Få tag i smala vinterhjul? Hjälp!

Glesmark
8 november 2014 · 1 938 Inlägg

För att förtydliga, vad som duger står i din instruktionsbok.
Regbeviset kan ljuga om det är en importerad bil.

it_mutt Avstängd
8 november 2014 · 10 388 Inlägg

Glesmark skrev:
För att förtydliga, vad som duger står i din instruktionsbok.
Regbeviset kan ljuga om det är en importerad bil.

Ptja, det finns ju även svensksålda bilar som envisas med att gå mot strömmen. Som sagt, min A3 har enligt regbeviset 205/60-15 som standard (svensksåld). Det är dock inget som är unikt för just min.

Standard för en A3 är enligt Audi (som vi i detta fall nog kan antas veta vad de pratar om) 195/16-15

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Glesmark
8 november 2014 · 1 938 Inlägg

Okej, då har jag en teori som lyder enligt följande.
En sportbil jag har är importerad, standarddäcken på den är 16", men i Tyskland tyckte ägaren att 18" va snyggare, efter köpet väl hemma i Sverige vid registreringen så skrev bilprovningen av uppgifterna på dom aktuella däcken som satt på bilen vid registreringstillfället, och gissa vilka uppgifter som hamnade i reg-beviset?
235 40 18....

Svensksålda bilar, åker dom på regbesiktning? Jag har för mig att dom bara åker från fabriken till försäljare, och sen vidare ut till kund för att brukas på vägen? Att försäljaren skulle ha hand om reggningen?

Antar att min teori spricker gällande att din bil hade 205 60 15" just vid tillfället när den regbesiktades om ingen regbesiktning blivit utförd, men vad vet jag. Kan bara spekulera.

Senast redigerat av Glesmark (8 november 2014)

lada_power
8 november 2014 · 87 Inlägg

165/65R15, finns några alternativ, kanske inte de bästa vinterdäcken, annors en bra sida att handla ifrån smile

http://camskill.co.uk/m95b0s1620p0/Wint … _165_65R15

it_mutt Avstängd
8 november 2014 · 10 388 Inlägg

Glesmark skrev:
Okej, då har jag en teori som lyder enligt följande.
En sportbil jag har är importerad, standarddäcken på den är 16", men i Tyskland tyckte ägaren att 18" va snyggare, efter köpet väl hemma i Sverige vid registreringen så skrev bilprovningen av uppgifterna på dom aktuella däcken som satt på bilen vid registreringstillfället, och gissa vilka uppgifter som hamnade i reg-beviset?
235 40 18....

Svensksålda bilar, åker dom på regbesiktning? Jag har för mig att dom bara åker från fabriken till försäljare, och sen vidare ut till kund för att brukas på vägen? Att försäljaren skulle ha hand om reggningen?

Antar att min teori spricker gällande att din bil hade 205 60 15" just vid tillfället när den regbesiktades om ingen regbesiktning blivit utförd, men vad vet jag. Kan bara spekulera.

Ptja, jag vet inte varför min (och en del andra) har just 205/60-15 i papperna. Funderade på om det hade med utrustningspaketen att göra, men det verkar inte heller vara där skillnaden ligger. Lika breda däck som min A6:a ska ha, och bredare än A4:an (195 på den).

Men poängen var dock bara att det inte alltid är optimalt vad bilen "ska ha". Vad instruktionsboken säger, som du var inne på tidigare, har jag faktiskt inte koll på.

Nåja, nog OT från mig iaf smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 november 2014 · 13 773 Inlägg

it_mutt skrev:

Glesmark skrev:
För att förtydliga, vad som duger står i din instruktionsbok.
Regbeviset kan ljuga om det är en importerad bil.

Ptja, det finns ju även svensksålda bilar som envisas med att gå mot strömmen. Som sagt, min A3 har enligt regbeviset 205/60-15 som standard (svensksåld). Det är dock inget som är unikt för just min.

Standard för en A3 är enligt Audi (som vi i detta fall nog kan antas veta vad de pratar om) 195/16-15

Arosan har 195/45-15 orginal  men kör 185/35-17 sommar och 155/65-14 på vintern ingen höjdare med lätta bilar och breda hjul...

Senast redigerat av Growe (8 november 2014)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang