Nu är de dags att börja på mitt första projekt. De blir att renovera samt trimma motorn i första hand, när det väl är klart kommer jag börja med väghållning, tanken är att köra på s13 coilovers och större bromsar, har inte planerat mer än så vad gäller väghållning tar de när de blir dags! Ang. motorn kommer alla lager och packningar/tätningar bytas Nya kolvringar Stödgördel Ny koppling Nytt grenrör Annat oljekyl Större spridare Större bränslepump Nya tändspolar Plana block och topp MLS-toppackning Balansera vev och svänghjul Balansera kolvar och stakar DTA S40 styrsystem.
Mer ingående vad det blir för olika delar och prylar tar vi när vi kommer dit!
Plockade av främre delen av kardan med stödlager, lagret va bra men gummit va jätte kass Blir nytt lager när de ska monteras!
Tog av växellådan men min 250kr domkraft kunde inte lyfta högt nog för att få ut den......så den får ligga på backen till moroten är ute sen tar vi växellådan uppåt istället
Fick inte hem min kompressor i helgen men lyckades få av svänghjulet med lite hjälp av garage polaren så nu sitter den på stativet Ganska grisig motor men den blir fin när den tvättats och målats!
Så här långt kom jag idag Allt "lull-lull" runt motorn är av och hamnar i tvätten snarast.....
Men motorn är på god väg iallafall sen är de bara resten kvar
Har haft lite uppehåll i garaget men var ute igår och slet ut kolvar och stakar Både ramlager och vevstakslager va oväntat fina Vägde även kolv + stake samt bultar mest för skojsskull,,, kolv 1 vägde 1010g, kolv 2 1009g, kolv 3 1007g, och kolv 4 1009g. Så om jag behåller dessa så blir de att slipa till så allt väger ca 1005g Någon har varit inne i motorn innan jag ser de ut som så med lite tur är de s13 kolvar och stakar som sitter i! Har provar att googla numret på stakarna men de gav inget alls... Får springa in till nissan och höra med dom!
De va ett tag sen sist jag vet men har varit kallt som fasen så har inte kännt nått sug efter att meka men var ute igår en liten runda och plundrade toppen på allt så den kan skickas iväg till planing. Glömde tyvärr kameran så får ut i helgen o ta bilder. Men hur som helst så hittade jag boven till de låga kompet på burk nr3, avgasventilen var helt igensotad på anliggningsytan.... även brickan till topplocksbulten var av i typ 4 delar så de känns ganska befogat att kolla att toppen o blocket är rakt haha
Trillade in ett litet paket idag med finfina h-profilare från bakaxeldelar.se, blocket och toppen är klart för att åka till planslipning och hona om blocket, efter de vet jag vad jag ska ha för storlek på kolvarna, blir ett par smidda wiseco för extra pang i cylindrarna
Lämnade iväg block och topp för planslipning i veckan, vid mätning visade de sig att cylindrarna va lite ovala så de blir en borrning oxå! Dom ville inte borra innan dom hade kolvarna så allt blir 100%, så kolvar är beställda och borde komma nästa vecka, blev smidda wiseco 83.5 i diameter, blir nog väldigt fint när det är färdigt! tråkigt att behöva vänta bara
Har inte fått mina kolvar än men trillade in ett paket med ACL Race series vev och ramlager med 0.005 i överdimension för tjockare oljefilm bara hoppas kolvarna ramlar in snart så man kan börja bygga ihop allt...
Mr.Tuning levererade lite porr idag i form av smidda wiseco kolvar Blir till att sticka till Halmstad motorslip imorron och lämna en kolv så han kan borra upp cylindrarna så vi kan får nån snurr på mekandet igen...
Blev klart inte så att jag kunde lämna kolvarna i början av veckan utan blev igår..... får se när grejorna e klara ska dock iväg i 2 veckor nu så får se om de e klart när jag kommer hem
Efter lite paus i bygget åkte jag till Alex på Hallagårdsmek.se och fick svänghjulet svarvat och omstiftat för bmw tryckplatta! passade på att göra styrstiften 6,5mm istället för 6mm som e original, allt för att man kan blir oxå helicoil i gängorna så de tål lite mer stryk
Centrerade allt i svarven och mätte in förspänningen så den är där tryckplattan är som hårdast.
Resultatet! ser lite ojämnt ut på slitytan men den är jämn Hård som fasen va den och svarva i iallafall,,, gick åt 2 st stift till svarven på detta jobbet.
När vi inte jobbade med min koppling meckade vi traktor för att göra klart den till traktorpulling, lite större prylar än en liten nissan
Var ute ocå började måla om blocket och lite olika dela! Det viktigaste är att folk stör sig på de så får hoppas att det funkar men oxå ser man eventuella läckage betydligt lättare!