Volvo V70 XC 2001 ska bli körbar igen.

Lådan bytt, bara resten kvar för att den ska fungera.
  • 37 Följare
  • 57 511 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 april 2015
marcus80 Sir
20 februari 2015 · 935 Inlägg

Så nu kommer en liten uppdatering. Observera att 99% av mina inlägg skrivs via telefonen så stavfel kan förekomma.

Var iväg en sväng igår och fixade en ny säkring panel. Nyfiken som man är så det första jag gjorde när jag kom hem var att skriva isär den.
Vad hittade man då, jo 2st kretskort ovanpå varandra. Kan kanske problemet ligga där? Som tidigare berättat hade ju lödningar i abs styrenheten spruckit så kan mycket väl vara samma sak i den gamla, det återstår att se. I eftermiddag när man slutat jobbet blir det plocka ur den gamla och dit med den nya. Samtidigt som jag hittade säkringspanelen såg jag en annan sak jag bara måste ha. Pratade med tanten igår och hon förstod mig så där har man klartecken iaf wink

Cliffhanger? Nä inte alls, men bilder och vidare info om vad jag måste ha får ni vänta på tills i morgon kväll.
Ska bara övertala min mekaniker/hjälpreda att åka med mig ( min son på snart 3 år)
Är inte han på humör kanske planen går åt flanders.

Så sköt om er och ta det lugnt i trafiken.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
cars4ever
20 februari 2015 · 836 Inlägg

Hoppas den nya panelen löser problemet och att du får med hjälpredan smile

Volvo V70N "GLT" (2001)
BMW 730iA "E32" (1988)
Saab 9-3 "Turbo" (2000)
marcus80 Sir
20 februari 2015 · 935 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180358/180358-52716010cd9e4cdf3162e1e1a26f5eca.jpg

Dags att riva lite wink

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
marcus80 Sir
20 februari 2015 · 935 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180358/180358-822d525f62333d7f607c913da4034b6f.jpg

Borta. Sen var det bara i med nya wink

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
marcus80 Sir
21 februari 2015 · 935 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180358/180358-d06843d082070d0cc2ad8cfcfbe2bc8c.jpg


Jag har nog en fetisch för växellådor wink


Så då har jag och mäster mekanikern varit och hämtat en ny automatlåda. Kunde inte låta bli när den bara kosta 1200 och har uttag för awdn som inte den som sitter i har.
Den lådan var ett panik köp då jag var tvungen att ha bilen.
Så nu ska det bytas låda igen wink men det tar vi när audi är ute igen.

Startproblemen kvarstår tyvärr så får leta lite mer...

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
cars4ever
22 februari 2015 · 836 Inlägg

Du bör ha ganska bra koll på hur man byter automatlådor på XC70 efteråt iallafall wink

Synd att det inte löste sig med startproblemen. Har du provat att byta ut solenoiden på startmotorn? Eller när den strular, slå till på den med skruvmejselskaftet (om det är någon form av glapp kan  det släppa tillfälligt på det sättet).

Skönt att du har rätt växellåda nu:) Men betyder det att du besiktade bilen utan fyrhjulsdrift?

marcus80 Sir
22 februari 2015 · 935 Inlägg

Det kommer ingen ström fram till startsolenoiden, det är bekymret. Men tror jag är det på spåren nu.

Japp, tog 1,5 timme att få ur den nya lådan wink

Jag besiktigade utan awd men alla grejer sitter kvar så då är det inga problem. Det som saknades är hylsan mellan växellåda och vinkelväxeln. Det är inget dom ser på bilprovningen utan att skruva ner vinkelväxeln men det gör dom ju inte.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
cars4ever
1 mars 2015 · 836 Inlägg

Vad var det för spår och gav det något?

Tack för tipset gällande awd:)

marcus80 Sir
2 mars 2015 · 935 Inlägg

Hej. Tyvärr inte, skiten strular fortfarande. Blev sittandes i en timme i Mariefred i fredags innan han ville starta. Nu misstänker jag att cem (central elektronic modul) hänger sig tills man bryter kretsen till relät helt. Då startar han utan problem. Så felsökning pågår fortfarande tyvärr.

Så lite så, nu måste man bara få någon att fixa vinkelväxeln med. Det är svårare tyvärr.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
marcus80 Sir
2 mars 2015 · 935 Inlägg

Då skiten fortfarande inte startar varm och förrän man dragit ur startrelät och haft det ur i ca en minut så har jag lagt det lite på is. Ställde av bilen igen då den inte går att nyttja och kommer börja byta växellåda igen och göra en total sanering av bilen, började rota lite efter var cem sitter och det luktade verkligen fan på golvet så bilen kommer tömmas på säten mm och tvättas ur.
Mer om detta kommer.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
amoreex
4 mars 2015 · 2 712 Inlägg

Det där med startproblem vid varm känner jag igen..
Lånade morsans bil för snart ett år sen..
V70- 06a, vanliga 2,4an,

Har aldrig strulat för oss, bara gått typ.. 12 000 mil,

Väl framme för att hämta flickvännen hos en kompis, när hon kommer ut och jag vrider om så händer inget.. blir galen, fan klockan är 1 på natten, jag är mitt ute i skogen..
Efter 5 minuter så starta den som vanligt... testtade köra dagen efter, inga problem då heller tills den blev varm.
nahe.. körde till min kusin som jobbar på Volvo, kopplade upp den. inga felkoder.. nej det är ju självklart att det ska vara så lätt..

Kom hem, blev irriterad hotade att skrota den om den inte fungerade, sprayade kontakt spray på kontakterna på startmotorn då dem vart lite ärgade..

Har aldrig varit problem mer sen dess (y)

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
marcus80 Sir
4 mars 2015 · 935 Inlägg

Mm, men nu har jag bytt startmotorn och kabelskon. Kanske ska testa med spray med. Bilen blev avställd igen pga att jag inte kan använda den. Men nu ska det hända saker kan jag säga. Får se om jag orkar på söndag efter lite sportdryck och skidor på lördag wink

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
marcus80 Sir
12 mars 2015 · 935 Inlägg

Här har det inte hänt mycket. Jobbat massor och bilen är avställd pga den funkar som den gör och har firmabil. Dock har jag en tanke. Får jag inte i ordning på startproblemen tills annandag påsk så säljs den som den är. Då hämtar jag hem min audi och då behövs den inte mer egentligen.

Så efter all felsökandes som varit så ligger problemet antingen i cem eller i transponderringen. Så nästa steg är att byta transponderringen och fortsätta därifrån. Men eftersom fenomenet fortfarande bara uppstår vid varm motor och ca 20 min efter man stängt av den så är det svårt att felsöka. Drar jag ur startrelät och låter det vara ur i ca 30s så startar han oavsett så är ett lurigt fel. Pratat med professorn på jobbet ( det han inte kan om elsystem och motorer behöver man inte veta) så tror han det kan vara fel i can bus kommunikationen. Att cem och ecun inte pratar som de ska. Så vi får se.

Senast redigerat av marcus80 (12 mars 2015)

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
TBergsten
12 mars 2015 · 996 Inlägg

Förstår inte hur du orkar, en eloge till dig! smile

Följer, hoppas att det löser sig.

marcus80 Sir
13 mars 2015 · 935 Inlägg

TBergsten skrev:
Förstår inte hur du orkar, en eloge till dig! smile

Följer, hoppas att det löser sig.

Tack, det behövs. Man blir ju dock lite mer motiverad nu när solen skiner. Var lite kallt innan wink

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
TBergsten
13 mars 2015 · 996 Inlägg

marcus80 skrev:

TBergsten skrev:
Förstår inte hur du orkar, en eloge till dig! smile

Följer, hoppas att det löser sig.

Tack, det behövs. Man blir ju dock lite mer motiverad nu när solen skiner. Var lite kallt innan wink

Förståeligt, fick pyssla med min vevhusventilation i cirkus 35- (I LINNE) en gång.... roll

marcus80 Sir
13 mars 2015 · 935 Inlägg

TBergsten skrev:

marcus80 skrev:

TBergsten skrev:
Förstår inte hur du orkar, en eloge till dig! smile

Följer, hoppas att det löser sig.

Tack, det behövs. Man blir ju dock lite mer motiverad nu när solen skiner. Var lite kallt innan wink

Förståeligt, fick pyssla med min vevhusventilation i cirkus 35- (I LINNE) en gång.... roll

Fy fan. Det hade jag aldrig gjort. Men måste man så måste man.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
cars4ever
13 mars 2015 · 836 Inlägg

Hoppas att det löser sig. Även om det slutar i att du säljer bilen så vore det dkönt att veta vad som var fel och du får helt klart bättre betalt för bilen också wink
Transponderringen passar inte riktigt in på felbeskrivningen eftersom den inte borde påverkas av om motorn är varm eller inte.

Har du provat att byta startrelät mot ett helt nytt? eller bara ett bättre beg?

marcus80 Sir
13 mars 2015 · 935 Inlägg

cars4ever skrev:
Hoppas att det löser sig. Även om det slutar i att du säljer bilen så vore det dkönt att veta vad som var fel och du får helt klart bättre betalt för bilen också wink
Transponderringen passar inte riktigt in på felbeskrivningen eftersom den inte borde påverkas av om motorn är varm eller inte.

Har du provat att byta startrelät mot ett helt nytt? eller bara ett bättre beg?

Nä jag tycker inte heller att den passar in på det men det skadar ju inte att testa det med.
Har testat både nya relän och beg. innen skillnad. Tänkte ta från tantens bil med men det vågar jag inte.
Vill behålla mitt huvud på kroppen (man bråkar inte med en stockholmska har jag lärt mig)

Ska rycka ner lite saker och få fram cem i helgen och se om man kan se något i kontaktstycket till den och mäta upp kablarna.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Skruvar till det
13 mars 2015 · 1 702 Inlägg

I min felsökning med smarten så hitta jag info om en bil som inte hade gnista p.g.a vattentempgivaren inte gav rätt värden.
Det har ju nåt med varm/kall bil att göra.
Kan du så kolla den givarens ohmtal kall resp. varm motor och så behöver du ju veta vad värdena ska vara för just den givaren, men det finns säkert på nätet.

Skumma elfel hatar vi eller hur, nu förstår jag vad du menade med att jag skulle få ta mig an denna xc-70:n smile

När bilen är varm hade du även då ström fram till startrelät men det inte slog till?
Tänker om det hade varit nåt med immobilizer via starten så borde det inte finnas ström där.
Transponderringen läser ju av att det är rätt nyckel du använder mot vad som är inlagt i styrboxen.

När bilen inte startar kan du kolla om det finns 12 volt vid startmotorn då. Klickar det eller helt dött.

Kan du se något mönster i hur felet uppenbarar sig?

Många frågor men det behövs om man ska hitta fel på avstånd hehe...

Gjorde en felsökning på en kompis polo, och där gick det att rulla igång bilen utan problem ,men inget liv från startmotorn.
Det visade sig vara kontakten bakom tändningslåset som var kass och tydligen vanligt på volkswagen att det händer.

Tung bil och automat, inget man kan rulla igång direkt.

Men att det just är automat ger mig en idè om växelindikatorn på lådan som kanske inte hänger med på att bilen står i tex P-läget.
Testa nästa gång den bråkar att lägga i och ur växlar ett par ggr och se om det hjälper??

Nu tar vi helg.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang