Honda civic -94 kopplingen tar längst ner

TexaL
27 december 2014 · 308 Inlägg

Råkade posta samma inlägg i fel kategori, så hoppas på att få hjälp här ist!

Helt plötsligt när jag var ute och körde vid ett rödljus så kände jag hur kopplingen inte tog där den brukar (mitten/nere).
Nu tar den LÄNGST ner, och den jobbar bara ca 1cm. Så jag behöver bara lyfta på stortån för att kopplingen ska ha släppt helt, sen är det bara "luft" resten av vägen upp. Kopplingen slirar inte eller så, men 50% så är det lite svårt att få in växlarna, då måste jag slänga i dom och det känns som att jag inte tryckt ner kopplingen helt.

(Men lägger jag i en växel och håller ner kopplingen helt så är kopplingen HELT nere).

Bilen står fast i stan nu (Stockholm) och behöver få bort den tills på måndag, lite halvpanik just nu.

Update: Kopplingen tar ÄNNU längre ner nu, inget motstånd alls när jag trycker ner och så går den långsamt upp (halvvägs) sen studsar den upp helt utan motstånd igen. Får inte in några växlar heller (vågade inte slänga i dom nu, men försökte trycka lite med kraft.)


Tack på förhand!

Mvh Mathias

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
perf
27 december 2014 · 8 Inlägg

Jag skulle gissa på att det är tryckplattan som har gett sig. Jag hade liknande problem med min förra bil (alla växlar skrapade) och det berodde på en dålig koppling.

Men du kan ju kålla om du har vätska i systemet. Det är den lilla behållaren brevid bromsvätskan längst bak i motorutrymmet.

Senast redigerat av perf (27 december 2014)

TexaL
27 december 2014 · 308 Inlägg

perf skrev:
Jag skulle gissa på att det är tryckplattan som har gett sig. Jag hade liknande problem med min förra bil (alla växlar skrapade) och det berodde på en dålig koppling.

Men du kan ju kålla om du har vätska i systemet. Det är den lilla behållaren brevid bromsvätskan längst bak i motorutrymmet.

Men om kopplingen ger sig så kommer det väl smygandes och inte direkt på en sekund?

Kollade lite fort, behållaren ser rätt tom ut!

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
perf
27 december 2014 · 8 Inlägg

TexaL skrev:

perf skrev:
Jag skulle gissa på att det är tryckplattan som har gett sig. Jag hade liknande problem med min förra bil (alla växlar skrapade) och det berodde på en dålig koppling.

Men du kan ju kålla om du har vätska i systemet. Det är den lilla behållaren brevid bromsvätskan längst bak i motorutrymmet.

Men om kopplingen ger sig så kommer det väl smygandes och inte direkt på en sekund?

Kollade lite fort, behållaren ser rätt tom ut!

Då har du tur big_smile Denna behållare ska ha vätska i sig. Skulle gissa på att du har fått ett lekage nånstans. Prova att lufta systemet:

Häll på bromsvätska i kopplingcylindern.
Öppna ventilen på slavcylindern på växellådan (det är bra att ha en slang som sticker ner i en petflaska på denna ventilen för det kommer att spruta bromsvätska)
Tryck ner kopplingen
Stäng ventilen
Ta upp kopplingen
Häll på mera bromsvätska och upprepa några gånger. Håll dessutom utkik efter lekage utmed kopplingsröret. Det går från kopplingscylindern utmed baksidan på motorrummet och sedan fram på vänstersidan (sett framifrån) och sedan in i slavcylindern.

dawwe ...has left the building...
27 december 2014 · 4 474 Inlägg

Det kan förekomma att bilar med hydrauliskt manövrerad koppling (vilket du borde ha...) får problem med "kopplingen" vid först ordentliga köldknäppen. Orsaken är att det uppstår nån form av läckage, inte helt sällan pga att man inte bytt bromsvätskan på många år (kopplingen kan/brukar dela vätska med bromssystemet). Bromsvätska suger åt sig/binder fukt, o när det blir riktigt kallt kan fukten frysa med allt vad det kan medföra...Jag tror  att det räcker om du byter vätskan (luftar!) i "kopplingens hydraulik del".

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang