Få tag i smala vinterhjul? Hjälp!

ConnysSvetsOTaxi
6 november 2014 · 196 Inlägg

Hejsan!

Vill ha tag på riktigt smala vinterhjul med dubb i storlekarna 15" eller 16" med 4x100 om det nu går att få tag på? Behöver inte vara någon form av flashig fälg osv. Hellre ett par ordentliga plåtfälgar. Någon som vet vart detta kan finnas? Däcken måste vara lagliga för allmän väg så ett renodlat rallydäck är bara att glömma.

Tack på förhand för all hjälpsamhet och visat intresse!

it_mutt Avstängd
6 november 2014 · 10 388 Inlägg

Hankook Zovac HP W401 (dubb då) finns som 165/80-15 iaf. Om det nu är till någon hjälp

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
6 november 2014 · 3 730 Inlägg

Blocket.se

Eller hos närmaste däckhandlare

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 november 2014 · 13 773 Inlägg

totalt omöjligt om man vill ha relativt låga däck.. har forskat i det rejält.

smalaste och lägsta jag hittade var 155/65-14 
försökt hittat någon motsvarighet till 195/45-15 som är original på min bil.
men finns inget att hitta.

samma sak med sommar däck när man vill köra lite större finns bara en fabrikör som säljer vättiga storlekar.. som jag som behöver rätt smala och låga däck så jagade jag 185/35-17 men då är det nankang som gäller.
förstår inte varför man måste stå ut med skitdäck när man vill ha skaplig lågprofil

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Tumbleweed
6 november 2014 · 1 711 Inlägg

På vilken bil ska dom sitta på?

Ford Coupe "The TumbleWeed" (1930)
Volvo T27 hotrod "The Psycho Shifter" (1967)
Oldsmobile Hurst S/C "Super Competition" (1969)
ConnysSvetsOTaxi
6 november 2014 · 196 Inlägg

Tumbleweed skrev:
På vilken bil ska dom sitta på?

Dom ska sitta på en Daewoo Kalos. Vill ha så smala vinterdäck som möjligt till den. Bilen kan ha upp til 16"s fälgar och bultcirkeln är 4x100.

Tack på förhand för visat intresse och hjälpsamhet!

Tumbleweed
6 november 2014 · 1 711 Inlägg

Hittar du smalsmala Däck , så finns reservhjuls fälgar,  dom är smala

ConnysSvetsOTaxi
6 november 2014 · 196 Inlägg

Tumbleweed skrev:
Hittar du smalsmala Däck , så finns reservhjuls fälgar,  dom är smala

Smart, Har jag inte tänkt på men som sagt då ska det ju finnas däck som passar också. Så är ju dom fälgarna lite väl små kanske. Har i vilket fall skickat mail till min lokala däckfirma så får se vad dom kan hitta för något roligt.

Tack för fortsatt visat intresse och visad hjälpsamhet!

FLindgren
6 november 2014 · 5 089 Inlägg

Varför ska du ens ha smala vinterhjul?

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
ConnysSvetsOTaxi
6 november 2014 · 196 Inlägg

FLindgren skrev:
Varför ska du ens ha smala vinterhjul?

Tar sig igenom slask och snö lättare. Högre marktryck på en mindre yta.

it_mutt Avstängd
6 november 2014 · 10 388 Inlägg

FLindgren skrev:
Varför ska du ens ha smala vinterhjul?

Högre tryck/cm2 = bättre famkomlighet

- - Edit - -

Ja, precis som TS själv hann före med smile

Senast redigerat av it_mutt (6 november 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
horbybonnen
6 november 2014 · 1 160 Inlägg

smalt nog  Suzuki alto
Däckdimension axel 1: 155/65R14 75S
Däckdimension axel 2: 155/65R14 75S
Fälgdimension axel 1: 14 X 4.5 J
Fälgdimension axel 2: 14 X 4.5 J

ConnysSvetsOTaxi
6 november 2014 · 196 Inlägg

ConnysSvetsOTaxi skrev:

FLindgren skrev:
Varför ska du ens ha smala vinterhjul?

Tar sig igenom slask och snö lättare. Högre marktryck på en mindre yta.

it_mutt skrev:

FLindgren skrev:
Varför ska du ens ha smala vinterhjul?

Högre tryck/cm2 = bättre famkomlighet

- - Edit - -

Ja, precis som TS själv hann före med smile

Precis smile Därför exempelvis rally och isracing bilar kör med dom smalaste däcken dom kan få på istället för dom fetaste dragster däcken någonsin.

Tack för fortsatt hjälpsamhet och visat intresse

ConnysSvetsOTaxi
6 november 2014 · 196 Inlägg

horbybonnen skrev:
smalt nog  Suzuki alto
Däckdimension axel 1: 155/65R14 75S
Däckdimension axel 2: 155/65R14 75S
Fälgdimension axel 1: 14 X 4.5 J
Fälgdimension axel 2: 14 X 4.5 J

Precis den dimension jag hittat som verkar smalast. Såg att Nokian's Hakkapeliitta däck fanns i den dimensionen. Vilket är ett plus om du frågar mig i alla fall.

Tack så mycket för fortsatt visat intresse och hjälpsamhet.

FLindgren
7 november 2014 · 5 089 Inlägg

Har du haft problem tidigare att du har fastnat med bilen du vill ha dessa smala däcken på?
Sitter ju orginal så smala däck det bara kan gå och att rallybilar har smala däck är knappast något argument på en personbil.

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
ConnysSvetsOTaxi
7 november 2014 · 196 Inlägg

FLindgren skrev:
Har du haft problem tidigare att du har fastnat med bilen du vill ha dessa smala däcken på?
Sitter ju orginal så smala däck det bara kan gå och att rallybilar har smala däck är knappast något argument på en personbil.

Är helt enkelt bara så att det är dags för nya vinterdäck och jag vill ha dom smalast möjliga, av den anledningen som jag tidigare skrivit om. Vill helt enkelt öka marktrycket. Och att vissa tävlings bilar använder sig av smala däck var bara ett vänligt exempel....

it_mutt Avstängd
7 november 2014 · 10 388 Inlägg

FLindgren skrev:
Har du haft problem tidigare att du har fastnat med bilen du vill ha dessa smala däcken på?
Sitter ju orginal så smala däck det bara kan gå och att rallybilar har smala däck är knappast något argument på en personbil.

Det fungerar alldeles ypperligt som argument och exempel. Om det inte spelade någon som helst roll, skulle givetvis rallyvärlden inte bry sig om det satt exempelvis 245 eller 185 breda däck på fälgarna under vintertid.

Men för all del, testa att göra med ex.vis 245 en vinter, och säg sen att det inte gör någon skillnad.

Jag körde med 225 på A3:an första vintern (nåja, den sista tiden av vintern) och det var något av det mest bångstyriga as till bil jag kört med de däcken på. När de nya 185-däcken kom på så blev bilen helt plötsligt körbar igen.

Då är inte heller 225 överdrivet brett för bilen, då den enligt papperna ska ha 205 original.


Smalare däck -ger- bättre framkomlighet i form av bättre grepp (just av anledningen som redan påpekats). Nu vet jag inte om du syftar på att det generellt på alla bilar sitter så smala däck det går eller på specifik bil för TS, men är det generellt så stämmer ju inte det.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mreque89 Oturen själv
7 november 2014 · 593 Inlägg

Kör på vanliga vinterdäck som e lagomsmala.. extremt så får du möjligtvis bättre framkomlighet/mindre spårning i slask å massvis med snö. Men vanliga vägar så duger ett 185/65 fint, dessutom kan du stanna på dessa däcken.. Blir svårt med en såpass liten yta som du snackar om!

Lycka till!

Brum
J3n5
7 november 2014 · 792 Inlägg

Inte roligt med breda vinterdäck, sitter själv med 225/40 R18 nu (bland de smalaste vinterdäck till 18" som fanns), visst nog skottar det på bra med fyrhjulsdrift, men när det är spårigt och jävligt så har man mindre kontroll, bilen vill bara dras efter spåren. Som sagt tidigare, smalare hjul är bättre på vintern.

Mazda Miata "Turbo" (1991)
it_mutt Avstängd
7 november 2014 · 10 388 Inlägg

Mreque89 skrev:
Kör på vanliga vinterdäck som e lagomsmala.. extremt så får du möjligtvis bättre framkomlighet/mindre spårning i slask å massvis med snö. Men vanliga vägar så duger ett 185/65 fint, dessutom kan du stanna på dessa däcken.. Blir svårt med en såpass liten yta som du snackar om!

Lycka till!

165-breda däck är inga problem att stanna på med en bil som väger under 1ton, inte heller på 155-däck är det något problem.

Vilka däck som "duger" står ju i relation till vad som sitter original

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang