Klonkande ljud framvagn vid gas samt nerväxling mm.

mrluzze
20 december 2014 · 26 Inlägg

Tjena, jag har en audi a3 1.8t - 00
Problemet är när jag gasar eller motorbromsar så kommer ett klonkande ljud från framvagnen, jag e väldigt säker på att de e nån bussning men vet inte riktigt vilken det är då de finns så många olika ....

Vet nån va den bussningen heter samt hur många de kan vara ??
Tackar på förhand !

Meaganeowner
20 december 2014 · 2 250 Inlägg

Eller en sliten knut. Fyra att välja på. Lyft upp bilen och känn efter på drivaxlarna genom att vrida dem fram o åter.

Ett annat tips är motorkuddar. Dra i handbromsen, lägg i 1:an och kör dragläge med kopplingen. Be någon kolla motorn. Om den lyfter mycket så är en kudde slut.

Henkix
20 december 2014 · 6 737 Inlägg

hade samma problem på mammas renault clio. och på den var det en spindelled som glappade satan.

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Fredde321
21 december 2014 · 32 Inlägg

Hade samma problem på min V70, då var det den yttre drivknuten som var slut, anledningen var att damasken till den hade gått sönder och då hade en massa skit tagit sig in.

Volvo v70 (1997)
mrluzze
21 december 2014 · 26 Inlägg

Fredde321 skrev:
Hade samma problem på min V70, då var det den yttre drivknuten som var slut, anledningen var att damasken till den hade gått sönder och då hade en massa skit tagit sig in.

Ojdå dock så vet jag att min drivknut är dålig  men tror inte att de är det då det kommer längre upp,har mer börjat tro att dr kan va nåt motorfäste faktiskt smile

ValP2k
21 december 2014 · 1 122 Inlägg

Kan mycket väl vara hundbenet som stadgar öådan. Utan den går d svinga motorn som en gunga

Senast redigerat av ValP2k (21 december 2014)

gasa nu foer faen!
Fredde321
21 december 2014 · 32 Inlägg

mrluzze skrev:

Fredde321 skrev:
Hade samma problem på min V70, då var det den yttre drivknuten som var slut, anledningen var att damasken till den hade gått sönder och då hade en massa skit tagit sig in.

Ojdå dock så vet jag att min drivknut är dålig  men tror inte att de är det då det kommer längre upp,har mer börjat tro att dr kan va nåt motorfäste faktiskt smile

Okej, för mig lät det bara när man gasade och samtidigt svängde fullt åt vänster eller åt höger. Kanske inte är samma för dig smile

Volvo v70 (1997)
Catoxxo
22 december 2014 · 324 Inlägg

mrluzze skrev:

Fredde321 skrev:
Hade samma problem på min V70, då var det den yttre drivknuten som var slut, anledningen var att damasken till den hade gått sönder och då hade en massa skit tagit sig in.

det kommer längre upp

Även övre fjädertallrikar/lagringar kan spöka för dig, om det nu är långt upp.

mrluzze
1 januari 2015 · 26 Inlägg

Har hittat det , det var visst ett växellådsfäste wink tackar för alla svar wink

xXSammy
1 januari 2015 · 6 571 Inlägg

ValP2k skrev:
hundbenet som jag antog då?

"Hundbenet" brukar vara plåten som är mellan sparklådan och början av bakre skärmen.

De/Dem
mrluzze
1 januari 2015 · 26 Inlägg

Nej hundben heter de og inte .. :) det var växellådsfästet som låg precis under lmm :)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang