5439
Sök

Renault Clio 1,4 pendlar i motortemperatur

4 Inlägg
5 januari 2015
Trådstartare
#1
Tråd från 2015 /mod


Modell: Renault Clio
Motor: 1,4 E7J-780
Mil : 12,800
Årsmodell: 1999

Bytt: Termostat

tjena killar, tänkte kolla med er om ni kan hjälpa mig och min bil med ett problem.
Det är så att när jag kör min bil så går den upp i temperatur ( ibland hela vägen upp till arbetstemperatur)
Och sen sjunker den ett helt sträck  (förmodar att det är då termostaten öppnar) och sen orkar den inte jobba sig upp igen utan den ligger kvar på första strecket. får inte upp någon rejäl temperatur i coupen heller.

efter en stunds körande så stiger även kylvätsketemperaturen, står den över natten så återgår till normalnivå.

Bytte nyligen topplockspackning och plana toppen på bilen. men den var likadan innan det.

Har luftat på luftnippeln efter varje körning ( runt 50 ggr) men blir ingen skillnad.

tacksam för svar big_smile

4 209 Inlägg
6 januari 2015
#2
jag har själv en sådan, går det att skruva av kylarlocket utan att det står som en fontän ?

det skulle kunna vara självaste tempgivaren, den har jag bytt på min  då mätaren gick upp halvägs men störtdök då den blev varm vid kökörning

http://www.bildelaronline24.se/metzger/1811218

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Avstängd
10 388 Inlägg
6 januari 2015
#3
Får du ut  luft varje gång du luftar?! (om du nu gjort det runt 50 gånger).

Fast å ena sidan säger du att tempmätaren inte orkar jobba sig upp igen, men senare att efter en stunds körande så stiger kylvätsketempen (vilket då är vad mätaren visar). Så, hur är det?

Att den sjunker över natten är ju inget konstigt i sig.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

4 209 Inlägg
6 januari 2015
#4
Mätaren kan pendla mellan fältet med 2 resp 4 punkter

4 punkter vid körning på motorväg  och kökörning
2 punkter vid stillsam körning på landsväg
Senast redigerat av spillolja (6 januari 2015)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

4 209 Inlägg
8 januari 2015
#5
Jag råkade ut igår att min inte gick, att starta utan fick knuffa i gång den

jag felsökte genom att förbinda motorblocket till batteri - men en hjälpstartkabel och bilen gick i gång utan problem

jag drog åt skruvarna till jordflätan mellan växellåda och kaross och problemet löst
jag mätte upp spänningfallet mellan batteri - och  motorblocket och den visade  över 50mV på tomgånd

lossade på flätan och rengjorde rostskyddade och återmonterade men även batteriminuskabelns förband i karrosen  och spänningsfallet vid en förnyad mätning låg runt 15-17 mV

tempmätaren verkar numera visa normala värden

så mitt tips är att kolla upp dessa förbindningar då det kan påverka mätarerns utslag pga. av potentialskillander mellan motorns och instrumenteringens jord
Senast redigerat av spillolja (8 januari 2015)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Forummoderator
18 290 Inlägg
8 januari 2015
#6
spillolja skrev:
Jag råkade ut igår att min inte gick, att starta utan fick knuffa i gång den

jag felsökte genom att förbinda motorblocket till batteri - men en hjälpstartkabel och bilen gick i gång utan problem

jag drog åt skruvarna till jordflätan mellan växellåda och kaross och problemet löst
jag mätte upp spänningfallet mellan batteri - och  motorblocket och den visade  över 50mV på tomgånd

lossade på flätan och rengjorde rostskyddade och återmonterade men även batteriminuskabelns förband i karrosen  och spänningsfallet vid en förnyad mätning låg runt 15-17 mV

tempmätaren verkar numera visa normala värden

så mitt tips är att kolla upp dessa förbindningar då det kan påverka mätarerns utslag pga. av potentialskillander mellan motorns och instrumenteringens jord

Bra med ett utförligt svar. Men sälj bilen de får hemska elproblem med tiden. Men man åker bra!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Avstängd
10 388 Inlägg
8 januari 2015
#7
Hybridsmurfen skrev:
spillolja skrev:
Jag råkade ut igår att min inte gick, att starta utan fick knuffa i gång den

jag felsökte genom att förbinda motorblocket till batteri - men en hjälpstartkabel och bilen gick i gång utan problem

jag drog åt skruvarna till jordflätan mellan växellåda och kaross och problemet löst
jag mätte upp spänningfallet mellan batteri - och  motorblocket och den visade  över 50mV på tomgånd

lossade på flätan och rengjorde rostskyddade och återmonterade men även batteriminuskabelns förband i karrosen  och spänningsfallet vid en förnyad mätning låg runt 15-17 mV

tempmätaren verkar numera visa normala värden

så mitt tips är att kolla upp dessa förbindningar då det kan påverka mätarerns utslag pga. av potentialskillander mellan motorns och instrumenteringens jord

Bra med ett utförligt svar. Men sälj bilen de får hemska elproblem med tiden. Men man åker bra!

Det där är 50/50. Min mors gamla Clio hade, när den lämnade hennes ägo, gått närmare 40.000 mil. Det största elfelet där var fläktmotståndet till kupéfläkten. Min egna gamla Clio bytte jag en tempgivare på och det var allt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

4 Inlägg
10 januari 2015
Trådstartare
#8
Nu har jag bytt temgivare på den
Och så fort jag hade kört 300 meter stog den i topp. Precis innan  det sista sträcket. Någon som vet vilket sträck som gäller?

4 209 Inlägg
10 januari 2015
#9
Starta upp bilen och mät spänningen mellan motorblock och batteriminus samt kaross
Senast redigerat av spillolja (10 januari 2015)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

4 Inlägg
20 januari 2015
Trådstartare
#10
spillolja skrev:
Starta upp bilen och mät spänningen mellan motorblock och batteriminus samt kaross

Fått fel givare från mekonomen, nu sitter en original i. Men den är fortfarande likadan i temperatur.

Den stiger upp till mittenstrecket, men så fort den har kommit dit så sjunker den ett steg igen. Precis som att termostaten är öppen för länge/mycket. 
Sen kommer den aldrig upp i temperatur igen efter det utan den ligger mellan arbetstemperatur och strecket under.

Fel på Biltemas termostat?

Avstängd
10 388 Inlägg
20 januari 2015
#11
Vi ska inte heller glömma att tempmätaren i instrumentpanelen sällan är vidare exakt. En Audi pendlar normalt mellan 87-95c enligt exakt mättemp (beroende på väder ute osv). Men mätaren visar iaf 90C och pendlar inget.

Det är alltså fullt normalt.

Det skulle vara intressant att veta vad din faktiska motortemp är. ELM327 ska klara av att läsa ut den livedatan åt dig tillsammans med ex.vis Torque

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

4 Inlägg
20 januari 2015
Trådstartare
#12
it_mutt skrev:
Vi ska inte heller glömma att tempmätaren i instrumentpanelen sällan är vidare exakt. En Audi pendlar normalt mellan 87-95c enligt exakt mättemp (beroende på väder ute osv). Men mätaren visar iaf 90C och pendlar inget.

Det är alltså fullt normalt.

Det skulle vara intressant att veta vad din faktiska motortemp är. ELM327 ska klara av att läsa ut den livedatan åt dig tillsammans med ex.vis Torque

Men termostaten är ju ställd på ett visst värde, då ska den ju hålla det...
Ska testa att sätta en papp skiva för kylaren imorgon och se ifall den håller temperaturen bättre.

Avstängd
10 388 Inlägg
20 januari 2015
#13
bulb skrev:
it_mutt skrev:
Vi ska inte heller glömma att tempmätaren i instrumentpanelen sällan är vidare exakt. En Audi pendlar normalt mellan 87-95c enligt exakt mättemp (beroende på väder ute osv). Men mätaren visar iaf 90C och pendlar inget.

Det är alltså fullt normalt.

Det skulle vara intressant att veta vad din faktiska motortemp är. ELM327 ska klara av att läsa ut den livedatan åt dig tillsammans med ex.vis Torque

Men termostaten är ju ställd på ett visst värde, då ska den ju hålla det...
Ska testa att sätta en papp skiva för kylaren imorgon och se ifall den håller temperaturen bättre.

Ja givetvis, MEN, du vet ju inte hur exakt din tempmätare i instrumenteringen är iaf.

En audi (som exempel) pendlar alltså 9c i -faktiskt- motortemp, trots att mätaren i instrumenteringen står på 90c.

Nu kommer jag inte ihåg hur det ser ut på Clio, men, om vi utgår från att varje "plupp"/streck är 10c, och den ligger mellan arbetstemp (dvs 90c) och 80c...så håller bilen alltså 85c...enligt mätaren. Vilket är helt och hållet inom "spannet". Det -kan- (jag säger inte att det gör det) innebära en faktiskt motortemp på 90c. När den visar 90c kan alltså kylarvätskan hålla 95c "i verkligheten".

Som sagt, dels är inte mätaren "så exakt" i sig själv och sen är den nog snarare ett medelvärde än "på pricken rätt temperatur" (hade så varit fallet skulle den åka upp och ner som en j*vla jojo). DÄRFÖR hade det varit intressant att veta vad faktiskt och exakt motortemp är.

Antar att termostaten öppnar vid strax under 90c (87,88 eller kanske 89c). Saken är nu alltså, att du inte vet huruvida det är vad kylarvätskan håller i temp eller inte. Och därigenom inte heller huruvida det är ett faktiskt problem...eller inte.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

4 209 Inlägg
21 januari 2015
#14
ELM327 kan inte användas då Bilen inte är OBD2-kompatibel

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Avstängd
10 388 Inlägg
21 januari 2015
#15
spillolja skrev:
ELM327 kan inte användas då Bilen inte är OBD2-kompatibel

Spännande! Varför? Jag har då jag själv använt ELM327 i en Clio 99 (min gamla).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 Inlägg
26 juli 2023
#16
spillolja skrev:
Mätaren kan pendla mellan fältet med 2 resp 4 punkter

4 punkter vid körning på motorväg  och kökörning
2 punkter vid stillsam körning på landsväg

Det händer oftast med min clio är de farligt bör jag göra något åt det?


Sök