Saab vattnig olja

AMM
14 december 2014 · 56 Inlägg

Hej! Har en saab 2008 biopower och jag bytte olja och filter för ca 6 månader sedan. Bilen används Max 5 mil per månad och när jag idag kände på oljan på oljestickan så känns den vattnig. Den är ljusbrun. Hur får man bort vattnet ur oljan? Öppnade locket för att leta efter spår av kondens men fanns inget... Oljan kändes inte som ny olja, inte lika mkt "glid".

zzr94092
14 december 2014 · 4 378 Inlägg

genom att byta olja,kör du så lite så blir ju kondensen kvar...5 MIL I MÅNADEN? vad ska du ha bil för,kanske inte hör hit...men blir dyra mil..

AMM
14 december 2014 · 56 Inlägg

Under juni-sep körs den dagligen. Men övriga månader står den mest. Saab 9-3 sportkombi.

Måste jag byta olja? Då måste jag ju byta varje månad... Varifrån kommer vattnet då?

AMM
14 december 2014 · 56 Inlägg

För att vi vill ha fin bil wink

Och är ej hemma övriga månader pga jobb.

Är du säker på att det är vatten? Jag kan se till att köra långturer , försvinner det då?

simlar
14 december 2014 · 5 516 Inlägg

Förmodligen är det oförbränt bränsle som samlas i oljan, blir så om man bara kört kortkörningar.
Oljan måste upp i arbetstemp och hållas där ett tag för att det oförbrända bränslet vid kallstart ska ånga bort genom vevhusventilationen.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
AMM
14 december 2014 · 56 Inlägg

Ja för oljan luktar bensin...

Är detta farligt? Skadligt mot kamkedjan?

simlar
14 december 2014 · 5 516 Inlägg

AMM skrev:
Ja för oljan luktar bensin...

Är detta farligt? Skadligt mot kamkedjan?

Skadligt för hela motorn.

Oljan blir blaskig och smörjer sämre, oljefilmen blir tunnare och oljan kokar lättare = ökad risk att rasa motorn pga dålig eller till och med utebliven smörjning.

Finns även risk att det åldrar packboxar och o-ringar i förtid.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
AMM
14 december 2014 · 56 Inlägg

Kan man på något sätt bli av med vattnet genom avdunstning om man kör långa sträckor ?

dawwe ...has left the building...
14 december 2014 · 4 474 Inlägg

1: Fukt/vatten finns i oljan är inget ovanligt. Som det redan sagt så dunstar vattnet av om man kör längre sträckor. Har man vatten "på riktigt" i oljan pga nån defekt så brukar det i regel vara "grädde" i motorn, brukar allt som oftast synas på oljestickan och/eller oljepåfyllningslockets insida. Eftersom du har ogynnsam körprofil (bara korta sträckor) så har du två alternativ, ena är att köra en trip på 10-15 mil emellanåt, andra att byta olja oftare, tex två gånger per år, förslagsvis, juli och december, eller ännu hellre tre gånger, o då typ oktober,februari och juni. Du kan köpa kvalitetsolja för småpengar på nätet, oljan till ett oljebyte behöver inte kosta mer än 300 kr

2: Du blir av med bensin/liknande på samma sätt, dvs att köra längre sträckor så oljan håller sig kring sin optimala arbetstemperatur, vilket brukar vara kring 90-100 grader rent generellt.

Mest fukt i oljan får man vintertid, på sommaren är risken klart mindre att oljan blir fuktmättad pga ogynnsam körprofil. En modern olja känns blaskig men den skall inte stinka bensin.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
perzy Snål gnällspik
14 december 2014 · 402 Inlägg

Hur är kylvätskan i expansionskärlet? Klar fin röd vätska?

Volvo S80 2,9.
AMM
16 december 2014 · 56 Inlägg

Inga fördomar nu men jag är tjej och kan inget om bilar.. Mindre byta motorolja sad service kostar 1900kr så då är det billigare att bara köra 10 mil

Men om det är vatten i oljan nu, skadas inte kedjan och motor nu när jag kör? Ska köra 10 mil i helgen

Kylvattnet rött och klart.

Har castrol 5w-40 magnatec, kände på ny olja från dunken sen på oljan från Stickan och den från dunken var mer "hal" än oljan från Stickan.. Vad ska jag göra

zzr94092
16 december 2014 · 4 378 Inlägg

har du ingen bekant/kompis som kan byta oljan åt dig? Eller har du ingen mindre verkstad runt "hörnet" som kan byta åt dig,har du olja redan så kan det inte bli så dyrt,,,,men annars så är det nog ingen fara att köra i helgen

Meaganeowner
16 december 2014 · 2 250 Inlägg

Men hallå. Har bilen rullat 100 mil sen sista oliebytet och kanske stått stilla en längre tid innan du nu kollade oljestickan? Bra att kolla oljan, innan start, eller i vart fall varje gång du fyller bensin smile

Skulle tro att det som skett är att oljan och det som ev hamnat där (kondens o bensin) skiktat sig.
Längst ned lite vatten, sen mest olja och längst upp lite bensin.
När du sen drar upp stickan så vad hamnar sist på stickan? Jo, olja och lite ev bensin. Oljan var ju brun o fin på stickan, men kändes lite tunn, utspädd av det lilla längst upp på oljeytan i motorn (bensin mm).

Starta bilen och låt den gå 5 minuter på tomgång. Låt stå 5 minuter, så att olja hinner rinna ned från motorns alla utrymmen. Du kommer att se att oljan ser ut som du tänkt dig, ser normal ut.

Visst det är sant som övriga säger att det blir lite vatten o bensin i oljan! Lite mer bensin om man gör många kallstarter, därför att elektroniken känner av tempen på motorn och sprutat in mer bensin. Roade mig att kolla sonens C30. Datorn visade på 5 - 6 liter per mil, men bara under en kort tid.
Och med så mycket bensin smiter en del ned i oljetråget, förbi kovar - kolvringar.

Jag byter olja och oljefilter var 1000 mil på bensinare och 800 mil på dieselbilar. Men då går bilarna långt med mycket små problem. Senaste Passaten 59600 mil innan den ställdes av, fullt fungerar.

Moderna oljor består av mer än smörjande vätska. Bl a medel som förhindrar skumbildning och vattenabsorberande  tillsatser, som har till uppgift att fördela allt i oljan, för att garantera smörjegenskaperna. Likväl förekommer skiktning.

Nåväl, motorns oljepump hämtar olja nästan längst ned i oljetråget. Suger alltså inte upp vatten, och inte heller alltför bensinblandad olja (längst upp), som det kan bli om motorn får stå längre tid.
Startas motorn oftare så piskas oljan runt ordentligt och allt blandas till en väl smörjande emulsion, specifierad enligt producentens data.

Senast redigerat av Meaganeowner (16 december 2014)

AMM
16 december 2014 · 56 Inlägg

Bilen körs ca 800 mil per år, 600 av dom på sommaren... Ska hem i helgen och vara hemma 3 v så..

Men kamkedjan låter vid start. Vid servicen i somras lät den bra. Är det oljan som inte hunnit åka runt då bilen stått länge?  Kan bilen förstöras om man startar den efter den stått länge eftersom oljan inte åkt runt och allt är längst ner?

Meaganeowner
17 december 2014 · 2 250 Inlägg

Inte för att jag har så ny bil.

Men kan tänka mig att det tar en liten stund innan de hydrauliska lyftarna kommit igång, efter att oljan runnit ur dessa under ett längre uppehåll. Då slutar tickande efter en stund.
Sett på forumet att detta är normalt.

zzr94092
17 december 2014 · 4 378 Inlägg

är normalt ,oljan kan ju inte komma runt på ett ögonblink,till lyftare och kedjespännaren o alla lager.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang