Kvalitetsindex bilmärken. Har jag bara inbillat mig nåt?

Evildan
23 november 2014 ·

_Blue_Speed_ skrev:

Evildan skrev:

ekelund88 skrev:

hur många m45/46/47 lådor och bakaxlar kör man inte sönder på 2/7/9 serien ! ofantligt många :p

snackar vi nånstans 50% felfrekvens men inte alls lika dyrt

Dessa "20-30 åringar" räknas inte med i någon statistik då dom inte lämnas in på garantiärende som de moderna bilarna medverkande i undersökningarna eller i regel ens på verkstäder utan fixas i något grotthål till vedboverkstad av någon halvdan hempulare eller körs till skroten efter raset inträffat alternativt parkeras bakom logen för "reparation senare" som oftast uteblir.

Dom behövde nog knappast lämnas in på allt för många garantiärenden eller åka skytteltrafik till verkstäderna som bilarna idag verkar göra.

Nu vet jag inte om jag skall anmäla till admin/moderator att bluespeeds konto blivit kapat.
Ingen frisk människa är väl så minnessvag att denne vill promenera ned den stigen igen efter att ha blivit massivt överbevisad från flertalet håll med statistik gällande tillförlitligheten på dessa äldre bilar kontra modernare i en annan tråd.
Det ämnet kommer jag inte att diskutera igen.

Mervolic Yawn...
23 november 2014 · 3 151 Inlägg

Förr i tiden lagade man bilar med vad man hade hemma, nu för tiden är alla så gnälliga med serviceböcker och märkesverkstäder att man inte kan göra någonting själv... roll

dawwe ...has left the building...
23 november 2014 · 4 474 Inlägg

Mja...Gällande S85B50 (ni får googla....) så är den ett "mästerverk", minns inte hur många gånger den vann priset för "världens bästa motor" i sin klass, men jag har för mig det var iaf två gånger...O självklart så går en motor sönder, speciellt när ägarna envisas med att ignorera eventuella varningar om låg oljenivå och/eller annan motsvarande varning. Mekaniskt är det sällan dessa motorer strular, men det skall tilläggas att de verkar vara rätt pigga på att slita på vevlagrena, finns en hel del trådar i ett märkesspecifikt forum. Sen skall man komma ihåg att det är skillnad på märken o märken, köper man en bil för säg 1 mille så har man "lite" högre förväntningar än på en bil köpt för 300', man tycker nog att lite "gnirk" från instrumentpanelen är fan inte OK, medans man tycker "Ja det skall vara så" på bilen för 300'....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
xXSammy
23 november 2014 · 6 572 Inlägg

dawwe skrev:
Sen skall man komma ihåg att det är skillnad på märken o märken, köper man en bil för säg 1 mille så har man "lite" högre förväntningar än på en bil köpt för 300', man tycker nog att lite "gnirk" från instrumentpanelen är fan inte OK, medans man tycker "Ja det skall vara så" på bilen för 300'....

Priset glöms fortare än kvalitén .. smile

De/Dem
Bierstube
23 november 2014 · 616 Inlägg

Mervolic skrev:
Förr i tiden lagade man bilar med vad man hade hemma, nu för tiden är alla så gnälliga med serviceböcker och märkesverkstäder att man inte kan göra någonting själv... roll

Det beror nog inte bara på att folk blivit gnälligare och mindre händiga... Bilarna har blivit betydligt mer avancerade och tillverkarna ser säkert ett egenvärde i att göra bilarna nästan omöjliga att reparera utanför märkesverkstäderna.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 november 2014 · 13 744 Inlägg

Mervolic skrev:
Förr i tiden lagade man bilar med vad man hade hemma, nu för tiden är alla så gnälliga med serviceböcker och märkesverkstäder att man inte kan göra någonting själv... roll

problemet är värre än så..märkesverkstäderna klarar det inte heller..dom är rena reservdelsbytare. dom kan inte tänka själva och  ber man dom byta vevlager på en verkstad idag så tittar dom på dig som du vorre helt dum i huvudet.

men det är väll mest att allt är så jävla urspårat..
en ny bil oavsätt märke kommer aldrig ha samma kvalite som dom hade förr.
men det är medvetet från biltillverkarna idag kan dom hållfastighetsberäkna jävligt bra så dom räknar med att bilen ska gå sönder efter ett antal mil.
ibland slår det fel och dom pajar för tidigt.
men normalt sätt så går dom sönder för att biltillverkarna ska tjäna maximalt med pengar.
dom vet också att det inte finns någon som åker in med en 10-15år gammal bil till märkesverkstad om det verkligen inte behövs.

så då tillverkar man elektronik som kostar hutlösa pengar att laga som garanterat är döda inom 10år
då är delarna dyrare än vad bilen är värld.
nu har dom fått lite skit från dom som bestämmer här i världen. så dom fått släppa lite på reservdelar och olika system för att kunna använda beg delar osv.  men det var garanterat inte planen.   och detta kvittar vilket märke det handlar om.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
xXSammy
23 november 2014 · 6 572 Inlägg

Growe skrev:
ber man dom byta vevlager på en verkstad idag så tittar dom på dig som du vorre helt dum i huvudet.

Hänger väl lite på vilken motor det är. Ford Duratech motorer är ett kanon exempel för detta då den inte har lösa lager utan de är svarvade i blocket. Det ska gå att byta vevlager på V6an men rikttiden Ford har satt för detta är 8h, med motorn utanför bilen.

De/Dem
Rquired Allmänt envis
23 november 2014 · 12 512 Inlägg

Evildan skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Evildan skrev:
Dessa "20-30 åringar" räknas inte med i någon statistik då dom inte lämnas in på garantiärende som de moderna bilarna medverkande i undersökningarna eller i regel ens på verkstäder utan fixas i något grotthål till vedboverkstad av någon halvdan hempulare eller körs till skroten efter raset inträffat alternativt parkeras bakom logen för "reparation senare" som oftast uteblir.

Dom behövde nog knappast lämnas in på allt för många garantiärenden eller åka skytteltrafik till verkstäderna som bilarna idag verkar göra.

Nu vet jag inte om jag skall anmäla till admin/moderator att bluespeeds konto blivit kapat.
Ingen frisk människa är väl så minnessvag att denne vill promenera ned den stigen igen efter att ha blivit massivt överbevisad från flertalet håll med statistik gällande tillförlitligheten på dessa äldre bilar kontra modernare i en annan tråd.
Det ämnet kommer jag inte att diskutera igen.

Jag tror att du har fel. En bekräftelse bör vara på väg från norr och argument från personer som inte ens kan stava* till den lära de pratar om har redan anlänt, forumet kommer snart att vara i sitt esse.

*hållfastighetsberäkna

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
23 november 2014 · 1 128 Inlägg

Evildan skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Evildan skrev:
Dessa "20-30 åringar" räknas inte med i någon statistik då dom inte lämnas in på garantiärende som de moderna bilarna medverkande i undersökningarna eller i regel ens på verkstäder utan fixas i något grotthål till vedboverkstad av någon halvdan hempulare eller körs till skroten efter raset inträffat alternativt parkeras bakom logen för "reparation senare" som oftast uteblir.

Dom behövde nog knappast lämnas in på allt för många garantiärenden eller åka skytteltrafik till verkstäderna som bilarna idag verkar göra.

Nu vet jag inte om jag skall anmäla till admin/moderator att bluespeeds konto blivit kapat.
Ingen frisk människa är väl så minnessvag att denne vill promenera ned den stigen igen efter att ha blivit massivt överbevisad från flertalet håll med statistik gällande tillförlitligheten på dessa äldre bilar kontra modernare i en annan tråd.
Det ämnet kommer jag inte att diskutera igen.

Återigen. Det finns inte en chans i hvetet att en bil av modellår 2014 kommer upp i lika hög ålder och miltal med samma behandling som en vanlig gammal Volvo får utstå.  Aja, du får väl fortsätta bygga hela din värld på "statistik" om du vill det så.

Vem försöker du lura?

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (23 november 2014)

Nöjeskör närproducerat
dawwe ...has left the building...
23 november 2014 · 4 474 Inlägg

Nej så klart, delikatare mekanik kräver lite mer underhåll. Men får en "modern" bil ungefär den service den föreskrivs så håller den riktigt bra o länge. Exempel BMW 530D rullade i 1100000 mil med helt oöppnad motor, givetvis servad som den skall. Vad tog död på bilen? En krock! O glöm inte, när de gamla Volvo du tänker på idag var nya så sas det (förmodligen!) att "De här nya elektronikspäckade 240 kommer aldrig hålla lika bra/länge som en gammal hederlig Amazon". Tiden lär utvisa hur fel du hade...

O kom ihåg att bilarna blir mer o mer komplicerade med allehanda "häftiga" grejer (ABS,Airbags,Antisladd osv osv), det finns 100 saker MER som kan gå sönder, o när/om vissa av dessa saker går sönder (säg Airbag vajsing) så går bilen inte igenom besiktningen o kommer således kanske att skrotas pga att repkostnaden vida överstiger bilens värde. Några såna här bekymmer fanns det aldrig med gamla bilar, det var mer handfasta fel: växellådan funkar inte, bakaxeln har skurit, motorn går inte osv... Så skall vi jämföra på lika villkor så får vi använda den minsta gemensamma nämnaren,dvs skala av den moderna bilen till Volvons nivå (ingen ABS,Airbag osv). Först då blir jämförelsen någorlunda likvärdig, om man ser till den mekaniska bitens pålitlighet, för det är uppenbarligen den du tänker på i första hand...O till sist: Du kan förmodligen ta valfri västerländsk bil årsmodell 2014 o om 20 år jämföra hur mycket rost mm den har jämfört med vad en 20 år gammal Volvo hade vid samma tidpunkt, den ronden kommer Volvo vinna på teknisk K.O, dvs ljusår mer med rost...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
xXSammy
24 november 2014 · 6 572 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
Återigen. Det finns inte en chans i hvetet att en bil av modellår 2014 kommer upp i lika hög ålder och miltal med samma behandling som en vanlig gammal Volvo får utstå.

Varför ska vi strunta i service, varva järnet ur motorn kall för att få värme och allmänt behandla bilen som skit?

Bilen och dess skick speglar ägaren, ser bara ut som en stökande ohygieniskt person (Tolkar med inlägget att vi inte ska tvätta bilen heller för majoriteten av svenska befolkningen inte vaxar, polerar etc. Utan kör igenom en Statoil tvätt).

De/Dem
matteeee Ingen himmel är så blå som min
24 november 2014 · 2 972 Inlägg

Att ett (kina-)bilmärke inte är med på en lista över sämsta bilarna betyder ju såklart inte att de därmed är bäst.
Men nog är det så att de populära "högstatus-märkena" inte automatiskt tillverkar bättre bilar.

Jag var på en föreläsning/utbildning inom sälj. I början av 90-talet var det bara ett jeans-märke som "gällde" - Levi´s.
Några år in så kom ett nytt märke och slog sig in, Diesel (någon som minns?). Vet ni hur de gjorde? De använde exakt samma strategi som Red Bull gör för att sälja sina drycker.
Se till att vara DYRAST! Inte bäst, snyggast, godast, hållbarast, miljövänligast eller något annat vettigt. Bara dyrast. Människan är så dum, statusjagande och lättlurad att vi tror det är bättre för att det kostar mer. Eller så vill vi bara skryta och visa vad vi har råd till.

Så, Diesel började sälja massor av jeans med sjuka marginaler. De höll inte bättre än valfria budget-jeans från typ HM. De var bara dyrare.
Red Bull säljer massor av läsk med (dålig) reklam i överflöd, och en del sponsring av "tuffa" grejer.

Så hur stor skillnad är det då på en Volvo V70 och en Ford Mondeo (samma chassi) eller en Audi och en Skoda (MÅNGA delar som är samma), eller en Lexus och en Toyota (mycket är samma bil i annan form). Vi betalar massor för märke och status - för att grannen ska bli avundsjuk.

Simple as that.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Evildan
24 november 2014 ·

_Blue_Speed_ skrev:

Evildan skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Dom behövde nog knappast lämnas in på allt för många garantiärenden eller åka skytteltrafik till verkstäderna som bilarna idag verkar göra.

Nu vet jag inte om jag skall anmäla till admin/moderator att bluespeeds konto blivit kapat.
Ingen frisk människa är väl så minnessvag att denne vill promenera ned den stigen igen efter att ha blivit massivt överbevisad från flertalet håll med statistik gällande tillförlitligheten på dessa äldre bilar kontra modernare i en annan tråd.
Det ämnet kommer jag inte att diskutera igen.

Återigen. Det finns inte en chans i hvetet att en bil av modellår 2014 kommer upp i lika hög ålder och miltal med samma behandling som en vanlig gammal Volvo får utstå.  Aja, du får väl fortsätta bygga hela din värld på "statistik" om du vill det så.

Vem försöker du lura?

Nej då, jag försöker inte lura någon, jag tänker inte diskutera det igen så enkelt är det.

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
24 november 2014 · 1 128 Inlägg

dawwe skrev:
Nej så klart, delikatare mekanik kräver lite mer underhåll. Men får en "modern" bil ungefär den service den föreskrivs så håller den riktigt bra o länge. Exempel BMW 530D rullade i 1100000 mil med helt oöppnad motor, givetvis servad som den skall. Vad tog död på bilen? En krock! O glöm inte, när de gamla Volvo du tänker på idag var nya så sas det (förmodligen!) att "De här nya elektronikspäckade 240 kommer aldrig hålla lika bra/länge som en gammal hederlig Amazon". Tiden lär utvisa hur fel du hade...

O kom ihåg att bilarna blir mer o mer komplicerade med allehanda "häftiga" grejer (ABS,Airbags,Antisladd osv osv), det finns 100 saker MER som kan gå sönder, o när/om vissa av dessa saker går sönder (säg Airbag vajsing) så går bilen inte igenom besiktningen o kommer således kanske att skrotas pga att repkostnaden vida överstiger bilens värde. Några såna här bekymmer fanns det aldrig med gamla bilar, det var mer handfasta fel: växellådan funkar inte, bakaxeln har skurit, motorn går inte osv... Så skall vi jämföra på lika villkor så får vi använda den minsta gemensamma nämnaren,dvs skala av den moderna bilen till Volvons nivå (ingen ABS,Airbag osv). Först då blir jämförelsen någorlunda likvärdig, om man ser till den mekaniska bitens pålitlighet, för det är uppenbarligen den du tänker på i första hand...O till sist: Du kan förmodligen ta valfri västerländsk bil årsmodell 2014 o om 20 år jämföra hur mycket rost mm den har jämfört med vad en 20 år gammal Volvo hade vid samma tidpunkt, den ronden kommer Volvo vinna på teknisk K.O, dvs ljusår mer med rost...

Ju mer komplicerade och elektroniska bilarna blir desto mer är det som kan gå sönder, ingen raketforskning direkt. Om vi tar det maskinella som är det roliga så kan vi ställa oss frågan: Hur många bensinmotorer från 2014 kommer med lätthet gå längre än en Volvo rödblockare?

Till sist kan vi se att moderna bilar inte kommer att ha rostat nånting efter 20 år: http://www.vibilagare.se/bloggar/biltes … er-plasten

Visste du även att V70II 2008- har sämre rostskydd än V70N 2000-2008?


Malheus skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Återigen. Det finns inte en chans i hvetet att en bil av modellår 2014 kommer upp i lika hög ålder och miltal med samma behandling som en vanlig gammal Volvo får utstå.

Varför ska vi strunta i service, varva järnet ur motorn kall för att få värme och allmänt behandla bilen som skit?

Bilen och dess skick speglar ägaren, ser bara ut som en stökande ohygieniskt person (Tolkar med inlägget att vi inte ska tvätta bilen heller för majoriteten av svenska befolkningen inte vaxar, polerar etc. Utan kör igenom en Statoil tvätt).

Missförstår du mig med flit? Ingen har väl sagt att man ska behandla bilarna som skit?

Jag förenklar det hela så att alla ska förstå: Kör en bil från 2014 i 22 år och 45 tusen mil(vi låtsas att den når det miltalet). Sedan tar vi en 940 från -92 som gått 45 tusen. Båda bilarna körs med samma körsätt såklart. Vilken bil kommer att ha besökt verkstaden flest gånger under dessa 22 år och 45 tusen mil?

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (24 november 2014)

Nöjeskör närproducerat
klubbfors
24 november 2014 · 135 Inlägg

Det känns helt klart som att i all hysteri om lägre förbrukning, i kombination med en ständigt ökad effekt, så görs motorerna ofrivilligt sämre.

Var ett reportage i tidningen om stans Volkswagen-ambulanser,- de var alltså tvungen att göra sig av med bilarna för att motorerna rasade?! Och jag tror att ambulanserna är rätt välservade.
Hört flera taxigubbar som åkt på att få byta ut deras D5or efter sisådär 20k mil.
Pappas s40 1,6 från 2005 med 30000 mil, i princip servad var 2000e mil med alla filter och liknande, hade nu efter 1500 mil förbränt 2,5 LITER olja.

S40n måste repas konstant, jämfört med våra äldre bilar som bara går och går.

dawwe ...has left the building...
24 november 2014 · 4 474 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
Jag förenklar det hela så att alla ska förstå: Kör en bil från 2014 i 22 år och 45 tusen mil(vi låtsas att den når det miltalet). Sedan tar vi en 940 från -92 som gått 45 tusen. Båda bilarna körs med samma körsätt såklart. Vilken bil kommer att ha besökt verkstaden flest gånger under dessa 22 år och 45 tusen mil?

940 för den har betydligt kortare service intervall än en bil från 2014.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
24 november 2014 · 1 128 Inlägg

dawwe skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Jag förenklar det hela så att alla ska förstå: Kör en bil från 2014 i 22 år och 45 tusen mil(vi låtsas att den når det miltalet). Sedan tar vi en 940 från -92 som gått 45 tusen. Båda bilarna körs med samma körsätt såklart. Vilken bil kommer att ha besökt verkstaden flest gånger under dessa 22 år och 45 tusen mil?

940 för den har betydligt kortare service intervall än en bil från 2014.

Rolig du är. Om det mot förmodan är någon fler som feltolkar frågan lika fel som "dawwe" så är det självklart reparationer och inte vanliga servicar som menas.

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (24 november 2014)

Nöjeskör närproducerat
dawwe ...has left the building...
24 november 2014 · 4 474 Inlägg

Nej inte rolig alls. Svaret du fick är sanningen. 45000mil med service var 3000 mil (normalt intervall på en bil från 2014) ger 15 garanterade verkstadsbesök. En 940 från 92 har ett intervall på 1500 mil, dvs 30 garanterade besök. Den har även tätare intervall på kamremsbyten än en modern bil osv. Nej jag är ganska övertygad om att 940:n vinner detta, dvs den kommer ha varit på verkstad fler gånger. Sen om det skall vara rättvist så skall ju båda bilarna lämnas in på verkstad för "minsta lilla fel", inget får lagas på egen hand. I praktiken en omöjlig jämförelse.
Volvo 940 är INTE världens bästa bil, hur mycket du än önskar att den vore det...Sorry.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
24 november 2014 · 1 128 Inlägg

Förresten "dawwe". Du hade inget svar på min fråga jag ställde till dig?
"Hur många bensinmotorer från 2014 kommer med lätthet gå längre än en Volvo rödblockare?"

Nöjeskör närproducerat
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
24 november 2014 · 1 128 Inlägg

dawwe skrev:
Nej inte rolig alls. Svaret du fick är sanningen. 45000mil med service var 3000 mil (normalt intervall på en bil från 2014) ger 15 garanterade verkstadsbesök. En 940 från 92 har ett intervall på 1500 mil, dvs 30 garanterade besök. Den har även tätare intervall på kamremsbyten än en modern bil osv. Nej jag är ganska övertygad om att 940:n vinner detta, dvs den kommer ha varit på verkstad fler gånger. Sen om det skall vara rättvist så skall ju båda bilarna lämnas in på verkstad för "minsta lilla fel", inget får lagas på egen hand. I praktiken en omöjlig jämförelse.
Volvo 940 är INTE världens bästa bil, hur mycket du än önskar att den vore det...Sorry.

lol Vilka personer det finns...

Nöjeskör närproducerat
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang