Volvo 940 ltt död efter första turen med nya wastegaten?

mr_carle
24 november 2014 · 35 Inlägg

Hej, jag har en 940 ltt som jag igår bytte tryckklocka på.

Efter att ha kört ca 1 mil med den så började det ryka ifrån motor och lukta lite konstigt. (svårt att förklara lukten..)
Lambdalampan började även lysa.

Efter att låtit motorn varit avstängt i några min så startade jag den för att köra den hem(vart som tur var ca 20 meter) då lät det lite konstigt under bilen på låga varv.

När jag sen 3 timmar senare testade att starta bilen igen så startade den inte alls?

wastegaten råkade bli inställt på för mycket ladd, ca 1,2, men har inte laddat över 0,8 med den så kört försiktigt igår för att visste att den var inställt på för mycket.

Är det någon som vet vad som kan ha hänt?

PS. Jag har inte bytt chip eller något utan det enda i prestanda väg är wastegaten.

Jag bytte även rotor och fördelarlock igår men antar att det inte har med det att göra??


Mvh
Carle

turbodeath
24 november 2014 · 2 452 Inlägg

du kan lika gärna spikat sönder motorn om den var inställd på 1,2 bar...man byter ju inte bara wastegate för man skall ju även ha chip som kompenserar bränsle med....ta ett komp på bilen o se vad värdena blir nu...

döden kommer tillbaka
mr_carle
24 november 2014 · 35 Inlägg

Pratade med firman som sålde wastegaten och dom sa att det vanligaste är att man bara byter wastegate och inget mer, jag ska beställa chip var min tankte idag faktiskt. men avvaktar nu tills jag kommit i bukt med problemet!

burnin_rubber
24 november 2014 · 220 Inlägg

Då har den firman vilselett dig något vansinnigt min vän.
Man börjar ALLTID med chip sedan wastegateklocka....ALDRIG tvärtom.
Du måste ha bränslet med dig redan från start för att inte få motorskador...
Har du kört med 1,2 bar i bilen så kan jag lova dig att du haft spikningar..
0,6 tror jag väl är max utan att stoppa i chip..

Ta ett komp prov så ser du snabbt hur motorn mår.

mr_carle
24 november 2014 · 35 Inlägg

burnin_rubber skrev:
Då har den firman vilselett dig något vansinnigt min vän.
Man börjar ALLTID med chip sedan wastegateklocka....ALDRIG tvärtom.
Du måste ha bränslet med dig redan från start för att inte få motorskador...
Har du kört med 1,2 bar i bilen så kan jag lova dig att du haft spikningar..
0,6 tror jag väl är max utan att stoppa i chip..

Ta ett komp prov så ser du snabbt hur motorn mår.

Jag får ringa han som jag köpte det av....
Jag fick spikning en gång bara för att jag testade och se hur mycket den laddade, men efter det så lät jag Den inte gå över 0.8 (ställde in mätaren på varning om den skulle gå över)

Får göra ett komp prov. är det någon som sitter inne på rätt värden så jag vet vad jag kan jämföra med?

Mvh

turbodeath
24 november 2014 · 2 452 Inlägg

0,6 är max utan o stoppa i chip....man börjar alltid med chip o sen sätter man dit den nya wastegaten o inte tvärtom...kan garantera att motorn har spikat då rejält...så då har den firman sagt fel till dig.

döden kommer tillbaka
tobbeh78 !
24 november 2014 · 543 Inlägg

Du hade givetvis ingen bredbandslambda i bilen så du såg blandningen?
som föregående talar så måste man se till att man har koll på soppan innan man börjar ställa på laddtrycket.

Trött och bitter?? javisst!
mr_carle
24 november 2014 · 35 Inlägg

turbodeath skrev:
0,6 är max utan o stoppa i chip....man börjar alltid med chip o sen sätter man dit den nya wastegaten o inte tvärtom...kan garantera att motorn har spikat då rejält...så då har den firman sagt fel till dig.

Och när du säger att den har spikat rejält, menar du att den har skurit då eller?

Vad kan jag göra för att få liv i den igen då?

tobbeh78 !
24 november 2014 · 543 Inlägg

Google is your friend...

Hittade detta på nätet från något annat forum som avhandlat liknande saker..


Spikningar är det skadligaste förbrännings fenomen som kan ske i förbränningsutrymmet. Namnet kommer ifrån det ljud som avges från självantändningen av en mängd bränsle, luft och kvarvarande gaser som sker framför flamfronten. Allt eftersom flamman färdas genom förbränningsutrymmet så höjs tryck, temperatur och densitet på den oförbrända gasblandningen framför flamfronten. En del av gasblandningen genomgår en kemisk reaktion och produkten av dessa reaktioner kan sen självantändas, spontant och snabbt avger produkten mycket eller all sin kemiska energi, 5-25 gånger snabbare än vid normal förbränning. Detta orsakar högfrekventa tryckpulser i cylindern som hörs som metallsikt knackande. Om flamfronten hinner konsumera/förbränna gasblandningen innan den kemiska reaktionen sker så uteblir spikningarna.

Konsekvenserna av spikningar, det är väl att det förbränner före övredödläge (eller vad det nu heter) så att det blir ett mottryck neråt mot kolven då den fösöker komma upp och det leder till att det kan skada kolven. oftast längs med kanterna och kolvringarna men ochså slå gropar t.o.m. hål i kolvens topp

Senast redigerat av tobbeh78 (24 november 2014)

Trött och bitter?? javisst!
mr_carle
24 november 2014 · 35 Inlägg

tobbeh78 skrev:
Google is your friend...

Hittade detta på nätet från något annat forum som avhandlat liknande saker..


Spikningar är det skadligaste förbrännings fenomen som kan ske i förbränningsutrymmet. Namnet kommer ifrån det ljud som avges från självantändningen av en mängd bränsle, luft och kvarvarande gaser som sker framför flamfronten. Allt eftersom flamman färdas genom förbränningsutrymmet så höjs tryck, temperatur och densitet på den oförbrända gasblandningen framför flamfronten. En del av gasblandningen genomgår en kemisk reaktion och produkten av dessa reaktioner kan sen självantändas, spontant och snabbt avger produkten mycket eller all sin kemiska energi, 5-25 gånger snabbare än vid normal förbränning. Detta orsakar högfrekventa tryckpulser i cylindern som hörs som metallsikt knackande. Om flamfronten hinner konsumera/förbränna gasblandningen innan den kemiska reaktionen sker så uteblir spikningarna.

Konsekvenserna av spikningar, det är väl att det förbränner före övredödläge (eller vad det nu heter) så att det blir ett mottryck neråt mot kolven då den fösöker komma upp och det leder till att det kan skada kolven. oftast längs med kanterna och kolvringarna men ochså slå gropar t.o.m. hål i kolvens topp

Sjukt..

Du verkar ju vara in the google zone, kan du få reda på vad ett bra kompvärde ska visa på en volvo 940 med ltt?

OM kompet visar bra värden. vad kan jag då göra för att få den att starta?

tobbeh78 !
24 november 2014 · 543 Inlägg

Hittar inget just nu vilket kompvärde en 940ltt ska ha, bör finnas någon volvofantast här som vet det.
Du kan ju göra ett komptest och se så du får ungefär lika värde på alla cylindrar.

Annars är forumet www.jagrullar.se bra när det gäller volvo.

Trött och bitter?? javisst!
turbodeath
24 november 2014 · 2 452 Inlägg

om jag inte minns helt fel så runt 8 i komp,har du lägre än det ja då är motorn säkert körd

döden kommer tillbaka
Elving_
24 november 2014 · 675 Inlägg

Lär er skillnaden på kompressionstryck och kompressionsförhållande...

Toyota Aristo V300 "10th Anniversary" (2002)
Volvo V90 (1998)
nixon89 klabbarpan
24 november 2014 · 3 041 Inlägg

Gör en mätning på varje cylinder och återkom med resultatet. Visst du kan byta wgn ja, då till en från en ftt för ökat ladd till o.6 bar utan chip.

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
tobbeh78 !
24 november 2014 · 543 Inlägg

Linkan_740 skrev:
Lär er skillnaden på kompressionstryck och kompressionsförhållande...

Om du vet så kan du ju beskriva vad skillnaden är, och inte bara vara en besserwi..... wink

Trött och bitter?? javisst!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
24 november 2014 · 3 730 Inlägg

10-12 bar bör va normalt. Givetvis lika på alla cyl

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Dupond och Dupont
24 november 2014 · 581 Inlägg

DiwraZ skrev:
10-12 bar bör va normalt. Givetvis lika på alla cyl

Är det inte lite lägre komp på turbomotor?

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
nixon89 klabbarpan
24 november 2014 · 3 041 Inlägg

Dupond skrev:

DiwraZ skrev:
10-12 bar bör va normalt. Givetvis lika på alla cyl

Är det inte lite lägre komp på turbomotor?

Lägre kompressionsförhållande ja smile

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
24 november 2014 · 3 730 Inlägg

Dupond skrev:

DiwraZ skrev:
10-12 bar bör va normalt. Givetvis lika på alla cyl

Är det inte lite lägre komp på turbomotor?

Det sägs så. Men jag har mätt upp 9,5-11,5 på olika turbomotorer. Men någon som har bibeln inom räckhåll får gärna rätta mig

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Elving_
25 november 2014 · 675 Inlägg

Vid ett komptest så mäter man hur tät motorn är vid sina takter. Alltså har kompressionsförhållandet inget med kompressionstrycket att göra. Man kan på så sätt se om någon cylinder är mindre tät. Att den är otät kan bero på flera saker, t.ex. Topplockspackning, otäta eller skeva ventiler/säten eller att ringlandet är kasst. På bilar som har stått som har något ojämt komptryck så kan man hälla i lite olja i cylindern så ringarna tätar som dom ska. Besserwisser? Nej, men väldigt många tro sig veta saker utan att ha läst på.

Kompressionsförhållandet på de flesta turbomaskiner från -90 talet är 8:5 

Kompressionstrycket ska ligga på (som nämnts tidare) på runt 10-12kg. Det får inte skilja mer än 10% mellan cylindrarna, då är det något som inte stämmer.

Volvo V90 (1998)
Toyota Aristo V300 "10th Anniversary" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang