Koppla förbi Reostat Volvo 745

Samuel3
6 november 2014 · 360 Inlägg

Hej! Med reservation för inkorrekt rubrik och felplacerad tråd!

Har satt i blå dioder till strömbrytarna och värmereglaget och dioderna lyser inte. Om man slår av och på parkeringsljuset så blinkar en diod till (svagt!) men inget mer. Jag fick för mig att lyfta ur instrumenthuset och då när jag lossade på en kontakt så lyste alla 3 lampor upp! Alltså, när jag sätter kontakten lite snett emot så lyser det, men när jag sätter dit kontakten helt så lyser inget alls. Det verkar som att när någon av de 8 stiften på kontakten får kontakt så fungerar det, men inte när alla stift får kontakt.

Hoppas jag har gjort mig själv förstådd!
________________

Edit (7/11-2014)

Jag skruvade bort reostaten. Där har någon varit och kopplat samman två kontakter. Det går tre kontakter från reostaten. Jag vill ta bort och koppla förbi reostaten. Är det någon som vet hur man gör?

Volvo 745 GL -87

_______________

Edit (11/11-14)

I helgen tog jag bort reostaten och kopplade ihop som man skulle enligt en liknande tråd här på garaget. För närvarande lyser inga lampor, varken i instrumenthuset, srtömbrytare eller värmereglage. På torsdag så åker jag till skroten och kollar efter en reostat m.m.

_______________

Edit (15/11-14)

Idag lyfte jag åter igen ur instrumenthuset, jag såg då att en krets var bruten så jag tänkte på något sätt löda men det gick inte så bra. Fick improvisera med limpistolen och en bit tunn kabel och satte dit instrumenthuset igen. Inget lyste, däremot tror jag att det blev en kortis....  neutral

Nu vet jag verkligen inte vad jag kan göra! Instrumenthuset lyste innan jag började leta det ursprungliga felet.
HJÄLP

_______________

Edit (22/11-14)

Nu löste jag det smile Efter två isärplockningar av instrumenthuset och en förbikkoppling. 

http://i.imgur.com/NRvQdDy.jpg

http://i.imgur.com/8oXFjLy.jpg
Dessa lampor är blåa, men de gröna färgfiltren gör att dom inte lyser blått. Har suttit i extraljus förut. en av dom är en vanlig instrumentlampa, ofärgad.

Om du har problem att få det att fungera så hör av dig i meddelande, jag har inspekterat grejerna noga så något kan jag bidra med! smile

Senast redigerat av Samuel3 (22 november 2014)

Samuel3
15 november 2014 · 360 Inlägg

Hjälp

Mack Forum- och sitemoderator
15 november 2014 · 26 136 Inlägg

Byt instrumenthus..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Samuel3
16 november 2014 · 360 Inlägg

Mack skrev:
Byt instrumenthus..?

Har varit på en annons och frågat, han ville ha 300. Jag avvaktar med detta tills jag kommer på något bättre. roll

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang