Hej. Har en caddy tdi -00 som ja skaffa för ett tag sedan som är förbaaaaaaaaanat rostig under. Lite i golvet, lite i balken, sparklådor osv Dålig sektionsvis ungefär Ska börja laga detta nu. Detta är typ en slit å släng bil, gått 30 000 hårda mil. Men startar å går å vill besikta denna (rosten är enda felet) Eftersom de inte står så högt i värde tänker ja inte lägga ner för mycket tid på den med rostlagningen. Så tänkte såhär
Kapar man fram plåtbitar över rosten å sen SKRUVAR fast plåten med självborrande sedan slipar ner lite av huvudet och lägger underredsmassa över så kan väl inte besiktningen klaga på det ?? I vanliga fall får man inte skruva vet ja. Men detta borde väl bli godkänt ??
Men om du vet att man inte får skruva, varför ska du göra det för?
En bekant som tog in en VW karmann ghia från utlandet som föregående ägaren hade lagat golvet på liknande sätt, och han fick lov att åtgärda det, minns dock inte om han fick körförbud eller "bara" en 2a på det.
Ja men får inte skruva men eftersom ja tar bort "skallen" så tar ja bort möjligheten att skruva bort skruven. En bekant popnita fast ett golv. Besiknings personalen skratta lite men blev godkänt.
Tycker detta borde blir samma sak? Eller har ja helt fel?
Golvplåt kunde man popnita förr utan att besiktningen klagade men balkar är det ingen bra idé att göra så med. Gubbarna kommer upptäcka det och bilens hållfasthet blir ju lidande vilket kan vara direkt farligt såklart.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
fast slipar du ner skallen så försvagar du skruven, inte så bra kanske. ta fram en svets istället.
tror inte besiktningen bryr sig om att du kan skruva bort plåten, har nog med hållfastheten att göra. en skruv kan gänga ur sig själv pga vibrationerna.