Toyota Starlet -86 Generator?

ttefwes
26 december 2014 · 192 Inlägg

Toyota Starlet -86 vägrar att starta,

När jag vrider om nyckeln så händer ingenting enbart batterilampan lyser. Har testat med ett helt nytt batteri men samma då också hmm

Det funkade att rulla igång bilen i början men inte längre..

Symptomen innan bilen dog var att det var ett väldigt högt vinande ljud från motorrummet. och alla lampor i instrumentpanelen lös svagt eller pulsade.

Generatorn som gett upp?

Mervolic Yawn...
26 december 2014 · 3 151 Inlägg

Vad har du för spänning på batteriet? Tror inte det är generatorn, för generatorns enda jobb är ju att ladda batteriet när motorn är igång.

ttefwes
26 december 2014 · 192 Inlägg

Mervolic skrev:
Vad har du för spänning på batteriet? Tror inte det är generatorn, för generatorns enda jobb är ju att ladda batteriet när motorn är igång.

jadu inte en susning just nu då bilen står ute under ett snötäcke. Ska det vara någon specifik?

Mervolic Yawn...
26 december 2014 · 3 151 Inlägg

ttefwes skrev:

Mervolic skrev:
Vad har du för spänning på batteriet? Tror inte det är generatorn, för generatorns enda jobb är ju att ladda batteriet när motorn är igång.

jadu inte en susning just nu då bilen står ute under ett snötäcke. Ska det vara någon specifik?

Har man för låg spänning så är bilen "heldöd", var bara det jag tänkte på. Vet inte riktigt var gränsen går, men man vill ju ha runt 12 Volt spänning mellan polerna när bilen är avstängd, och minst 13.5 Volt när den är igång (spänningen blir högre när generatorn laddar). Ju högre desto bättre, men har du över 16 Volt ska man börja oroa sig. smile

ttefwes
26 december 2014 · 192 Inlägg

Mervolic skrev:

ttefwes skrev:

Mervolic skrev:
Vad har du för spänning på batteriet? Tror inte det är generatorn, för generatorns enda jobb är ju att ladda batteriet när motorn är igång.

jadu inte en susning just nu då bilen står ute under ett snötäcke. Ska det vara någon specifik?

Har man för låg spänning så är bilen "heldöd", var bara det jag tänkte på. Vet inte riktigt var gränsen går, men man vill ju ha runt 12 Volt spänning mellan polerna när bilen är avstängd, och minst 13.5 Volt när den är igång (spänningen blir högre när generatorn laddar). Ju högre desto bättre, men har du över 16 Volt ska man börja oroa sig. smile

Okej men tänkte eftersom jag köpte ett flong nytt batteri så borde det ha funkat hmm

Senast redigerat av ttefwes (26 december 2014)

Mervolic Yawn...
26 december 2014 · 3 151 Inlägg

ttefwes skrev:
Okej men tänkte eftersom jag köpte ett flong nytt batteri så borde det ha funkat hmm

Det känns så... Laddade du batteriet innan du provade det?

ttefwes
26 december 2014 · 192 Inlägg

Mervolic skrev:

ttefwes skrev:
Okej men tänkte eftersom jag köpte ett flong nytt batteri så borde det ha funkat hmm

Det känns så... Laddade du batteriet innan du provade det?

Japp

ttefwes
26 december 2014 · 192 Inlägg

men hade det varit ett vinande ljud  med dåligt batteri?

Mervolic Yawn...
26 december 2014 · 3 151 Inlägg

Kan tänka mig att det vinande ljudet är något slags slirande av generatorremmen, om generatorn får jobba på högvarv för att försöka ladda batteriet. Men det är svårt att säga utan att veta hur det låter.

Kan även tänkas vara ett enkelt fel som t ex trasigt rattlås?

Volvo_EMN
26 december 2014 · 10 Inlägg

Låter som startmotorn

Volvo 745 "Smurfen" (1988)
Mervolic Yawn...
26 december 2014 · 3 151 Inlägg

Volvo_EMN skrev:
Låter som startmotorn

Tanken slog mig med, men borde inte fler kontrollampor lysa då? Som jag förstod det var det enbart batterilampan som lyste?

Volvo_EMN
26 december 2014 · 10 Inlägg

När ja hade startmotor problem så om man vred på nyckeln hände de inget, Minns inte om de ska lysa fler kontrolllampor tongue men som sagt kan vara annat med som spelar in, typ kolla jordkabeln till batteriet kan vara dålig kontakt också

Senast redigerat av Volvo_EMN (26 december 2014)

Volvo 745 "Smurfen" (1988)
ttefwes
26 december 2014 · 192 Inlägg

ska kolla jorden till batteriet imorgon när jag skottat fram bilen smile

ttefwes
26 december 2014 · 192 Inlägg

Volvo_EMN skrev:
När ja hade startmotor problem så om man vred på nyckeln hände de inget, Minns inte om de ska lysa fler kontrolllampor tongue men som sagt kan vara annat med som spelar in, typ kolla jordkabeln till batteriet kan vara dålig kontakt också

När jag vrider om nyckeln så är det enbart batterilampan som lyser även att jag har testat mmed helt nytt batteri hmm

frasse4
26 december 2014 · 736 Inlägg

Mät spänningen på batteripolerna med;

1. Helt avstängd (ska vara ca 12,8 V med helt laddat batteri. 12,0 V är helt tomt)
2. Nyckeln i läge I (bör inte sjunka från steg 1)
3. När du vrider om för att starta

När du vrider för start ska inte spänningen falla mer än någon volt, annars är problemet startmotorn eller batteriet. Faller spänningen inte alls är det problem med strömmatningen till startmotorn.

Senast redigerat av frasse4 (26 december 2014)

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
ttefwes
2 januari 2015 · 192 Inlägg

frasse4 skrev:
Mät spänningen på batteripolerna med;

1. Helt avstängd (ska vara ca 12,8 V med helt laddat batteri. 12,0 V är helt tomt)
2. Nyckeln i läge I (bör inte sjunka från steg 1)
3. När du vrider om för att starta

När du vrider för start ska inte spänningen falla mer än någon volt, annars är problemet startmotorn eller batteriet. Faller spänningen inte alls är det problem med strömmatningen till startmotorn.

Japp inga fel där, har testat med starthjälp, gått igenom alla jordpunkter och testat rullstart men vill inte hmm

Volvo_EMN
2 januari 2015 · 10 Inlägg

bränslepump eller toppackning kanske

Volvo 745 "Smurfen" (1988)
uhlin
2 januari 2015 · 2 834 Inlägg

frasse4 skrev:
Mät spänningen på batteripolerna med;

1. Helt avstängd (ska vara ca 12,8 V med helt laddat batteri. 12,0 V är helt tomt)
2. Nyckeln i läge I (bör inte sjunka från steg 1)
3. När du vrider om för att starta

När du vrider för start ska inte spänningen falla mer än någon volt, annars är problemet startmotorn eller batteriet. Faller spänningen inte alls är det problem med strömmatningen till startmotorn.

Nu är du väl ute på cykeltur?

12 volt på ett 12 volt batteri är väl inte helt tomt, borde till och med dra igång en liten starlet.....

ttefwes
2 januari 2015 · 192 Inlägg

Bränslepump eller topppackningen ska väl ändå inte göra så batterilampan lyser? vrider jag om nyckeln så är det enbart batterilampan som lyser inget annat. inte ens ett litet klick från relä eller startmotor osv

Mervolic Yawn...
2 januari 2015 · 3 151 Inlägg

uhlin skrev:

frasse4 skrev:
Mät spänningen på batteripolerna med;

1. Helt avstängd (ska vara ca 12,8 V med helt laddat batteri. 12,0 V är helt tomt)
2. Nyckeln i läge I (bör inte sjunka från steg 1)
3. När du vrider om för att starta

När du vrider för start ska inte spänningen falla mer än någon volt, annars är problemet startmotorn eller batteriet. Faller spänningen inte alls är det problem med strömmatningen till startmotorn.

Nu är du väl ute på cykeltur?

12 volt på ett 12 volt batteri är väl inte helt tomt, borde till och med dra igång en liten starlet.....

Om batteriet är obelastat räknas 12 volt som tomt, jo. Lägger du till belastning på batteriet (t ex tändningsläge) så sjunker spänningen under 12 volt, även fast batteriet inte är tomt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang