Turbo konvertering av 945 2.3 S

nippet
28 december 2014 · 2 Inlägg

tjena tänkte höra om de är någon här som vet hur man gör eller någon som gör sådant för en slant? smile

Mack Forum- och sitemoderator
28 december 2014 · 26 149 Inlägg

Gjorde du en sökning i forumet innan du ställde frågan?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
simlar
28 december 2014 · 5 526 Inlägg

Om du inte gör det för att lära dig så är det billigare att byta till en 945 LTT eller FTT.

Är du ute efter driftsäkerhet och verkligen vill behålla din kaross så byter du till en B230FK eller FT från 945 LTT/FTT, då går det även att regga bilen med utbytt motor om bilen inte är nyare än -93.

Är bilen nyare än -93 så är det att bygga om tillräckligt för att kunna regga som ombyggt fordon som gäller för att få det lagligt med turbo.


Annars för att turbokonvertera behöver du:
Turbo
Turbogrenrör
Borra hål för oljeretur i blocket och gänga eller pressa i en anslutning.
Större spridare
Mappbart sprut (om du vill vara seriös, är det tattarbygge så duger det med extraspridare som öppnar vid laddtryck)
Bredbandslambda (för att ha koll på bränsleblandningen, 1500kr är billigt för att slippa rasa motorn)
Intercooler
Downpipe
Tryckrör
Tryckslang
Oljetryck till turbon
Oljekylare (för att slippa att motoroljan börjar koka vid längre fullgasrepor)

Har säkert glömt något, men de "stora" grejjerna är med iaf.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Christian S
28 december 2014 · 4 816 Inlägg

men en 945 2.3 S har turbo, sitter ju en LTT motor på 135hk i dom.
jag tror ts får öppna huven och kolla vad det är för motor han har big_smile

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Dupond och Dupont
28 december 2014 · 581 Inlägg

Christian S skrev:
men en 945 2.3 S har turbo, sitter ju en LTT motor på 135hk i dom.
jag tror ts får öppna huven och kolla vad det är för motor han har big_smile

Kan va bra att börja med det ja. big_smile roll

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
PETROLHEAD
28 december 2014 · 309 Inlägg

Vad kostar de att "regga" om en 91:ans 945:a med LTT/FTT motor?

simlar
28 december 2014 · 5 526 Inlägg

PETROLHEAD skrev:
Vad kostar de att "regga" om en 91:ans 945:a med LTT/FTT motor?

Inte så farligt då det räcker att endast registrera motorbyte så själva reggningen  verkar gå på ca 1500-2000kr när jag googlar (vägning + regbes).
Men säkrast vore ju att ringa bilprovningen och fråga då det är dem som har hand om reggning av motorbyte.
Man behöver alltså inte gå genom SFRO om man bara ska registrera med utbytt motor.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 december 2014 · 13 743 Inlägg

Christian S skrev:
men en 945 2.3 S har turbo, sitter ju en LTT motor på 135hk i dom.
jag tror ts får öppna huven och kolla vad det är för motor han har big_smile

95 finns det både 2.3s och 2.3Se utan turbo och med m47... 116hk

så inte omöjligt att det är en sån.  förstår inte varför någon var så korkad att dom beställde dessa nya.

skulle iof aldrig köpa en beg heller. ingen snik efter 92.  för 91-92 hade dom åtminstånde 131hk även om dom är slöa är det ljusår bättre än 116hk som sitter 93-95

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang