Gas högtalare hjälp

roxuw
5 december 2014 · 56 Inlägg

Tjena!
Jag har precis kommit över ett par gas alpha 626 högtalare. 6.5 tum.
Hur ska jag/var ska jag sätta in dessa i en Saab 9-3 02?
http://www.brl.se/sv/artiklar/alpha626.html

firrefisken
5 december 2014 · 108 Inlägg

Du får nog vara lite mer specifik i din fråga. Vart i bilen ska de vara, i framdörrar, bakdörrar, anslutna till ett slutsteg eller kanske i hatthyllan?

För att byta ut en orginalhögtalare i en bil är det enklast att ta loss hela dörsidan, detta är inte så svårt som det låter. Någonstans på dörsidan sitter en eller två skruvar som du får hitta och skruva loss då jag inte vet var dessa siter på saab (på seat sitter det två skruvar inuti dörrhandtaget) sen sitter det små plastclips runt hela dörrsidan som du lättast lossar genom att sticka in något smalt som en bred platt skruvmejsel eller speciella clipslossningsverktyg. Sen när du lösgjort dörrsidan helt från clips och skruvar lyfter du den bara uppåt och sedan utåt så får du ut den i en rörelse.

Iaf, på dessa högtalare finns 3 pinnar som man kan koppla till, en gemensam minus, en gemensam plus för både diskant och bas och en separat för endast basen. Jag förmodar att du vill använda koaxialen som en koaxial, dvs använda både bas och diskant på den så då ansluter du till de två pinnarna som är längst ut på sidorna, där den gula "klumpen" är ansluten.

För övrigt, de högtalarna är sjukt bra för sitt pris!

Senast redigerat av firrefisken (5 december 2014)

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang