Sugtrimmad B230F som inte går helt hundra.

Fredde_244
20 november 2014 · 16 Inlägg

Har en trimmad B230F som beter sig lite små konstigt.

Det som är gjort med motorn är:
Blocket ska vara enligt förra ägaren nyrenoverat med nya lager och kolvringar.
405 topp som är portad och planad runt 2-2,5mm av Junkworx.
46/38 ventiler med dubbla ventilfjädrar.
Junkworx 2-3 kamaxel.
Omsvetsat 16V insug med 3" spjäll och hemmabyggd 3" lmm.
Hemmabyggd fuelrail med bränsletrycksregulator.
Lättat svänghjul.

När jag köpte motorn så tog jag isär toppen och slipade in ventiler, riktplana toppen och bytade alla packningar så det vet jag är ok.
Motorn har jag satt i en volvo 940 Polar -96 så det är elsystem LH-2.4 i den.

När jag startar upp motorn så går han ojämnt och har dålig respons vid låga varv men vid högre varv tycker jag det låter som den går jämnt,
Gnista finns på alla cylindrar samt har jag kollat spridarnas flöde och det ser bra ut.
Har mätt kompressionen i cylindrarna och alla visar bra.

Har ni tips och råd ni kan dela med er av är jag jätte tacksam! smile

hej
Thedawe
21 november 2014 ·

säker på att luftmassemätaren fungerar som den ska?
vass kam kan även ge lite halvtaskig tomgång, vad har den för värden?
med en vass kam som öppnar mer och längre får du dålig dynamisk kompression, kan behövas tidigare tändning för att gå bra, men då måste du ha mindre utslag på förställningen också.

Edit: såg din andra tråd nu, har du hittat nåt?

Senast redigerat av Thedawe (21 november 2014)

Fredde_244
21 november 2014 · 16 Inlägg

nja jag funderar också på om det kan vara luftmassemätaren som spökar. jag vet tyvärr inget om kammen mer än vad för mått man ska ställa in den med.
kollade med tändningslampa och då visade den runt 20 grader för tidigt, men jag vet varken vad den ska stå på och hur man ställer tändningen på lh-2.4 systemet hmm

hej
amazonsimme
21 november 2014 · 303 Inlägg

"hemmabyggd 3" lmm"  ->  Vilka spridare till detta då?  något annat chip till bränsle och/eller tändning?

Tändningen på LH 2.4 sköter tänddatorn (alt;chippet) helt beroende på temperatur, varvtal, samt hur mycket gas man har, och givaren sitter så den läser på svänghjulet. mao skulle svänghjulet sitta fel hade bilen inte startat.

Fredde_244
21 november 2014 · 16 Inlägg

jag har originalspridare till detta, känns som den får tillräckligt med bränsle då det sotar en hel del när den är igång och att oljan luktar bensin, men jag kan ha fel yikes, va stora spridare ska man ha tro?. nej jag har inte gjort nått med boxarna ännu, tanken är att jag ska chippa dem.

Men det kan inte vara nått fel på svänhjulsgivaren för då hade väl inte bilen ens startat?

hej
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
21 november 2014 · 2 252 Inlägg

De blir ju heeelt fel om du har en ombyggd lmm till standard spridare.., du måste öka storlek på spridarna med samma procent som du ökare arean på lmm...
häng dit original lmm på original spridare och så köper du bränsle o tändnings chip t.ex från folkraceshop...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Xuri One Man Clan
21 november 2014 · 4 287 Inlägg

hmm, har inte en 940 polar 2 liters turbospis från början ?  börja med å byta ut tändchip,bränslechip osv..-

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Fredde_244
22 november 2014 · 16 Inlägg

okej, men om man får tag på 16v spridare då?, eftersom dom ibland hade 3" lmm så borde väl spridarna vara lite större och i och med det stämma bättre ihop med den mängd luft som trycks in nu?

ja det stämmer att det satt en 2.0 turbomaskin i innan, men jag har bytt ut boxarna till vanliga gl boxar så det ska stämma tror jag.

Kanske måste chippa boxarna då för att det ska kunna fungera bättre?

hej
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang