Laga kanstötta fälgar på bästa sätt?

MarcusMagnusson
6 januari 2015 · 194 Inlägg

Tjenare! Har 4 st r fälgar som jag skulle vilja fräscha upp de finns några kanstötningar här och där. Hur lagar man det på bästa sätt? Har läst runt lite och hittat att man kan ta metallspackel och stryka ut över skadan och sedan slipa någon som gjort detta? Tack på förhand

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
6 januari 2015 · 3 730 Inlägg

MarcusMagnusson skrev:
Tjenare! Har 4 st r fälgar som jag skulle vilja fräscha upp de finns några kanstötningar här och där. Hur lagar man det på bästa sätt? Har läst runt lite och hittat att man kan ta metallspackel och stryka ut över skadan och sedan slipa någon som gjort detta? Tack på förhand

Jag har gjort i ordning fälgar tidigare. Oftast är märkena endast i färgen. Jag slipade ner färgen och spacklade de märkena som var in i metallen med vanligt finspackel. Sen lackade jag med sprayburk. Blev alla tiders

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
mb_pucken
6 januari 2015 · 5 088 Inlägg

Jag har reparerat ett par fälgar med kemisk metall och det funkade helt ok. Sitter kvar än trotts att dom fått nya däck och rullat ett par säsonger. Dock var dom skrapen inte så djupa. Tror djupaste var ca 4-5mm. Toppade med ett tunt lager finspackel och sedan färg. Blev riktigt bra.

Bästa är dock att svetsa och sedan svarva en ny kant.

När jag höll på så byggde jag en jigg att sätta fälgen i så den gick att snurra. Mycket lättare och få en fin kant då tyckte jag.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
MarcusMagnusson
7 januari 2015 · 194 Inlägg

DiwraZ skrev:

MarcusMagnusson skrev:
Tjenare! Har 4 st r fälgar som jag skulle vilja fräscha upp de finns några kanstötningar här och där. Hur lagar man det på bästa sätt? Har läst runt lite och hittat att man kan ta metallspackel och stryka ut över skadan och sedan slipa någon som gjort detta? Tack på förhand

Jag har gjort i ordning fälgar tidigare. Oftast är märkena endast i färgen. Jag slipade ner färgen och spacklade de märkena som var in i metallen med vanligt finspackel. Sen lackade jag med sprayburk. Blev alla tiders

Okej spelar det någo roll om man har fin eller metall spackel tror du?

MarcusMagnusson
7 januari 2015 · 194 Inlägg

mb_pucken skrev:
Jag har reparerat ett par fälgar med kemisk metall och det funkade helt ok. Sitter kvar än trotts att dom fått nya däck och rullat ett par säsonger. Dock var dom skrapen inte så djupa. Tror djupaste var ca 4-5mm. Toppade med ett tunt lager finspackel och sedan färg. Blev riktigt bra.

Bästa är dock att svetsa och sedan svarva en ny kant.

När jag höll på så byggde jag en jigg att sätta fälgen i så den gick att snurra. Mycket lättare och få en fin kant då tyckte jag.

Okej tack för tipsen! Svetsa är ju självklart bäst men är inte någon hejjar på det där med svets.

Klevert
7 januari 2015 · 279 Inlägg

http://www1.garaget.org/archive/38/3724 … 927370.jpg
http://www1.garaget.org/archive/38/3724 … 704520.jpg

så blir det med kemisk metall. har fyllt upp med det och slipat till det

Volvo V70II (2016)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
7 januari 2015 · 3 730 Inlägg

MarcusMagnusson skrev:

DiwraZ skrev:

MarcusMagnusson skrev:
Tjenare! Har 4 st r fälgar som jag skulle vilja fräscha upp de finns några kanstötningar här och där. Hur lagar man det på bästa sätt? Har läst runt lite och hittat att man kan ta metallspackel och stryka ut över skadan och sedan slipa någon som gjort detta? Tack på förhand

Jag har gjort i ordning fälgar tidigare. Oftast är märkena endast i färgen. Jag slipade ner färgen och spacklade de märkena som var in i metallen med vanligt finspackel. Sen lackade jag med sprayburk. Blev alla tiders

Okej spelar det någo roll om man har fin eller metall spackel tror du?

Blir ju inte sämre med kemisk metall men på mina fälgar har det funkat med finspackel

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
MarcusMagnusson
8 januari 2015 · 194 Inlägg

Klevert skrev:
http://www1.garaget.org/archive/38/3724 … 927370.jpg
http://www1.garaget.org/archive/38/3724 … 704520.jpg

så blir det med kemisk metall. har fyllt upp med det och slipat till det

Ser riktigt fint ut bra gjort körde du med maskin eller för hand?

Klevert
9 januari 2015 · 279 Inlägg

jag har kört för hand

Volvo V70II (2016)
Cupra_
11 januari 2015 ·

Klevert skrev:
jag har kört för hand

Lackade du med färgspruta eller för hand?
Min nya bil (Seaten) hade rätt rejäla skrap på två fälgar som jag är sugen på att fixa. Spackla/slipa är jag inte orolig för, men lacken vill man ju få till bra..

Klevert
11 januari 2015 · 279 Inlägg

Har använt mig av färgburk o sprutat på. Men har man möjlighet så är det ju bättre med spruta

Volvo V70II (2016)
Cupra_
11 januari 2015 ·

Jo det är klart, men jag tyckte dina såg så bra ut så jag trodde nästan de var proffslackade smile

Klevert
11 januari 2015 · 279 Inlägg

Själv lackandet är ju inte det svåra utan det är ju under arbetet som  gör hela resultatet

Volvo V70II (2016)
Cupra_
11 januari 2015 ·

Klevert skrev:
Själv lackandet är ju inte det svåra utan det är ju under arbetet som  gör hela resultatet

Absolut är det så. Jag tänkte mer på att spacklet inte ska släppa om man kör på ojämn väg, att lacken ska tåla avfettning och såna saker..

zzr94092
11 januari 2015 · 4 404 Inlägg

Jag har lagat fälgar med vanligt spackel i många år till en däckfirma ock lackat med 2-k /bas+ clear,aldrig varit några släpp eller klagomål.

Cupra_
11 januari 2015 ·

zzr94092 skrev:
Jag har lagat fälgar med vanligt spackel i många år till en däckfirma ock lackat med 2-k /bas+ clear,aldrig varit några släpp eller klagomål.

Okej låter ju kanon, får köra på det. Har du kört med 1-k färg + 1-k lack menar du? Eller har du använt dig av 2-k klarlack?

zzr94092
11 januari 2015 · 4 404 Inlägg

målat med 2-K när dom ville ha en solid färg ,ocb bas + clear när det är frågan om metalic,går även att lägga clear på solid färg om man vill åxxå,,andvänder aldrig 1-K färg,eller spray..

Cupra_
11 januari 2015 ·

zzr94092 skrev:
målat med 2-K när dom ville ha en solid färg ,ocb bas + clear när det är frågan om metalic,går även att lägga clear på solid färg om man vill åxxå,,andvänder aldrig 1-K färg,eller spray..

Då förstår jag. Jag funderar på att göra mina blanksvarta, eller gunmetall.. Men då vet jag lite mer, tack!

zzr94092
11 januari 2015 · 4 404 Inlägg

bra bra,annars så bara fråga igen..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang