Då var det dags att uppdatera igen, det börjar vara ett tag sen men tack vare lite strul med delar och lite garagetid så blir det så.
Nästa steg var då att byta resten av bussningarna fram, dvs. krängningshämmaren och övre samt nedre bärarmarna. I samma veva byter jag även fjädrar och dämpare fram
Jag tog först bort dämparna och sedan byggde jag en egen fjäderkompressor av en M20 gängstång samt lite skrotdelar från jobbet, den förde jag in via hålet i ramen där dämparen suttit.
Efter en hel del skruvande och några omtagningar fick jag till det och då var det bara att plocka loss bärarmen och släppa på fjädern igen. Fjäderkompressorn är så pass lång att trycket släpper långt före gängan tar slut så att man slipper skjuta hål i taket
Fjädern till höger är den nya, en hotchkis som ger 2" sänkning, och den är lika lång som original!
Det betyder att bilen blivit sänkt genom att man har kapat fjädrarna tidigare, men det kan inte ha blivit bra då det satt gummidistanser i dom...
Känns skönt med nytt
Bussningarna i bärarmarna var i ungefär samma skick som dom i subframen, dvs helt slut. Den här hade till och med blivit ocentrerad under årens gång. Det blir polyuretan även här, tyvär så har det kommit fel grejer två gånger p.g.a. att 1973 bestämde sig Pontiac för att byta bärarmar mitt under året. Det innebär att det finns flera olika modeller att tillgå och det vet ju alla att om det finns flera alternativ tar man aldrig rätt första gången
Bärarmarna är lösa men för att få loss dom fick kullederna en hel del stryk så det blir att byta dom med, men det gör inte så mycket då som också var rätt slut
Armarna kommer att tvättas och målas på så att dom ser bättre ut och inte rostar bort.
Uppdatering på det kommer förhoppningsvis nästa helg då bussningarna ska ha kommit
Krängningshämmaren fick också smaka pensel då den hade lite för mycket "patina", den blev röd för att ge en liten färgklick där nere i motorrummet.
I väntans tider passade jag även på att linda in mina headers i bandage så att jag slipper koka motorrummet!
Det svåraste var att hitta bandage i bra kvalite som är svarta, när allt går i svart och rött vore det trist med beiga/vita bandage
Till slut vart det DEI och dom ska tydligen tåla en hel del, dessutom skulle man inte blöta dom så det var lite lättare att avbryta arbetet emellanåt.
Det var allt för den här gången, men idag blir det att köra på allt som går. Bland annat ska jag byta listen i bagageluckan och sätta ihop det sista på motorn så att jag slipper göra det när den sitter i