Volvo V70 XC 2001 ska bli körbar igen.

Lådan bytt, bara resten kvar för att den ska fungera.
  • 37 Följare
  • 57 505 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 april 2015
marcus80 Sir
13 mars 2015 · 935 Inlägg

Skruvar till det skrev:
I min felsökning med smarten så hitta jag info om en bil som inte hade gnista p.g.a vattentempgivaren inte gav rätt värden.
Det har ju nåt med varm/kall bil att göra.
Kan du så kolla den givarens ohmtal kall resp. varm motor och så behöver du ju veta vad värdena ska vara för just den givaren, men det finns säkert på nätet.

Skumma elfel hatar vi eller hur, nu förstår jag vad du menade med att jag skulle få ta mig an denna xc-70:n smile

När bilen är varm hade du även då ström fram till startrelät men det inte slog till?
Tänker om det hade varit nåt med immobilizer via starten så borde det inte finnas ström där.
Transponderringen läser ju av att det är rätt nyckel du använder mot vad som är inlagt i styrboxen.

När bilen inte startar kan du kolla om det finns 12 volt vid startmotorn då. Klickar det eller helt dött.

Kan du se något mönster i hur felet uppenbarar sig?

Många frågor men det behövs om man ska hitta fel på avstånd hehe...

Gjorde en felsökning på en kompis polo, och där gick det att rulla igång bilen utan problem ,men inget liv från startmotorn.
Det visade sig vara kontakten bakom tändningslåset som var kass och tydligen vanligt på volkswagen att det händer.

Tung bil och automat, inget man kan rulla igång direkt.

Men att det just är automat ger mig en idè om växelindikatorn på lådan som kanske inte hänger med på att bilen står i tex P-läget.
Testa nästa gång den bråkar att lägga i och ur växlar ett par ggr och se om det hjälper??

Nu tar vi helg.

Hej, precis denna jag menade att du skulle få ta dig an tongue
Jag får inte ens ström fram till start relät visar det sig men bara ca 20 min efter jag stängt av den varm. Startmotorn klickar inte ens. Så det kommer ingen ström fram till solenoiden ens eftersom det inte kommer signal till start relät.
Nu är det cem som inte släpper fram signal till start relät så verkar vara den som strular. Har mät på kontakt 4 i reläpanelen som är kontakten ifrån cem. Där är det plint 16 och plint 20 enligt kopplingsschemat. Men det jobbiga är att jag får signal då, för om jag drar ur relät minst 30 sekunder så startar den. Misstänker att den utgången på cem hänger sig då den ena är jord via cem och den andra är +12v när nyckeln är i startläge. Så antingen blir det jordfel i cem pga kass lödning eller så blir det ingen kontakt mellan polerna pga glapp, dåliga lödningar mm. Så där ligger problemet just nu.

Växellådans lägen har varit en tanke men gör ingen skillnad att byta fram och tillbaka, var faktiskt det första jag provade. Men eftersom jag köpte bilen med dålig låda så vet jag inte om felet var innan jag bytte den. Vågade ju knappt köra den då den inte drev varm. Är jobbigt att åka och handla då om man inte vet om man kommer iväg från parkeringen. Lät som en gammal farbror när man körde iväg från stillaståendes, fullt varv men hände inget.

Kommer börja riva i det i morgon då jag helt enkelt inte orkade idag och har en väldigt tjurig tant hemma.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
-m
13 mars 2015 · 172 Inlägg

Lite felsökningsresonemang.

Bilen startar inte med varm motor. Inte ens signal fram till solenoid och relä.

Det verkar som om reläet inte drivs från ECU, varför?

fel i ECU?

fel i transponderring för startspärr?

Varför fungerar det att plocka ut startreläet och sedan stoppa tillbaka det?


Om jag förstått beskrivningen rätt, så drives reläet från cem.

Då är det något märkligt i kopplingen relä-cem. Vi kan nog utesluta transponder och fel i CAN-kommunikation.

Jag gissar faktiskt på att det är fel på drivkretsen i cem som styr reläet. Jag hade provat att byta drivkretsen.

Jag får lön för att utveckla elektronik och felsöka elektroniksystem. Bilar är en hobby och erfarenheten av Volvo är högst begränsad.


Anledningen till att jag misstänker drivkretsen är att jag tror att cems utgång är halv-trasig och låser sig på något sätt när det blir varmt. När du tar bort reläet resetas elektroniken internt

Haglund_Robin
13 mars 2015 · 82 Inlägg

Hade satsat mina pengar på CEM, hade de vart transponderringen hade den startat men dött direkt eller bara tuggat men inte tänt.

Volvo XC 70 (2005)
Dodge Charger "Gamle Svarten" (1970)
marcus80 Sir
14 mars 2015 · 935 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180358/180358-5feff112f54a28f2b71fb776eeafa205.jpg

Tackar för all input. Så här ser kopplingsschemat till startmotorn ut. Där står det att cem drar relät efter signal från nycklen. Ska se om jag hittar alla kopplingsstycken och kablar och kolla över dom.
Annars får jag skaffa en ny cem och testa.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
marcus80 Sir
14 mars 2015 · 935 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180358/180358-d75283e02e8480cd4c08266ac8e61df8.jpg

Var väldigt skitigt i bilen, har inte gjort något åt det innan då jag velat få den att funka.
Men orkade inte ta itu med det idag så vart lite städning istället och det behövdes kan jag säga. Har tyvärr ingen efter bild än.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
marcus80 Sir
15 mars 2015 · 935 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180358/180358-54c3d4a5655f3329274f5b160b3cf242.jpg

Är ju fin nytvättad iaf.

Nu uppstår startproblemen oavsett kall eller varm. Nu hade den stått i en timme innan jag provade och samma fenomen. Jag mätte över startrelät och hade 12volts styrning fram men relät drog ändå inte. Nu var jag så ful så den svarta är hemma så tog relät ifrån den och testar. Än funkar det och den svarta startar varje gång med. Har dock lagt märke till att det är olika nr på reläna. Men jag tycker i sig att det inte borde göra någon skillnad. Har dock inte mätt motståndet i dom om det skiljer.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
marcus80 Sir
15 mars 2015 · 935 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180358/180358-0cd689df52188180b174dd44fbb4a421.jpg

Nu har det varit fulkopplingarnas nationaldag tror jag. Lyckades återskapa problemet oavsett varm eller kall och fick fenomenet att kvarstå efter alla dessa försök.
Verkar som om jorden ifrån cem till startrelät strular för när man jorda relät bakvägen starta han varje gång men inte med vanliga relät. Så där låg problemet. Cem skickar startsignal men efter som inte jord finns drar ju inte relät. Så nu är den jordad även bakvägen via startrelät. Får bara hoppas det var det som var felet.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Skruvar till det
16 mars 2015 · 1 702 Inlägg

Sånt här är ju kul när det drar igång en hel diskussion om ett elfel.
Just det du sa om kassa lödningar, det kan mycket väl stämma att när det blir varmt i en lödning så försämras kontakten där.

Men du verkar ha hittat ditt fel nu som du skrev här sist med dålig jord, hoppas det är det nu för det är inte kul att inte veta om bilen startar varje gång.

Jag hade en volvo 440 Turbo som hade såna här problem och det var pinsamt för vi var några stycken som samåkte till jobb då och vi åkte färja från norra skärgården till göteborg och varannan gång så fick dom ut och springknuffa igång fanskapet.

Det felet hittades aldrig för jag hade inte fått upp bilintresset då utan allt lämnades till verkstad utan resultat.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
cars4ever
16 mars 2015 · 836 Inlägg

Efter att ha uppdaterat mig så tänkte jag frågat om du provat att jorda relät direkt istället för att låta Cem utföra jordningen. Men verkar ju som om du nu har hittat felet smile

Hoppas att det håller i sig så du kan fokusera på annat istället smile

Volvo V70N "GLT" (2001)
Saab 9-3 "Turbo" (2000)
Suzuki Grand Vitara "XL7 V6" (2004)
marcus80 Sir
16 mars 2015 · 935 Inlägg

Skruvar till det skrev:
Sånt här är ju kul när det drar igång en hel diskussion om ett elfel.
Just det du sa om kassa lödningar, det kan mycket väl stämma att när det blir varmt i en lödning så försämras kontakten där.

Men du verkar ha hittat ditt fel nu som du skrev här sist med dålig jord, hoppas det är det nu för det är inte kul att inte veta om bilen startar varje gång.

Jag hade en volvo 440 Turbo som hade såna här problem och det var pinsamt för vi var några stycken som samåkte till jobb då och vi åkte färja från norra skärgården till göteborg och varannan gång så fick dom ut och springknuffa igång fanskapet.

Det felet hittades aldrig för jag hade inte fått upp bilintresset då utan allt lämnades till verkstad utan resultat.

Sånt är aldrig kul när man samåker. Förstår att man blir lite trött när det inte funkar och inte är intresserad av att skruva bil själv.

Jag gillar inte att hålla på med el när jag är ledig. Jobbar ju med det.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
marcus80 Sir
16 mars 2015 · 935 Inlägg

cars4ever skrev:
Efter att ha uppdaterat mig så tänkte jag frågat om du provat att jorda relät direkt istället för att låta Cem utföra jordningen. Men verkar ju som om du nu har hittat felet smile

Hoppas att det håller i sig så du kan fokusera på annat istället smile

Kan säga att felet hittades av en slump faktiskt. Jag har hela tiden mätt mellan signalen till relät och mot jordpunkten bredvid säkringshållaren när det uppstod. Någon gång har jag mät över reläpolerna men då har den startat så då har väl felet återställt sig undertiden tills jag kunnat vrida på nycklen.

Men nu är en tamp inlödd på jordkontakten så cem är jordad bakvägen nu och när jag provade idag och ta bort den vägra den starta. Så felet var nog där.

Nu ska man bara byta låda igen wink

Den.blev ju storstädad i helgen med ångvält mm så nu är den fräsch inuti iaf.

Sköt om er så länge tills det är dags för lådbyte igen wink

Peace out

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
marcus80 Sir
22 mars 2015 · 935 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180358/180358-61af360b0f7df5dd9533a3c5376e1a7e.jpg

Var en kass söndag, tänkte jag skulle börja riva för att byta låda igen men det var kallt idag. Så jag började titta på gamla lådan. Måste ju se vad som hänt ju.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
marcus80 Sir
22 mars 2015 · 935 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180358/180358-22dea67025ea4da3ceec653e19521ae9.jpg

Öppnad och påbörjar undersökning.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
marcus80 Sir
22 mars 2015 · 935 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180358/180358-b03cffda97d1d5332f1ec92be2b9ecdf.jpg

Lite mer delar urtagna

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
marcus80 Sir
22 mars 2015 · 935 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180358/180358-0ddb42ce07f20666837f6e12255f5247.jpg

Bild på beläggen, lamellerna i lådan. Det konstiga är att dom är inte slitna för fem öre. Skumt han slutade driva på växlarna. Så då satte man tankarna till ventilpaketet som styr hydraltrycket. Har öppnat där med men tyvärr inga bilder än.

Så det får sammanfatta dagen.
Fortsättning följer

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
marcus80 Sir
3 april 2015 · 935 Inlägg

Nu har det hänt lite igen, fick lite tid över och har bytt låda igen till en med awd uttaget. Vanliga v70 fwd lådor har en annan diffrensial så awd diffen passar inte i en fwd låda. Öppnade upp fwd lådan och lyfte ur diffen men awd diffen från den rasade lådan passade inte där i då den är ca 2cm större i diameter. Så in i bilen placerades en låda från en xc90 (det är likadana lådor på dom första xc90 som på v70n)

Den lådan hade rullat 16900 mil så bara 900mil mer än min fwd låda så försumbart med tanke på att kaross och motor rullat 35000 mil.

Så nu har jag awd uttaget igen och kan få bilen att driva med alla 4 igen så fort jag renoverat vinkelväxeln. Den har tyvärr också blivit tom på splines.

Trevlig påsk på er, det ska jag ha.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
cars4ever
6 april 2015 · 836 Inlägg

Alltid skönt när det går framåtsmile Glad påsk smile

Saab 9-3 "Turbo" (2000)
Suzuki Grand Vitara "XL7 V6" (2004)
Volvo V70N "GLT" (2001)
BadNewsBroccoli
7 april 2015 · 63 Inlägg

Kan som sagt inget om bilar, men sånna här trådar är bra för att sluka in information om allt möjligt. Samt det är fantastiskt roligt att läsa om när saker börjar fungera igen haha.

Bra jobbat!!

marcus80 Sir
7 april 2015 · 935 Inlägg

BadNewsBroccoli skrev:
Kan som sagt inget om bilar, men sånna här trådar är bra för att sluka in information om allt möjligt. Samt det är fantastiskt roligt att läsa om när saker börjar fungera igen haha.

Bra jobbat!!

Tack. Är självlärd inom detta då jag kör enligt mottot att kan jag skruva isär det kan man få ihop det.

Har lite jobb kvar dock, fylla upp olja i vinkelväxeln och skruva tillbaka all plast under. Så inte så mycket kvar innan den ställs in för sommaren och audin åker ut.

Ha en bra kväll.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang