 blåtands avläsare på Kjell. Kan man med hjälp av en sådan se att det verkligen är hjulsignalen som är felaktig?

/Mats

it_mutt Avstängd
28 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

mats757 skrev:
Har bytt bakjulslager på en Transporter T5. I lagret ska det sitta tandhjul för ABSén. Men den är väl inbyggd så jag kan bara lita på att den sitter där den ska sitta.
Vilket fall slutade ABS fungera direkt efter bytet.

ABS sensorn är troligtvis hel. Den visar rimligt Ohm värde. Sladdar är oskadade. Lagret sitter på rätt ställe, sensorn sitter nära och fint som den ska göra.

Kan man mäta signal från givaren om man snurrar på hjulet?
Vad är det för värde man kan få fram?

Har sett att det finns ODB2 blåtands avläsare på Kjell. Kan man med hjälp av en sådan se att det verkligen är hjulsignalen som är felaktig?



/Mats

0.00000...1 - ∞ ohm är vad du kan få fram.... (du kan ju få fram...vilket slumpmässigt motstånd som helst)

Vad det ska vara får du helt enkelt googla, då det skiljer från bil till bil. Det jag hade gjort är att helt enkelt att mäta på "andra sidan" och se vad det ger för värde och sen utgå från detta (om jag inte hittade det i verkstadshandböcker/på forum/liknande). Det är dock ett "områdesvärde". Det kommer alltså hoppa från ex.vis 1200-1800ohm.

Vad du anser vara rimligt ohm-värde...ja, vad baserar du det på? Att du tycker att "detta borde den nog visa"?. Sensorn kan sitta -för- nära, då får du helt enkelt för stor diff mellan hjulen, och "lampan tänds".

Nej. Kjell säljer ELM327, där får du nöja dig med motorrelateratde felkoder, och livedata. För att få fram det du vill ha behövs/rekommenderas vagcom/vcds

Senast redigerat av it_mutt (28 oktober 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mats757
28 oktober 2014 · 915 Inlägg

Jag fick fram ett värde på 1,4kOhm. Jag har ingen aning om det är rätt eller inte. Men det var inte kortslutning, det var inte avbrott i givaren. Samt att den fungerade en timme innan jag bör lagret. Därav drog jag en slutsat att det är rimligt.
Jag får försöka leta efter rätt värde, om det nu kan ha ändrat sig vid lagerbytet.

OK, bra då behöver jag inte och köpa en avläsare i alla fall. Blir till att åka bort till verkstan i alla fall så får dom fixa.
Tack för hjälpen i alla fall.

Mats

it_mutt Avstängd
28 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

mats757 skrev:
Jag fick fram ett värde på 1,4kOhm. Jag har ingen aning om det är rätt eller inte. Men det var inte kortslutning, det var inte avbrott i givaren. Samt att den fungerade en timme innan jag bör lagret. Därav drog jag en slutsat att det är rimligt.
Jag får försöka leta efter rätt värde, om det nu kan ha ändrat sig vid lagerbytet.

OK, bra då behöver jag inte och köpa en avläsare i alla fall. Blir till att åka bort till verkstan i alla fall så får dom fixa.
Tack för hjälpen i alla fall.

Mats

1400ohm (eller 1.4Kohm om man nu vill) låter faktiskt som ganska "mitt i" för vad det brukar vara för Audi. Då även din kärra ingår i VAG-gänget och säkert har samma bromssystem som div. Audi-kärror, så kan det nog stämma.

Det står ju dock i relation till vad du har på "andra sidan", så jag hade som sagt mätt där också

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang